Ga naar inhoud

Windows 7 herinstalleren mar data behouden


Brpo'Bizzkitos

Aanbevolen berichten

Ben van plan mijn w7 32 bit te vervangen door een 64 bits. Ik wil echter alle data ( games, documenten, progs, ... ) behouden dus was van plan een systeemkopie te maken. Kun je echter via een herstelcd die data naar een ander besturingsprogramma overzetten of hoe gaat dat ? Dus ik zou dan eerst format uitvoeren, heb wel 2 partities dus moet ik dan enkel de partitie waar mn os op staat formateren ? Of moet ik helemaal geen format uitvoeren en kan ik gewoon mn 32 bit "vervangen" door de 64 bit ? Wat is de voordeeligste manier om dit te doen ?

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

In theorie hoef je je systeem partitie niet te formateren maar de installer gaat dat toch doen omdat er een nieuwe bootrecord wordt geschreven. Het maakt uiteindelijk niet uit, je moet toch een backup nemen van al je userdata en die daarna teugzetten. Vergeet ook de eventuele installatiebestanden van programma's die je niet op cd/dvd hebt niet.

aangepast door ProMind
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet niet formatteren en eigenlijk ook geen data verhuizen of backupen,

De windows installer doet dit automatisch

ALs je gewoon de setup start en een installatie start ZODNER te formatteren zal windows de mappen:

c:\windows

c:\program files

c:\users

In de map windows.old zetten.

Hieruit kan je dan al je gegevens weer naar de nieuwe omgeving kopieren...

PS : het herschrijven van een bootrecored is niet gelijk aan formatteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met systeem copie een immage van je systeem bedoelt en je zet deze na installatie van je 64bit versie terug dan heb je opnieuw een 32bit versie!!!

Als je een gewone backup van je user bestanden bedoelt dan kun je die wel gewoon achteraf terug zetten.

Zelf prefereer ik bij een herinstallatie altijd een format en zeker als je van een 32 naar een 64bit gaat maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zal format uitvoeren...En dus geen systeemkopie ( image ) maken maar gewoon back up en kijken wat ik allemaal heb van progs enz en de installers ervan kopiëren. Er rest mij slechts nog één belangrkijke vraag... hoe zit het met mn partitie ? Ik heb namelijk mn hdd opgesplits in een C ( waar os op staat ) en een D. Op de D staan games, data, progs enz. En op de C staat er eigenlijk vanalles... Moet ik beide partities formateren om daarna mn 64 bit op de C te zetten ? Of kan ik gewoon enkel de C formateren zonder dat er ook maar iets verloren gaat van mn D. Of moet ik die partities weer samenvoegen, daarna hdd formateren, 64 bit installen en dan weer partities aanmaken ? Laatste optie lijkt mij niet logisch maar je weet maar nooit.

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat betreft Game's en Programma's die op de d:\ partitie staan zullen vrees ik niet meer werken dus het deinstalleren van die zaken alvorens de herinstallatie is de beste optie.

Alle data op de d:\ die kun je gewoon laten staan en zullen dan ook beschikbaar blijven na de overgang van 32 naar 64bit.

Je hoeft dan dus niet je d:\ te formateren in dat geval en gewoon laten zoals het is en enkel de c:\ formateren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet niet formatteren en eigenlijk ook geen data verhuizen of backupen,

De windows installer doet dit automatisch

ALs je gewoon de setup start en een installatie start ZODNER te formatteren zal windows de mappen:

c:\windows

c:\program files

c:\users

In de map windows.old zetten.

Hieruit kan je dan al je gegevens weer naar de nieuwe omgeving kopieren...

PS : het herschrijven van een bootrecored is niet gelijk aan formatteren.

Je hebt gelijk speciall, als je een upgrade doet dan hoef je idd niet te formateren. Of je een "clean" install doet of niet is uiteraard je eigen keuze.

Ik doe het normaal wel en ik neem zelfs een image kopij, hoewel ik ze nog nooit nodig heb gehad;-). De enige reden dat ik het doe, "deed" eigenlijk, was dat in een productie omgeving tijd soms van belang is, en ik op die manier altijd vrij snel terug kon naar een operationele omgeving zij het dan nog in de oude toestand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.