Ga naar inhoud

advies draadloos internet


Mr Red

Aanbevolen berichten

Momenteel heb internet via kabel (Telenet) maar ga me binnenkort een notebook aanschaffen waar ik voornamelijk binnenshuis zal op werken.

Wat heb ik extra nodig om draadloos internet te bekomen in huis ?

Hoe beveilig ik dit ? gewoon met inlog paswoord of hoe gaat dit ?

Kan ik ook gewoon in men tuin online gaan of heb ik hiervoor weer andere zaken nodig ?

huidige situatie:

Men vaste pc,digicorder en ps3 aangesloten op een switch. De PC is verbonden via powerline.

Notebook die ik gedachte heb is de asus eee pc 1215b, maakt weinig uit welke ik ga nemen vermoed ik maar ik zet het er maar bij.

bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je nog over een Telenet modem van de oude generatie beschikt (dus zonder ingebouwde router en Wifi radio) heb je een draadloze router nodig. Je kan deze kopen in de computerwinkel, vraag wel om een model dat de wireless "N" norm ondersteund. Dit toestel vervangt je huidige switch, dus je sluit er je bestaande bekabelde verbindingen op aan.

De beveiliging stel je zelf in op de router (paswoord).

Je zou ook eens kunnen kijken bij telenet of je je huidige abonnement eventueel kan wijzigen naar een "shake" met fibernet. In sommige gevallen is dit voordeliger dan je huidige abonnement en er is een draadloos modem/router inbegrepen.

Wat het bereik betreft, dit is afhankelijk van veel omgevingsfactoren en in de praktijk erg moeilijk te voorspellen. In theorie moet je rekenen op een afstand van 50 @ 100 meter binnenshuis tot 200 meter buitenshuis. Maar dit wordt sterk beïnvloed door muren, vloeren, gebruikte bouwmaterialen, aanwezigheid van storingsbronnen etc.

Ingeval je draadloos bereik te klein is zijn er altijd wel oplossingen te bedenken door het verplaatsen of bijplaatsen van apparatuur etc.

Ik zou aanraden, begin met huidig modem + extra router (of eventueel combo telenet toestel). In de meeste gevallen is dit voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 2tal jaar geleden hebben ze mijn router + switsh geplaatst, een funky shake abb (installatie internet + huur digicorder). Zou daar dan al wifi ingebouwd zijn, waar kan ik da naijken ?

Zo fibernet zou me 50€/maand kosten terwijl ik nu 40€/maand betaal, dus ik ga gewoon voor een andere router.

Zo een wireless router, ik zie hier prijzen van 60 -100 euro. Zijn er zaken waar ik moet op letten of enkel dat het de N norm heeft?

aangepast door Mr Red
Link naar reactie
Delen op andere sites

In combinatie met deze modem bent u best met een draadloze router, die de huidige switch vervangt.

Zoals gezegd best één die wireless N ondersteund en WPA/WPA2 beveiliging. De bedrade poorten liefst gigabit ethernet.

Sommige routers hebben een USB poort waarmee u een printer of externe harde schijf kan aansluiten en delen.

U sluit de router aan op de Telenet modem via de WAN poort, u heeft dan gewoonlijk nog 4 LAN poorten ter beschikking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Correos zeer terecht komt te zeggen is het een beetje afwegen tussen budget, kwaliteit, design.

In jou geval zou ik vooral eens bekijken hoe het wireless aspect ligt. Heb je grote afstanden of veel hindernissen tussen de router de plek waar je de laptop wil gebruiken ? Types met externe antennes presteren dikwijls beter, zeker in de goedkopere reeksen.

Maar zoals ik al zei, radioverbindingen zijn erg afhankelijk van veel factoren, en vele zijn niet zomaar op zicht vast te stellen.

Ideaal is je een leverancier kunt vinden die je toelaat om een toestel te testen.

Als vuistregel, als je niet echt vlakbij je router zit (en ik las iets van je tuin ?), ga dan niet voor de allergoedkoopste, in de meeste gevallen is een "middenklasser" een redelijk veilige keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.