Ga naar inhoud

Nieuwe pc


amazone

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan een nieuwe pc te kopen. Ik ben geen gamer. Gebruik Pc vooral voor bureelwerk, internet en foto's bewerken af en toe wel een spelletje.

Ik had bij mijn huidige leverancier prijs gevraagd (HP Pavilion a6320be) maar kwam op de site van Dell voor een gelijkaardig toestel aan een lagere prijs.

Ik was wel wat ongerust over de eventuele service bij Dell maar heb op dit forum toch wel veel positiefs gelezen.

Ook vind ik op dezelfde vraag goede raad van Masters. Misschien kan die mij hier ook helpen.

U raadde iemand aan een computer te zoeken voor klein bedrijf en dan deze code in te vullen bij partikulieren. Ik vind daar wel niet dezelfde modellen terug en kom bovendien steeds duurder uit.

Momenteel twijfel ik tussen deze 2:

Inspiron 531DT maar dan met geheugen van 3072MB of Inspiron 530DT. Ik heb bij beide geopteerd voor systeem met 2 harde schijven (2x320GB) omdat ik een schijf als Backup wil.

Ook neem ik 4 jaar hardwaresupport - dat lijkt mij toch het veiligst.

Ik ga op internet via de Kabel (Telenet) moet ik dan al dan niet een modem voorzien?

Moet ik luidsprekers bijbestellen of zit er al iets ingewerkt?

Wat is Dell data-safe local oplossing?

Ontvang ik de Windows Vista CD erbij?

Zou Dell eventueel mijn harde schijf partitioneren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat bestellen via KMO's hangt een beetje van het moment af; nu is het inderdaad beter om ze als particulier met korting te kopen

De Dell Data-Safe local is helaas niet echt goed vind ik persoonlijk, de indeling is wat stroef gemaakt. Ik zou gewoon 320 gigabyte intern houden, en een externe harde schijf van 500 (kost euro of 100) bijzetten om daar je backups op te maken.

Verder zou ik sowieso de 530 serie nemen, die hebben een intel CPU en die loopt gewoon rondjes rond die AMD x2 cpu's.

Luidsprekers zitter er niet in als je ze niet bijbesteld.

Dell partitioneert normaal je schijf niet. Je krijgt gewoon je systeem met 1 partitie met je windows op van 320 gigabyte & klaar.

Dell geeft normaal je DVD van vista er gewoon bij

Een modem krijg je gratis (mits borg) van Telenet, daarvoor heb je niets nodig (op een netwerkkaart na, maar dat zit overal in)

Heb je trouwens een scherm nodig?

En vooral vrij belangrijk; wat is je budget? met een inspiron 531 of 530 weet je op zich niet zoveel; dell heeft altijd verschillende systemen die dezelfde naam dragen. Daarom dat ook de e-value gebruikt wordt; die linkt 1 nummer aan 1 configuratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Datasafe is niet zo goed, heb het even opgezocht en de meeste mensen wisten zelfs niet wat het deed.

Het backupt een deel van je documenten, maar helaas is er niet al te veel schijfruimte voorzien voor je documenten met als gevolg dat dat toch niet al te lang duurt aleer die ruimte vol loopt. In plaats van dan een waarschuwing te geven stopt hij gewoon met het backuppen van je data.

Nutteloos systeem dus als backup-programma...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reactie.

De optie van 640GB sata harde schijf (2x320GB) is toch niet zo duur dacht ik. Jullie vinden blijkbaar een externe harde schijf beter. Reden voor?

Een modem heb ik dus blijkbaar niet nodig. Dat er een netwerkkaart inzat zag ik nergens.

Systeem partitioneren : ik heb dat gedaan bij mijn portable. Gewoon de schijf gewist, partities gemaakt en alles terug geïnstalleerd maar toen bleek het verborgen gedeelte ook weg te zijn. Kan ik zonder een programma aan te kopen de schijf partitioneren met Vista erop? Misschien kan het met Vista wel. Ik heb nu XP.

Nu heb ik intussen ook nogal wat negatiefs over Dell gelezen: nogal veel klachten over service bij panne en ook dat ze bepaalde zaken wijzigen. Zo zou Windows update niet meer automatisch gaan???

