Ga naar inhoud

Exteren HD wordt niet meer weergegeven in mijn computer


DD007

Aanbevolen berichten

Beste DD,

Een bekend probleem met de eGo's, ben ik bang. Deze schijven zijn voorzien van een encryptie, die ervoor zorgt dat onbevoegde toegang tot de gegevens niet mogelijk is. Als het goed is, hebt u bij de aanschaf van de externe schijf een cd'tje gekregen met software. Enkel en alleen door met deze software een account aan te maken, kunt u de gegevens benaderen. Let er wel op dat alle gegevens echt 100% het zelfde moeten zijn, dus de gebruikersnaam en het wachtwoord, anders zal toegang niet (meer) mogelijk zijn. Dit programma zult u moeten installeren op alle machines waar u de externe schijf op wilt aansluiten. Een volgende keer dat u bij de gegevens wilt komen, moet u dus ook eerst weer op dat programma inloggen, alvorens u de gegevens kunt benaderen. Dit programma zorgt er namelijk voor dat de gegevens die u wilt opslaan of lezen op de juiste manier versleuteld worden (of juist ontsleuteld). Vermoedelijk heeft u gewoontegetrouw dit al eens gedaan, maar daarna niet meer gebruikt. Zonder dit programma met de juiste inloggegevens is toegang tot de gegevens NIET mogelijk, en ook een dataherstel-programma zal het niet kunnen redden.

IOmega geeft deze software gelukkig zelf ook op de website. Ik ben er vrij zeker van dat u, als u de informatie op de pagina https://iomega-na-en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/26020 gebruikt, snel weer toegang hebt tot uw gegevens.

Mocht u het niet kunnen oplossen met de informatie van de genoemde website, dan ben ik bang dat zelfs gerenormeerde dataherstellers er weinig tot niets mee aan gaan kunnen, maar thuis kunt u het in ieder geval niet oplossen. De kennis om dit soort encrypties te breken, is nogal veelomvattend en moeilijk uit te leggen, waardoor het ondoenlijk wordt om dit allemaal op dit forum te posten.

Ik zou zeggen: lees de IOmega-site en gebruik hun software. Zorg ervoor dat u uw eigen gebruikersnaam en wachtwoord gebruikt, dan zou alles weer beschikbaar moeten zijn. Zo niet, dan rest er niet anders dan een gerenommeerd dataherstelbedrijf in te schakelen. Ik zou het niet kunnen doen, omdat mij de kennis daarvoor ook ontbreekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich zijn deze schijven helemaal niet slecht, en er worden eigenlijk ook geen slechte schijven meer gemaakt. De leveranciers van slechte schijven zijn simpelweg allemaal al de markt uit gewerkt. Intern zult u zeer waarschijnlijk een schijfje aantreffen van Seagate, wat op dit moment de grootste leverancier is van dit soort schijven. Een bepaald merk kan ik u niet aanraden, maar ik zou (om dit soort zaken te voorkomen) zelf ervoor kiezen een externe schijf zonder beveiliging te kopen en zelf voor de beveiliging te zorgen. Op die manier weet u zelf ook altijd hoe deze werkt en wat u er precies voor nodig heeft. Er zijn voldoende (ook gratis) oplossingen om een schijf van een encryptie of een andere bescherming te voorzien. Juist omdat u ze dan zelf instelt, kent u het programma en begrijpt u meteen waarom u geen toegang heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Gemmeke, Ik heb de website die je mij opgaf bekeken maar heb niets durven doen hiermee. De portable HD kwam zonder software, de software die ik vond op de website spreekt ergens over alle data die verloren zal gaan als je die gebruikt, dat is nu net wat ik wil voorkomen. Ondertussen heb ik via stellar data recovery wel alle files kunnen opslaan op een andere schijf maar nu heb ik een ander probleem.... alle files die ik wil openen mp3, excel, word, noem maar op, geen enkele kan geopend worden. Ik krijg als melding dat de bestandsextensie of bestandsindeling niet geldig is.

---------- Post toegevoegd om 16:18 ---------- Vorige post was om 16:16 ----------

Hi forum lezers, via stellar data recovery vond ik al mijn files of de schijf terug, de schijf blijft onvindbaar in mijn computer zoals hierboven beschreven maar de files kon ik via stellar op een andere schijf via recovery functie opslaan, nu blijkt dat ik geen enkele file (word, excel, jpg, pdf, mp3, noem maar op) kan openen, ik krijg een melding dat de bestandsindeling of bestandsextensie niet geldig is. Iemand suggesties ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat ik anders ook niet zal weten hoe ik dit thuis op zou moeten lossen. Ik heb net nog even wat verder gezocht, en zie zo geen andere mogelijkheden. U zou nogmaals een herstel kunnen proberen met Zero Assumption Recovery of met File Scavenger, maar ik denk dat u een bedrijf als RSE of KrollOntrack zult moeten inschakelen als u zeker geen risico wilt lopen. Deze zullen in ieder geval een relatief goedkope diagnose van uw schijf doen, zodat u weet of dataherstel wel mogelijk is. Zij beschikken ook over enkele programma's die in staat zijn om ge-encrypte bestanden te herstellen, hoewel dit vaak alsnog een zeer lastig proces is. Op afstand, en zeker zo over een forum, durf ik er niets meer over te zeggen, zeker niet omdat ik geen 'thuiservaring' heb met een eGo-schijfje. Hopelijk heb ik u zo toch een beetje geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dank voor de reacties, ondertussen ben ik er dan toch via Stellar in geslaagd om files te recupereren, nu even kijken wat er met de schijf mankeert maar als een manipulatie de data verwijderen is dat niet erg meer ;-), dus bij deze markeer ik dit onderwerp als OPGELOST

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.