Ga naar inhoud

HTPC samenstellen voor XBMC


TwoM

Aanbevolen berichten

Beste hardware fanaten

Na een recente miskoop heb ik even genoeg van mediaplayers. Ik heb enkele maanden terug de AC Ryan PlayonHD Mini2 gekocht en dat is een regelrechte ramp. Enkele dagen geleden liet hij het weer eens afweten en toen heb ik mijn laptop op mijn tv aangesloten en XBMC eens getest. Nu waren mijn vriendin en ikzelf zodanig onder de indruk dat ik even verder op onderzoek ben gegaan.

Na heel wat browsen op het internet besloot ik eens te kijken om een HTPC samen te stellen. Het is de eerste keer dat ik zelf iets heb samengesteld dus ik had graag jullie advies gehad. Ik heb verschillende componenten van verschillende builds, die ik op diverse fora vond, samen gesmeten in een recente nieuwe case. Het is een vrij grote case dus afmetingen zouden geen problemen mogen geven.

Eerst nog eens volgend vragenlijstje invullen:

Waarvoor heb ik een PC nodig ?

-- Uitsluitend media doeleinden, specifiek: 720p beeldmateriaal afspelen vanaf mijn NAS en Blu-Ray films afspelen via de ingebouwde Blu-Ray drive.

Wat is mijn budget ?

-- Om en bij de 500 euro, mijn eigen samenstelling ligt nu omtrent de 550 euro. (NB: Enkel voor de HTPC zelf dus zonder besturingssysteem of randapp.)

Een merkcomputer of een samenstelling ?

-- Samenstelling.

Ga ik overklokken ?

-- Absoluut niet.

Ga ik later upgraden ?

-- Die kans is vrij groot en dan vooral extra harde schijven bij plaatsen. Eventueel de grafische kaart upgraden naar een 3D-compatibele kaart, alsook de Blu-Ray drive die 3D-compatibel zal moeten zijn. Maar dat zijn plannen voor de verre toekomst (aangezien ik nog niet direct een 3D TV ga kopen).

Heb ik al die nieuwe functies wel nodig ?

-- Kort: Ja. Lang: Toekomstgericht vind ik USB 3.0 en SATA 600 een must. Zeker als er extra (interne) schijven gaan bijkomen.

Ga ik zelf assembleren ?

-- Ja, ik heb er geen enkele ervaring mee maar ik heb gezien dat er vrij veel goede tutorials zijn om HTPC's in elkaar te steken. Al las ik wel ergens dat de case die ik heb gekozen een uitdaging blijkt te zijn.

Heb ik een besturingssysteem nodig ?

-- Misschien, ik twijfel nog tussen Ubuntu en Windows 7 maar dat komt verder nog aan bod.

Ga ik zelf installeren ?

-- Uiteraard.

Heb ik een voorkeur aan onderdelen ?

-- Liefst bekende merken met een goede reputatie, vooral qua duurzaamheid. Uiteraard hoeven het niet de beste high-end producten te zijn van die merken.

Heb ik nog randapparatuur nodig ?

-- Ja, een goede RF XBMC compatibele afstandsbediening.

Heb ik specifieke wensen ?

-- Moet zo stil mogelijk zijn.

Alvast =1&product[386954]=1&product[395678]=1&product[264184]=1&product[256076]=1&product[395295]=1&product[339675]=1&product[364199]=1"]een linkje naar wat ik zelf heb samengesteld, ik heb geprobeerd een goede prijs-kwaliteit mix te vinden.

Dan nog enkele vragen/opmerkingen.

  • Interne schijven zitten momenteel niet in de build omdat ik net een NAS heb aangekocht en al mijn beeldmateriaal daar automatisch op komt te staan. Daarom heb ik gekozen voor een SSD omdat die sneller en stiller is. Later kan ik er nog altijd schijven bijsteken aangezien het een vrij grote case is.
  • Voor de ventilatie ga ik eerst de meegeleverde ventilators testen en kijken hoe het zit met warmte/geluidsproductie. Mochten de meegeleverde ventilators niet goed zijn kan ik deze nog altijd vervangen of er extra bijkopen.
  • Tenslotte voor mij het grootste vraagteken. De Blu-Ray compatibiliteit. Om feilloos te kunnen genieten van Blu-Rays heb ik gekozen voor een extra videokaartje omdat dit op vele fora toch een aanrader was. Eerst wou ik XBMC Live gebruiken als besturingssysteem maar daarmee kunnen er geen Blu-Rays mee afgespeeld worden. Nu twijfel ik tussen Ubuntu (of een andere Linux distro) en Windows 7 i.c.m. XBMC. Uiteraard gaat mijn voorkeur uit naar een Linux oplossing vanwege het prijskaartje maar mijn vraag is of er degelijke software bestaat om Blu-Rays af te spelen die Linux-compatibel is. De meegeleverde software bij de Blu-Ray drive is sinds Ubuntu 10.4 niet meer compatibel met Linux. Een heikel punt dus.

Dat is het zowat, een hele brok. Alle feedback/opmerkingen/vragen/verbeteringen zijn welkom. Ik ben een absolute beginner in het samenstellen van pc's dus de kans is groot dat ik hier en daar de verkeerde keuze heb gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie bergkid. Die voeding ben ik op verschillende fora tegen gekomen, vandaar de keuze voor die voeding. Is er een betere (stillere) in dezelfde prijsklasse?

Voor een kaartlezer is er toch geen plaats voorzien in de case?

gd06back.png

gd06front.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog juist een geluidskaart toegevoegd om mijn 5.1 surround rechtstreeks te kunnen aansluiten. Nieuwe link.

Nog even wat vraagjes:

Mijn kast waar mijn TV op staat is 37.2 cm diep, mijn case is 34 cm diep. Dat wordt een probleem om de voeding aan te sluiten waarschijnlijk?

380W is dat genoeg voor mijn HTPC?

Als ik die RF antenne voor de afstandsbediening binnen in de case zou steken, zou ik dan nog een goed signaal hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.