Ga naar inhoud

Ventilator cpu blijft constant hoge toeren draaien


Jer

Aanbevolen berichten

PC gereset (fabrieksinstellingen). Vanaf toen blijft de ventilator van de cpu constant op hoge toeren draaien.

Alles is stofvrij gemaakt, nieuwe koelpasta op cpu...dus daar zit het probleem niet. Waarschijnlijk (ben er vrij zeker van) is in de BIOS een wijziging gebeurd na het resetten van de pc.

Heb speedfan geïnstalleerd en alles is normaal betreffende temperatuur, echter....ik kan met speedfan de ventilator niet beïnvloeden (fan blijft hoge toeren draaien). Ben in de BIOS gaan zien en vind niets terug van "hardware monitor of fan control" Dus kan ook niet wijzigen naar silent, normal of perfomance/optimal mode.

Bijgevoegd de gegevens van speedfan en de gegevens van mijn pc (aldikastje)

Heb ook de pc gedurende een hele dag volledig zonder stroom gezet, echter ook zonder resultaat.

Ben ten einde raad, .....help

post-36223-1417705011,9129_thumb.jpg

post-36223-1417705011,8684_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download en installeer Speccy.

Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.

speccy.png

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " Bestand - Publiceer Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Wil je in woord en beeld zien hoe je een logje van Speccy maakt en plaatst kun je dat Hier lezen.

Ook Dit (KLIK) filmpje laat zien hoe je een Speccy-logje kan plakken in je antwoord.

Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware ;-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk op dat er 74° staat bij het moederbord op de uitprint van speccy. Zijn dan de gegevens van speedfan niet correct? Is de temperatuur van de CPU dan 74°? Moest dit zo zijn, dan is het heel normaal dat de fan op hoge toeren draait. Ga in ieder geval de pc nog eens open maken en de koelvinnen met ventilator verwijderen van de processor en terug voorzien van koelpasta, hopelijk op beter resultaat.

Andere ideeën steeds welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pc terug open gemaakt en koelvinnen verwijdert van processor. Een klein gedeelte van de koelpasta op de processor gaf geen afdruk op de koelvinnen. Conclusie: de koelvinnen raakte niet perfect de processor aan 1 zijde. Reden: slechte montage van de koelvinnen (ook slechte bevestigingsconstructie gebruikt door fabrikant:thumpdown:, maar toch). Daardoor hoge temperatuur van cpu en bleef de koelfan uiteraard op hoge toeren draaien.

Na goede montage temperatuur van 60° en ongeveer 1000 toeren van koelfan ( zo goed als geruisloos, perfect !)

Probleem opgelost !!!:top:

Dank aan Dasle voor het zeer interessante progje speccy :adore:

Echter, met speedfan kan ik de koelfan niet beïnvloeden en vermoed dat dit niet mogelijk is met dit moederbord.(moet ook niet meer)

Eindelijk rust achter mijn pc, zonder een continu opstijgende F16 :eviltongue::D:top:

Hier mag een slotje op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.