Ga naar inhoud

Externe harde schijf


Aanbevolen berichten

Beste,

Mijn harde schijf op mijn Macbook Pro begint aardig vol te geraken dus ben ik op zoek naar een externe harde schijf. Het zou dus voornamelijk zijn op bestanden van mijn Macbook Pro naar de harde schijf te schrijven.

Maar niet iedereen werkt met Mac dus de harde schijf zou ook gebruikt moeten kunnen worden op een Windows.

Nu is mijn vraag: maakt het uit welke externe harde schijf ik aankoop ? Lacie, Western Digital My Book, ...

Of moet je gewoon in het begin (alvorens je de schijf gebruikt) deze formatteren zodat ze zowel op Mac/Windows werkt ? Of zijn er effectief harde schijven die op beide besturingssystemen werken ? Kosten deze meer ?

Met vriendelijke groet,

Vis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is een leuke uitdaging. Op zich maakt het merk van je externe behuizing geen bal uit. Het gaat er hier namelijk om hoe de schijf geformatteerd is. Alle bestaande harde schijven kunnen namelijk zowel met MAC als met Windows samenwerken. Waar je wel op moet letten, is de aansluiting. Als je MacBook voorzien is van USB2, dan heb je eenzelfde verbinding als die je op een 'gewone' pc tegen zult komen. Je hebt echter ook enkele schijven die twee aansluitingen hebben: USB en FireWire. Deze laatste is jarenlang de standaard van Mac geweest voor datatransport met externe schijven. Het is iets sneller dan USB2, maar vaak beschikken gewone pc's hier niet over. Daar zou je rekening mee kunnen houden. USB1(.1) is trager en levert minder vermogen op de aansluiting.

Dit laatste puntje is van belang als je voor een kleine schijf kiest (dan dan klein van afmetingen). Het kan zijn dat je USB-poort niet genoeg vermogen levert om deze schijf te kunnen laten draaien.

Bij mijn weten zal dit echter bij de Pro geen probleem verzorgen, omdat deze standaard USB2-poorten heeft.

Als je een 'domme' externe schijf koopt, doe je er goed aan om deze eerst te formatteren. Het probleem is echter welk besturingssysteem je hiervoor wilt gebruiken. FAT32 kan zowel door Windows als door Mac gelezen worden, HFS+ alleen door Mac, en NTFS is de Windows-standaard. Of uw Mac-versie NTFS ondersteunt, kan ik niet zeggen. Dit is namelijk afhankelijk van de versie en de uitbreidingen. Mocht het mogelijk zijn, dan zou ik voor NTFS kiezen, maar onder de voorwaarde dat uw Mac dit ondersteund. Het probleem van Fat32, is namelijk dat het geen bescherming bezit tegen bestandsverlies.

Je zou al deze problemen kunnen voorkomen door een NAS aan te schaffen. Dit is een (grote) externe schijf die ook vaak voorzien is van een netwerk-verbinding. Let er bij aankoop op dat u hem wel via USB kunt benaderen, dus vraag dit even na voor u het aanschaft. Deze schijven hebben een eigen besturingssysteem, vaak zeer veel schijfruimte en vaak geen probleem met het samenwerken met Mac of PC. Dit zou je dan ook even moeten navragen. Om dit echt zeker te zijn, sluit je hem aan op je netwerk (bijvoorbeeld direct op de router). Hiermee voorkom je compatibiliteitsproblemen tussen de verschillende bestandssystemen die gebruikt worden tussen Windows en Mac.

Mocht je thuis een (draadloos) netwerk gebruiken, dan kunt u gebruik maken van shares op uw vaste computer en uw MacBook. Op deze manier kunt u via het netwerk direct bestanden overpompen van laptop naar computer en vise versa. Dit kan wat lastig instellen zijn, maar daarbij kunnen anderen op deze site u vast wel helpen (ik vind het heel lastig dit goed uit te leggen, omdat ik zelden met Mac's werk).

Samengevat:

- het merk en de type van de schijf maakt niets uit, ze werken allemaal met zowel Windows als Mac;

- Let goed op het besturingssysteem als je zelf gaat formatteren: FAT32 kan met beide werken, HFS+ niet, en NTFS soms;

- Een op het netwerk aangesloten NAS-casing is duurder, maar voorkomt compabiliteitsproblemen;

- Een netwerk-share met een vaste PC kan een externe schijf overbodig maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.