En hoe zit het met luidsprekers: moet ik die apart kopen? Er zit een geluidskaart in dus dacht ik dat er wel geluid uit zou komen maar ik las ergens dat het niet zo was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

110€ is het, voor 1x 320 gig erbij. Mijn pcdealer rekent daar 69€ voor. Een externe van 500 gig koop je voor 100€... echt extreem duur is het niet, maar toch verre van goedkoop. Een harde schijf vind ik gewoon handiger. àls je vb een Dell koopt met 2x320 gig in en er zou iets haperen aan de harddisks (kan altijd gebeuren, hoe goed je system ook is) dan is de kans vrij groot dat ze je 2x320 gig gewoon vervangen door nieuwe schijven zonder daar echt op te zoeken (onderzoeken is vaak duurder dan gewoon nieuw in steken). Kan je al raden wat er met je gegevens gebeurt natuurlijk ;) (wat trouwens normaal is, geen enkele pc-verkoper kan je garanderen dat je je gegevens behoudt als je hem in garantie binnen steekt). Als je een externe hebt trek je die gewoon uit je pc, zij mogen doen met die pc wat ze willen & jij houdt je gegevens over.

Wordt ook nergens meer aangegeven, maar dat zit er in, daar kan je gerust van zijn.

Ik zie niet in waarom de partities een probleem zouden moeten zijn. ofwel gebruik je Gparted (gratis), ofwel gebruik je de in Vista ingebouwde partitie manager (die ook kan verkleinen / vergroten). Je moet er je Vista dus niet af halen; gewoon op laten staan, een beetje ruimte vrijmaken (en er zal genoeg ruimte vrij zijn) & klaar. (wel geen XP Achteraf installeren; beter eerst XP en dan pas vista)

Ik hoor inderdaad ook af en toe iets negatiefs over dell, en vaak zijn die klachten te herleiden tot:

- veel te lange levertijden (maar je weet hoe lang je gaat moeten wachten in het begin; staat je dat niet aan dan koop je hem niet is mijn visie daarop)

- defecten die vb na 13 maand optreden (wat vroeg is voor een computer), maar die mensen hebben gekozen voor de korting op hun toestel zodat ze hem aan een spotprijsje krijgen. Uiteraard voelen ze zich dan door Dell bedrogen omdat hun systeem toch kapot gaat. Beetje jammer vind ik; als je de korting neemt wees dan zo eerlijk om toe te geven dat je gegokt hebt & dat het misgelopen is.

Windows update die niet meer automatisch gaat heb ik nog niet van gehoord, maar dat is met 2 knoppen op te lossen. Nu ook niet echt een groot probleem als dat zo zou zijn.

Uit persoonlijke ervaring heb ik enkel goed nieuws over Dell. Bij de uitgebreide garantie op laptops zijn ze gewoon niet te overtreffen. Vandaag bellen & morgen staan ze voor je deur om hem te herstellen. Beter kàn volgens mij niet.

Geluid komt er niet uit je computer, daarvoor moet je inderdaad nog luidsprekers kopen (of een scherm waar luidsprekers in zitten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle tips.

Ik denk dat ik me toch aan een Dell ga wagen.

Op jullie aanwijzingen een met één harde schijf.

Ik ga er voor alle veiligheid toch maar 4 jaar hardwaresupport bijnemen. Wat houdt dat feitelijk in. Is daar ergens iets over te vinden op de site van Dell?

Gek is dat ze normaal maar 1 jaar geven terwijl wettelijk toch 2 jaar verplicht is.

Wat betreft het probleem met Windows update bezorg ik hierbij wat ik gelezen heb. Klopt dat volgens jullie???

