Ga naar inhoud

Hoe 3e Partitie maken voor Ubuntu 11.10?


Aanbevolen berichten

Beste,

Ik heb een oude Pentium4 computer en ik zou er naast MS XP ook Ubuntu op willen zetten.

Mijn computer is nu verdeeld in een C: en D: schijf, maar ik zou een 3de schijf willen aanmaken voor Ubuntu.

Met "miniTool partition wizard home edition" heb ik dat geprobeert, maar het lukte niet.

Eerst gaf hij een foutmelding, omdat het programma zelf op de te verkleinen schijf staat. Hij gaf een optie om opnieuw op te starten zodat hij in de boot de schijf kon verkleinen. Maar daar gaf hij een error.

Ik heb het al eens gedaan op een andere PC en daar werkte het wel op.

Mijn Speccy-log: http://speccy.piriform.com/results/U64pDjWIZNVlHlFKYYgNfHl

Alleen heeft mijn pc maar 512MB geheugen, geen 1GB zoals in de log. Raar, ik heb een week geleden nog mijn 2 256mb latjes gechecked.

Voor de duidelijkheid, het is de bedoeling een dual boot te maken. Voorlopig nog geen idee hoe het moet, maar eerst een plekje maken voor Ubuntu!

BTW: ik heb Ubuntu al eens via de CD laten draaien op mijn pentium4, en alle functies (internet, geluid,..) werkte.

Als iemand nog tips heeft, altijd welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eerst het programma (die partition manager) eens op mijn C: zetten en het zo proberen, want aan mijn C wil ik niks veranderen.

Alleen D: kleiner en een nieuwe bij maken.

Nog een vraagje: Hoe kan het dat als je je schijf kleiner maakt je toch geen bestanden verliest?(normaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf de CD wil hij het ook niet doen in de boot.

Hij geeft error code:3

post-30020-1417704700,3899_thumb.jpg

Geen flauw idee wat dat wil zeggen...

sorry voor de slechte kwaliteit, gsm-camera.

Kan ik ergens opzoeken wat die error-code is?

Ik heb ontdekt dat er nog ergens 8MB van mijn schijf niet in gebruik was, en daar maakt hij zonder problemen een partitie van.

aangepast door Vale46
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik een oplossing heb gevonden!

Ik heb ipv mijn D: achteraan kleiner te maken, mijn D: vooraan kleine gemaakt.

Zodat ik nu tussen mijn C: en D: plaats heb om een nieuwe partitie te maken.

Voorlopig is hij bezig met "copying data", vorige keren had ik al lang een error.

Het is gelukt, gewoon een partitie tussen c & d

aangepast door Vale46
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een aanvulling:

Het is niet echt nodig om vooraf een indeling te maken van je harde schijf. Als je de pc opstart met de Ubuntu-cd zal deze automatisch de reeds aanwezige partities herkennen. Verder zal je mogelijkheid krijgen om Windows en Ubuntu naast elkaar te installeren. Kies je deze optie dan krijg je in het volgende venster de mogelijkheid om de indeling aan te passen.

Hier vind je een handleiding voor de installatie van Ubuntu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.