Ga naar inhoud

Administrator-autorisatie


Emperor

Aanbevolen berichten

Hoe kan ik de administrator-autorisatie aanpassen?

Pc wordt enkel door mezelf en mijn echtgenote gebruikt. Alles mag dus door de 2 gekende gebruikers worden aangepast, geïnstalleerd, gedeïnstalleerd, ...

Maar als ik via configuratiescherm -> software verwijderen een programma probeer te verwijderen, krijg ik in sommige gevallen te zien dat ik niet over de rechten beschik om dat te doen...

In verkenner staan voor enkele mappen slotjes, maar voor andere niet. Die instellingen kan ik wel aanpassen, maar dat lukt niet altijd (soms ook de melding dat ik niet de rechten heb om dit te doen), en is tevens heel tijdrovend.

Ook installeren van software lukte niet altijd, maar dat lijkt te omzeilen door 'uitvoeren als administrator' te kiezen.

Iemand een voorstel om dit snel en grondig op te lossen?

Grtz,Emperor

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk nog steeds niet dat het dat is...

is anderzijds wel een handige tip.

maar het gaat hem volgens mij om mappen waartoe ik geen rechten heb (als admin zelfs!) om ze te verwijderen of er iets in de vervangen (soms een dll bv)

vermoedelijk is dat ook de reden waarom soms software niet verwijderd kan worden. het waarschuwingsvenster van http://www.pc-helpforum.be/f167/administrator-autorisatie-37997/#post253571 heb ik denk ik nog nooit gezien

bedankt alvast voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is nog een verschil tussen een gebruiker met administrator rechten en de "administrator" account zoals die bestond in Win XP en vorige.

Ook moet je onderscheid maken tussen de rechten die je op bestanden hebt, dat beheerd wordt door NTFS, en rechten die je op systeem niveau hebt.

Vanaf Windows Vista en ook in Win 7 bestaat er een administrator account (eigenlijk een systeem account) die standaard uitgeschakeld staat. Je kan hem activeren maar het is eigenlijk een erg groot beveiligings risico.

Normaal heb je hem niet nodig en hij is zeker niet geschikt om als "dagelijkse" account gebruikt te worden.

Dus als je alleen tussendoor eens een UAC melding krijgt, zou ik aanraden dit maar achterwege te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf Windows Vista en ook in Win 7 bestaat er een administrator account (eigenlijk een systeem account) die standaard uitgeschakeld staat. Je kan hem activeren maar het is eigenlijk een erg groot beveiligings risico.

Bedoel je dan ook dat als er bij mijn naam in gebruikersbeheer 'administrator' staat, een beveiligingsrisico is? Een van de gebruikers is toch altijd admin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.