Ga naar inhoud

[OPGELOST] Uitvallen PC met XP


Aanbevolen berichten

Hallo,

Tijdens het spelen van een game, valt mijn pc geregeld uit en herstart uit zichzelf. Ik krijg geen foutmeldingen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn specificaties:

Medion PC met:

Windows XP SP2

Pentium® 4 CPU 3.40GHz

Kloksnelheid: 3.39GHz, 1,50GB

(Als je meer nodig hebt, kan je het altijd vragen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Installeer eens speedfan (SpeedFan - Access temperature sensor in your computer) en draai ondertussen

1) voor je grafische kaart atitool (ATITool - Overclocking utility for ATI and NVIDIA cards). Als het gestart is klik je op scan for artifacts. Je zal zien dat de temperatuur van je grafische kaart enorm begint te stijgen. Houdt bij tot waar dat ongeveer gaat. Temperatuur die hier mag hangt een beetje af van je grafische kaart. Blijf van de faders om je frequentie in te stellen af!

2) Voor je processor; CPU Burn-in Homepage

Je zal nu de temperatuur van je processor in speedfan zien stijgen. Houd ook dit in de gaten & hou bij tot waar die stijgt. Dit zou voor jouw processor zéker onder de 90° moeten blijven (en ideaal zelfs maar rond de 55°)

Het derde wat je moet bekijken is de spanning op je 12V lijn (zie je ook met speedfan). Die mag toch niet onder de 11.88V uit zakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit met een klein probleempje, ik snap niet echt welke temperaturen ik moet bekijken, hier is een screenshot:

Screenshot

Ik denk dat temp1 van mijn moederbord is en temp2 van mijn CPU maar ik ben niet echt zeker. En zou temp3 dan van mijn tweede CPU kunnen zijn?

PS: Ik heb op het moment van de screenshot geen van de twee programma's gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol!

sensors genoeg lijkt me :D

Ik denk dat het de 50° (of die 74, maar dat lijkt me hoog) is voor de cpu, maar ik ben niet zeker. Zet gewoon ff CPUburn aan ondertussen, er zal 1 waarde héél snel stijgen & die is je cpu.

De temp3 is een niet aangesloten sensor 128 of een negatief getal zijn daar de mogelijke uitlezingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het oververhitten van je processor de reden is; maar de Pentium 4 mag naargelang welke het is tussen de 65 en de 72° worden als maximumtemperatuur. Daarboven verouderd je processor véél sneller, of kan hij instabiel worden.

Maak je computerkast maar open (met de stroom eraf!) en kuis het koelblok van de ventilator eens goed uit. Die zal nu gewoon onder het stof zitten & daardoor slecht koelen. Al lost dit het probleem niet op; om je computer niet té hard te laten verslijten is het heel noodzakelijk om dit eens te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem uitgekuisd en er zat inderdaad zeer veel stof in, het heeft wel een beetje geholpen maar niet echt veel. Ik krijg nu een temperatuur van rond de 66°C. Nu ja ik vind het wel vreemd dat hij zo warm wordt want enkele maanden geleden heb ik er een nieuwe koeler, RAM-geheugen en voeding laten in plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan is die koeler er slecht op gezet, en moet je die herzetten. Ik zal morgen kijken of ik foto's kan maken van mijn P4 die ik hier liggen heb over hoe je de koeler eraf moet halen, en hoeveel koelpasta je erop moet doen (als je geen koelpasta hebt; neem tandpasta met veel fluor erin, dat werkt ook wel).

(als ik het vergeet, stuur me dan maar een pm)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.