Ga naar inhoud

[OPGELOST] 20-24 pins adapter voeding > moederbord


Nam-Reh

Aanbevolen berichten

Hoi !

Dit gaat over mijn secundaire PC (gebruik ik op een andere locatie dan thuis) >>> andere specs dan hieronder beschreven...

Ik heb net een nieuw moederbord gekocht > PSU-aansluiting (stroomvoorziening) 24 pins...

Mijn voeding: 20 pins (& 1x 4-pins afzonderlijk erbij)...

Ik kan beide samen inpluggen in de aansluiting op het moederbord (!!! voorlopig nog niet de stroom aangezet !!!), maar is dit zo voorzien...?

Voeding is een Master Case CM-PS420-120

Op die voeding zijn volgende kabels aangesloten:

20-pins voor moederbord

dubbele SATA-voedingskabel

de gebruikelijke voedingskabels voor CD/DVD/FPP/...

4-pins stroomkabel om op het moederbord aan te sjuiten (ken ik)(met vergrendelclip op de stekker)

EN... 1 kabeltje (4-pins) met +/- dezelfde aansluiting (!!! doch NIET echt dezelfde configuratie !!!) als de vorige (moederbord)... (zonder de "vergrendelclip" op de stekker...

Deze past PERFECT samen met de 20-pins voedingskabel in de 24-pins-adapter op het moederbord...!

Doch hoort dit zo...?

Het kan zijn dat deze voeding zo geconfigureerd is om zowel 20-pin-moederborden te kunnen bedienen, als 24-pins-moederborden...

DOCH... ik vind géén informatie over deze voeding op 't internet...

Ik weet dat er adapters verkrijgbaar zijn van 20 naar 24 pin ( en omgekeerd )...

Maar kan deze voeding ook gewoon 24-pins aansluiting verwezenlijken...?

Ik hoef waarschijnlijk niet te vermelden dat ik de doos & de handleiding(en) niet meer heb van de voeding...?!

Kleine update (net gelezen in de handleiding van het moederbord):

Er MAG zowel 'n 20-pins ATX-adapter als een 24-pins SSI-adapter gebruikt worden om het moederbord van stroom te voorzien... (juiste plaatsing van de 20-pins-ATX-adapter staat er ook bij >>> beginnen aan de pin 1/13-zijde)

+ ik heb net de gegevens van de 24-pinssocket op het moederbord bestudeerd... De kleurcodes van de aansluitingen op de "ontbrekende" 4-pinnen komen ongeveer overeen met die (voorlopig) onbekende kabel (komende van de voeding)... Enige verschil: op de tekening van de connector op het moederbord staat : pin 12 = NC (ik denk Non Connected, niet aangesloten) Op de kabelconnector heeft het passende pinnetje "12" een ORANJE kabel (volgens de kleurencode van de 20-pinsaansluiting komt dit overeen met +3,3 Volt)...

Ik denk ondertussen dat dit een 4-pins-voedingskabel voor een grafische kaart is...

Wat moet ik nu doen?

1. enkel maar de 20-pins kabel aansluiten

2. een 20-pins naar 24-pins-adapter aanschaffen

3. de (ongebruikte) stroomkabel (vermoedelijk voor een grafische kaart) aansluiten, doch de pin "12" afsluiten (moet NC zijn)

Persoonlijk opteer ik voor mogelijkheid 3 (doch gemodifieerd > pin 12 afgekoppeld), wegens mijn visie als technieker dat "als er aansluitingen voor voorzien zijn, moet je ze ook aansluiten"... :cool:

Mijn grafische kaart (XFX GeForce 6600 GT) krijgt zijn stroom van het moederbord... :P

Groeten, Herman. :mrgreen:

Deze keer heb ik zo goed mogelijk geprobeerd mijn taalgebruik aan de hele gebruikersgroep aan te passen, zonder veel kleurtjes, toeters & bellen... :rolleyes:

Hopelijk volsta ik zo aan de gestelde vereisten...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vermoed dat de voedingsconnector waarover je spreekt (dus de 4pins met clip van je voeding) de ATX12V- connector is. deze dient voor extra spanning voor processors vanaf P4-processors. Ik zou eigenlijk een foto moeten zien om zeker te zijn en het type van moederbord.

Deze dus in ieder geval niet inpluggen naast de 20-pins voedingsconnector.

die ander is waarschijnlijk een voeding voor je grafische kaart.

Het beste dat je kan doen is een 20 naar 24 pins verloopstuk kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Negatief Bart...

De ATX12V-connector is diegene waar ik het eerst over schreef, met de vergrendeling...

Inderdaad ter "versterking" van de voedingsstroom vanaf Pentium IV...

Na enig lezen op 't internet, kreeg ik inderdaad de bevestiging dat die extra 4-pins-plug de voedingsplug is voor grafische kaarten, zoals mijn GeForce 8800 Ultra (in mijn initiële PC)...

Toch bedankt !

Update: de PC draait nu perfect, met enkel de 20-pins-adapter ingeplugd...

Met vriendelijke groeten, Herman.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.