Ga naar inhoud

Game pc samenstellen


SerBean

Aanbevolen berichten

Beste mensen, ik ben toe aan een nieuwe pc en kan jullie hulp daar goed bij gebruiken.

  1. Waarvoor heb ik een PC nodig ? - Surfen, office en gamen (geen foto/video bewerken)
  2. Wat is mijn budget ? 700 - 800 euro
  3. Een merkcomputer of een samenstelling ? - Samenstelling
  4. Ga ik overklokken ? - Ja (over 2-3 jaar)
  5. Ga ik later upgraden ? - Nee
  6. Heb ik al die nieuwe functies wel nodig ? - usb3 is misschien wel interessant.
  7. Ga ik zelf assembleren ? - Nee
  8. Heb ik een besturingssysteem nodig ? - Nee
  9. Ga ik zelf installeren ? - Ja
  10. Heb ik een voorkeur aan onderdelen ? - Ik zou de nieuwe 6850 videokaart erin willen hebben. Voor de harddisk is 500 gb genoeg. Behuizing mag oerlelijk zijn als het maar functioneel is (goed koelt). Niet meer vermogen voor de voeding dan noodzakelijk. En ik zou graag een Intel en een AMD vergelijking willen maken..
  11. Heb ik nog randapparatuur nodig ? - Nee
  12. Heb ik specifieke wensen ? - pc hoeft niet stil te zijn, voor overige wensen zie punt 10.

En wellicht is het nog nuttig om te vermelden dat ik in NL woon. Ik zie jullie samenstellingen graag tegemoet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor de goede omschrijving. Het maakt het voor ons een pak makkelijker.

Nu we zullen beginnen met de Intel variant:

  • Processor: De intel i5 760 geeft een zeer snelle quadcore met alles op en aan behalve Hyperthreading maar daar heb je niet veel aan.
  • Moederbord: Asrock is geen premium merk, ik wou eerst de P55A-GD65 van MSI nemen maar die kostte te veel, maar dat is een beetje onterecht. Deze is eentje van een nieuwe serie van Asrock waarbij ze USB3.0 hebben geïntegreerd. Dit moederbord heeft wel maar 1 USB3.0 poort. Als je meerdere poorten wil dan zou ik dit nemen, maar daar betaal je dan wel extra voor.
  • Geheugen: Aangezien je later wou overclocken heb ik een goed en betaalbaar 1600MHz DDR3 kitje gepakt van 4GB.
  • Koeler: Overclocken met Intel stockkoeler is onbegonnen werk, of eerder gezegd, zeer snel gedaan. De Mugen 2 past in de kast en is voor dat geld gewoon de beste die je zult vinden.
  • Grafische Kaart: De HD6850 zoals gevraagd (had ik zelf ook gekozen) en we hebben de sapphire versie gekozen. Deze komt momenteel als beste uit de reviews.
  • Voeding: We moeten ergens besparen en toch moeten we hier vermogen hebben voor een overclock. De OCZ Mod is niet de meest efficiënte maar bied wel 600W voor een goede prijs.
  • HD: De Samsung HD103SJ, 1TB schijf die toch zeer snel is. Je zei dat 500GB voldoende is maar voor de het beetje geld extra kun je niet sukkelen.
  • Driver: De beste van het moment. Prijsverschil met de rest is verwaarloosbaar.
  • Behuizing: Je wou goede koeling en dat zal deze Coolermaster CM 690 II Advanced zeker bieden!
  • Assemblage door Azerty zoals gevraagd.

We komen op een totaal van €825,23 met verzendingskosten bij in. Dit zit 25 euro over het budget maar als we die gaan besparen dan moeten we al meerdere dingen aanpassen. HD van 500GB zal het op zich niet doen.

Nu de AMD Variant.

