Ga naar inhoud

vrij fysiek geheugen


bart.v.g

Aanbevolen berichten

Hallo,

sinds enkele maanden heb ik een probleem met mijn pc tijdens installaties of tijdens het gebruik van zwaardere programma's...

het vrij fysiek geheugen gaat direct naar 0mb, en dan kan je maar beter een wandeling gaan maken want vanaf dan verloopt alles tergend traag

de pc heeft 8gb ram en een 64-bit systeem dus ik snap het niet meer. Herinstallatie OS heeft geen zin, heb zelfs de indruk dat het dan nog erger wordt.

heb nu pc heropgestart (gelukkig werd dit bericht automatisch opgeslagen)

de back-up die werd gemaakt zorgde weer voor een permanente 0 bij "vrij".

het grootste probleem is dat na het afsluiten van een programma of na een installatie het vrije geheugen slecht enkele 100 mb wordt; terwijl het ervoor zo'n 5gb was.

hoop dat iemand mij hierbij kan helpen?

post-30250-1417704715,5386_thumb.jpg

[ATTACH]undefined[/ATTACH]

post-30250-1417704715,4976_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Mako,

Je schrijft "fysiek" maar ik neem aan dat je "virtueel" bedoeld:-)

ik heb steeds mijn bedenkingen gehad bij dat regeltje van 3 als het op virtueel geheugen aankomt, zoals je "bron" vermeld.

Mijn mening is dat je moet kijken hoeveel geheugen (Fysiek en Virtueel samen) je normaal maximaal gebruikt (je totaal geheugengebruik).

Trek daar het fysiek geheugen van af en stel je Virtueel geheugen in op de rest als Maximum. De ondergrens zet je op 10 MB voor mijn part, maar nooit op Nul.

Als je uitgaat van dit (dikwijls) aangenomen regeltje van "Min = RAM x 1,5" en "Max = 2 x Min" dan moet iemand met 8GB Fysiek geheugen 24 GB Virtueel geheugen laten aanmaken door Windows. Toch een weinig overdreven als je weet dat zelfs die 8 GB Fysiek bijna nooit opgebruikt wordt.

Maar daarmee is het probleem van bart.v.g. niet opgelost.

Aan bart.v.g,

ik heb niet onmiddelijk een kant en klare oplossing. Je zal eerst je fysiek geheugen moeten controleren.

Steken de latjes goed vast. Steken ze in de juiste slots?

Probeer eens 1 latje (van de 2 ) weg te halen, en probeer of je dan minder problemen hebt. Heb je nog meer problemen, verwissel dan de latjes. Heb je dan minder problemen, dan weet je dat het 2 de verwijderd latje mogelijk beschadigd is.

Met het tooltje CPU-Z CPUID - System & hardware benchmark, monitoring, reporting kan je het geheugen controleren.

Ik zou zeker mijn virtueel geheugen sterk begrenzen in Windows (bvb Min = 100MB Max = 1000MB) dit dus instellen als "Aangepaste grootte".

Zelf draai ik ongeveer dezelfde PC en processor als jij, ook met 8 GB RAM, en ik heb mijn fysiek geheugen volledig uitgeschakeld. Ik draai hier CADCAM op met zeer grote tekeningen, en ondervind tot nu toe geen enkel probleem, integendeel.

Groeten aan beide,

Beerke10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook al meermaals geprobeerd.

hierbij screenshot van instellingen virtueel geheugen.

in mijn geheugen komt het over alsof mijn pc weet dat ik hem dit heb toegewezen, maar dat hij zich bij zijn eigen (standaard) 6gb houdt (zowel min als max; geheugen varieert met maar 100mb)

minimum toegewezen geheugen is 18gb

nog iets raar:

- ik start pc op

- virtueel geheugen staat nu op net geen 6gb

- start alwaysync (back-upprogramma), virtueel geheugen krimpt tijdens back-up

- ik stop het programma wanneer er nog maar 703mb vrij is

- na afsluiten programma zakt het vrije geheugen maar tot 752mb, de rest blijft in de cache hangen

- programma staat volledig uit (niet meer te bespeuren in tabblad processen bij taakbeheer)

post-30250-1417704715,6043_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo bart.v.g,

ik zie dat je max grootte op 36 GB (= 36.000 MB !!!) staat. Je minimum staat op 18 GB. Dit is belachelijk veel. En dan laat je ook nog eens wisselbestand aanmaken door systeem beheerd op de E:\ !!!!

Zet enkel een wisselbestand op de D:\ partitie. Stel daar Min = 100MB en Max = 1000 MB .

Start de PC terug op en van en probeer opnieuw.

Heb je dan nog problemen schakel dan AlwaysSync eens uit.

Er zijn betere programma's en methoden om backup's te maken, dan een geheugen vretend programma.

Groeten,

Beerke10

post-30266-1417704715,6329_thumb.gif

aangepast door Beerke10
toevoegen afbeelding
Link naar reactie
Delen op andere sites

heb de instellingen veranderd naar wat je me zei, pc opnieuw opgestart.... geen verandering

indien er misverstanden zouden ontstaan omdat ik me misschien verkeerd uitdruk, foto's in bijlage:

foto 1 : direct na heropstarten pc

foto 2 : na afsluiten back-up programma

foto 3 : instellingen virtueel geheugen

(het probleem doet zich altijd voor met eender welk programma of eender welke installatie, ik gebruik nu dit programma om hem zo snel mogelijk zijn geheugen te laten opgebruiken zodat we kunnen zien hoe hij reageert)

post-30250-1417704715,7439_thumb.jpg

post-30250-1417704715,6725_thumb.jpg

post-30250-1417704715,7089_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo bart.v.g,

die afbeeldingen tonen nog een normaal verloop. Windows alleen neemt al een kleine GB RAM in beslag. De overige 300MB daar lopen andere processen in. Met dezelfde configuratie als jij heb ik nu 2 GB geheugengebruik, en enkel Mail en internet staan open. Achtergrondprocessen tellen natuurlijk ook mee (Virusscanner, firewall, Updaters enzovoort.)

Je hebt al eens een blue screen gehad. Dan staat er in je C:\ een bestand Memory.dmp.

Kan je dat eens aanhangen bij je volgend antwoord?

Beerke10

---------- Post toegevoegd om 15:31 ---------- Vorige post was om 15:25 ----------

Hallo bart.v.g,

als je een mooie weergave van je fysiek geheugen wilt zien (en je processoren-gebruik) open dan Broncontrole, Geheugen in

Windows Taakbeheer, Prestaties (in volledig scherm)

Beerke10

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok bedankt, geeft inderdaad een iets beter beeld.

er is 6300mb standby, vrij geheugen schommelt tussen 0 en 40mb

Wat zegt je prestatiemeter ivm je Geheugen? Start, Zoekopdracht en Typ perfmon en druk op Enter.

het bestand van de blue screen is aanwezig, dateert van gisterenmiddag...

Het bestandje hangt er niet aan :=(

Beerke10

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.