Ga naar inhoud

template vraag


Aanbevolen berichten

Dag PC Helpforum

Ik zit met een probleem voor mijn website..

mijn website Voetbalcontact is opgebouwd met dreamweaver,

dit heb ik gemaakt m.b.v. gebruik van een template, nu denk ik dat ik iets fout gedaan heb want ik wil nu iets aan mijn template aanpassen maar de andere pagina's worden niet meer aangepast... nu vrees ik dat ik alle pagina's terug aan een nieuwe template moet koppelen... maar hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het inderdaad met een vaste template gemaakt. Je zult dus elke pagina apart moeten aanpassen. Een oplossing heb ik hier ergens op pc-helpforum ook al eens geplaatst. Ik weet alleen niet meer waar.

Daarin wordt verteld dat je bijvoorbeeld je template of je menu etc etc. In een los bestand moet zetten. Dan kun je dat bestand includeren in je website.

Dus zo kun je je template apart maken, en dan de rest van je tekst includeren op de juiste plek waar het hoort te staan.

Zo hoef je maar 1 pagina aan te passen, en wordt gelijk je template overgenomen in de rest van je pagina's

Dat is nu niet het geval dus je zult elke pagina apart moeten aanpassen.

Groeten,

Leroy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo :top:

Het is de bedoeling dat je eerst een sjabloon maakt, normaal start je met een blanco pagina dan koppel je je css pagina aan deze pagina en maak je de layout van je pagina als deze klaar is sla dan de pagina op als een sjabloon ( Bestand en dan klikken op opslaan als sjabloon, dan een naam geven bv sjabloon en klik op OK) deze pagina wordt automatisch in een map templates geplaatst als sjabloon.dwt

Hier meer uitleg van les 46 tot 52

groetjes michelscot :viking:

Link naar reactie
Delen op andere sites

michelscot, dat is alleen wanneer je zelf een template hebt gemaakt. En die later nog eens wilt gebruiken.

Maar dat is in dit geval niet het geval.

Ik weet niet of het voorheen ook ging, want ik neem aan dat je gewoon met de preview gedeelte van dreamweaver hebt gewerkt?.

Het is namelijk zo... wanneer je een template hebt gemaakt, dan komt er een standaard HTML code uit die je kunt vullen met inhoud.

Wanneer je deze dan vult met inhoud en je slaat het bestandje op dan komt er een bestandje met bijvoorbeeld: pagina_1.html

Op deze pagina staat alle gegevens (dus alle HTML code) die erop die pagina moet komen te staan. Deze stap vervolg je de hele tijd, en gebruik je gewoon dezelfde template.

Wanneer je nu je template aanpast, pas je deze alleen aan op de huidige pagina die je aan het bewerken bent.. bijvoorbeeld dus pagina_1.html

Wil je dat de rest ook een andere template krijgt, dan zul je alles handmatig moeten bewerken.

Wat ik met mijn vorige berichtje bedoelde is dat je bijvoorbeeld de volgende code hebt:

Dat is een standaard HTML opmaak:

<html>
<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" />
</head>
<body>

</body>
</html>

Deze pagina noem je dan index.php (ik gebruik php omdat er straks wat php code aan toe gevoegd wordt).

Nu ga je losse pagina's maken met inhoud, bijvoorbeeld de homepagina, pagina 1 en contactpagina.

Home.html:

Dit is de homepagina <br />
Bedank voor je bezoek

Pagina_1.html:

Dit is Pagina 1 van de website

Contactpagina.html:

Dit is de Contactpagina <br />
Hier staat een formuliertje.

Nu doe je in die index.php tussen de body-tags de volgende php code.

<?php
$pagina = $_GET['pagina'];
require($pagina. ".html");
?>

Wanneer je dit gedaan hebt, en je bezoekt bijvoorbeeld:

index.php?pagina=contactpagina

Dan krijg je netjes de contactpagina te zien.

Wanneer je nu iets wilt veranderen in de template hoef je alleen die index.php pagina aan te passen en wordt gelijk overal je website goed aangepast..

DAt komt omdat je eigenlijk altijd op de index.php pagina zit, en de andere pagina's worden geincludeerd in de index.php pagina.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.