  • Processor: Ik heb de X4 970 BE 3,5GHz gekozen. Ik had ook de X4 965 BE 3,4GHz kunnen kiezen. Door deze keuze betaal je 22 euro meer. De reden waarom ik er voor plijt om die 22 euro meer te betalen is omdat de X4 970 dezelfde is als de X6 serie van AMD. Wat wil dat zeggen? De X4 970 is een hexacore (6-core) waarvan er 2 uitgeschakeld zijn. De kans is dus zeer groot dat er twee cores in zitten die volledig in orde zijn om ook in gebruik te nemen. Je verliest er wel je garantie mee maar dit is wel iets leuks om over anderhalf jaar te doen! Ik vind de investering van 22 euro extra daar mee meer dan gerechtvaardigd.
  • Moederbord: De Asrock 870 Extreme 3. Deze bezit 2 USB3.0 poorten, Een tooltje om de 2 cores van de X4 970 BE te activeren en de 870 chipset. De voornaamste keuze is vooral de prijs te drukken. De 890FX chipset is een pak beter maar een pak duurder. Deze chipset bied ook voldoende voor wat jij je computer gaat gebruiken.
  • De rest is hetzelfde.

Nu komen we op een totaal van €818,45.

Nu mijn persoonlijke keuze zou uitgaan naar de AMD variant. Voor dat geld bied dat systeem gewoon meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De samenstellingen zien er goed uit, mijn dank daarvoor!

Echter beschrijf je de phenom x4 970 als een hexacore, maar zover ik heb begrepen zijn er 2 versies in de omloop; een hexacore (met 2 uitgeschakelde kernen) en een normale quadcore. Hoe weet ik bij aankoop welke ik krijg? Want op dit moment is het unlocken van die twee kernen een echte meerwaarde van het AMD samenstelling. Een stel dat dit pluspuntje weg zou vallen, zou naar mijn gevoel de Intel versie beter uitpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm... hij komt in meerdere vormen omdat de 2 cores die niet geactiveerd zijn, niet altijd kunnen functioneren. Om een geslaagd X4 970 exemplaar te hebben hoeven alle 6 cores niet volledig in orde te zijn, 4 is voldoende. Nu is er altijd de kans (en die zou groot zijn naar wat ik kan lezen) dat de 2 cores wel werken. Het kan ook zijn dat slechts 1 van de 2 cores werkt.

Welke versie je kiest is persoonlijk. Je gaat geen miskoop doen met eender welke samenstelling die ik gegeven heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er ook van overtuigd dat ik bij beide systemen waar voor mijn geld zal krijgen, alleen probeer ik een verantwoordelijke keuze te maken..

ter info voor mij: een pc met 1 videokaart, 1 harde schijf en een overgeklokte processor; ligt het benodigde vermogen dan al op 600W??? (had laatst een discussie met een collega die beweerde dat 500 Watt meer dan genoeg zou zijn, vandaar dat ik het nu aan een deskundige wil vragen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, er zijn 3 componenten die grotendeels bepalen wat je pc gaat verbruiken: CPU, Moederbord en Grafische kaart. De rest kun je meestal verwaarlozen (tenzij +5 HD's).

Nu moet je naar een voeding kijken als volgt: Het Wattage dat opgegeven word door de producent is het maximaal leverbaar vermogen. Nu trekken we daar meestal (voor elke voeding, elk merk) 50W vanaf aangezien ze dat niet allemaal kunnen leveren. Het overgebleven vermogen word dan vermenigvuldigd met 0,75 aangezien de efficiëntie van een voeding (de meeste) enorm begint de dalen vanaf 3/4 van zijn vermogen. Het vermogen dat we dan overhouden word dan nog eens vermenigvuldigd met de efficiëntie van de voeding. Wat we nu hebben beschouwen we als het vermogen dat de voeding kan leveren.

Voor deze voeding krijgen we dan: (600-50)*0,75*0,857 = 353,5 Watt.

Jou systeem op maximale belasting zal zo rond de 225 Watt zitten. Nu ga je overclocken en zal het vermogen dat nodig is voor zowel moederbord als CPU omhoog gaan. Neem nu 275 Watt. Dan zitten we dus met een overschot van 75Watt.

Dat is in mijn ogen voldoende. Die 3/4 van het max is iets wat je nooit wil overschrijden, en we willen voor het overclocken ook stabiele 3,3V geleverd zien aan onze CPU.

-> Daarom dus dat 600Watt ideaal is. Je houd dus ruimte over voor een overclock en voor wat extra dingen (USB, nieuwe HD's, ...)

Neem 500Watt van dezelfde serie en dan hebben we nog 280W, dan heb je dus met overclock nog maar 5W over.

500Watt is inderdaad voldoende als je niet gaat overclocken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.