Computerconsument - de hcc-website voor computerconsumenten - Bedrijven oordeel

ingezonden door Ted van Gaalen op 09/09/2004

Microsoft adviseert om Windows Update standaard aan te zetten , in verband met de vele veiligheidsproblemen van Windows en Explorer. Ik doe dat niet, want updaten is niet mijn hobby. Maar het kan ook niet, want ik heb een Dell. Alleen als ik hoor van een zeer kritisch probleem en een dringend advies om te updaten, ga ik maar eens naar Windows Update. Ik kom op de site en krijg de melding dat er nieuwe Update software vereist is. Ik druk op “Nu bijwerken”, en vervolgens kom ik zo vaak als ik maar wil terug op “Nu bijwerken”. Er wordt dus helemaal niks bijgewerkt. Dus ik op zoek op die site. Wat blijkt? Ik moet, met mijn registratienummer, bij mijn leverancier zijn.

Nu heeft Dell op haar site keurige lijsten van alle nodige en nuttige downloads voor elk ooit geleverd systeem. Voor mij systeem houdt dat in dat ik zelf op zoek kan gaan naar een update waarover ik vandeweek iets vaags in de krant heb gelezen, in een lijst van 1200 items, die begint met de Spaanstalige handleiding van mijn speakerset. Daar heb ik geen zin in. Bovendien, omdat ik geen trouwe updater ben, heb ik er geen vertrouwen in dat het goed zal gaan als ik gewoon de meest recente updates voor IE, Outlook en Windows download. Microsoft heeft onlangs iets gedaan aan de warwinkel van updates en patches door een CD uit te brengen die een aantal problemen van over een hele periode repareert. Via Dell hoor ik hier niets over, laat staan dat ze hem hun klanten bijvoorbeeld toe zouden sturen.

Het is mijns inziens van tweeën één. Óf Dell maakt het voor mij net zo eenvoudig om via Dell een Windows Update te doen als dat via Microsoft kan, óf Dell zorgt ervoor dat de Windows Update in mijn duurbetaalde Windows systeem het gewoon doet. Het lijkt mij ook dat de klant zonder meer een volledig functionerend besturingssysteem mag verwachten, als hij ervoor betaald heeft. Het lijkt mij ook dat dit eventueel zelfs via de rechter afgedwongen zou kunnen worden. Zijn er meer mensen met deze ervaring? En kan HCC hierin een rol vervullen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan ik kort over zijn; automatische updates verlopen rechtstreeks via Microsoft; het is niet dat Dell die uitbrengt ofzo...

Alle dell's die ik al gehad heb konden perfect met automatische updates overweg, ik denk dat dat eerder een probleem is dat specifiek door die gebruiker zelf gecreëerd is (spyware/malware die automatische updates onmogelijk maakt...)

4 jaar hardwaresupport houdt het volgende in:

4 jaar volledige support via telefoon, chat en e-mail

Reparaties en vervangingen bij u thuis

Handige supporturen: maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 20:00 uur en zaterdag van 9:00 tot 17:00 uur

Mensen die dan vb op die site gaan klagen over het feit dat het enorm lang duurt om ze te pakken te krijgen als ze vb hun netwerk in orde willen krijgen; Dell verkoopt jou die PC, NIET je netwerk. Als je dan je netwerk niet in orde krijgt lijkt het me maar logisch dat ze je daarbij niet helpen. Als ik een pc bij de winkelier op de hoek haal & ik krijg die niet goed in mijn netwerk mag ik daar ook voor betalen om hem toch goed in mijn netwerk te laten plaatsen. Logisch ook.

Verder zitten er maar wat wazige klachten in. Iemand die klaagt over RDram dat het geen 1x128mb maar 2x64 wat erin zat; RD is per paar te plaatsen, kan technisch niet anders. Dat het duur is? Het is gewoon het beste wat er toen was; logisch dat het duur is... Klachten over Linux; Dell geeft duidelijk aan dat zij GEEN softwarematige support geven als er linux op staat. Verwacht dan ook niet dat die medewerkers weten of linux je netwerkkaart wel herkent.

1 jaar is een Europese Richtlijn, dat klopt. Ik heb er ook de ervaring bij dat als je verwijst naar richtlijn 1999/44/EG, dat ze vrij snel inbinden en je alsnog je garantie na anderhalf jaar geven, ook al heb je maar voor 1 jaar betaald. Komt er gewoon op aan om dan ff door te duwen & je recht op te eisen (hoewel ik het alsnog niet netjes vind, je hebt immers je voordeel al gekregen door de garantie af te kopen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.