Ga naar inhoud

harde schijf dreigt te crashen


francist

Aanbevolen berichten

Ik krijg op mijn computer regelmatig de melding dat er een schijffout is en dat de harde schijf dreigt uit te vallen. Ik heb ook al één bootfailure gekregen. Ik kon de computer echter zonder probleem weer opstarten. Ik heb al een back up genomen zoals de melding mij aanrade. Wat staat mij te doen of ga ik inderdaad regelrecht af naar een nieuwe harde schijf?

groeten

francis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er alvast positief uit.

Open de verkenner en klik met rechts op de gewenste schijf.

Kies in het menu onderaan voor eigenschappen en open dan de tab extra.

Bovenaan bij foutcontrole klik je op nu controleren.

Vink beide vakjes aan en klik op start.

Dan krijg je de melding dat de schijf in gebruik is en ook de vraag om de controle uit te voeren bij de volgende opstart.

Klik hier op ja, sluit alle openstaande programma's en herstart de pc.

De schijfcontrole zal nu worden uitgevoerd alvorens windows op te starten.

Na afloop krijg je een overzicht van de toestand van de schijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar ook geen probleem.

net voor het opstarten van windows kreeg ik super kort een bericht waaruit ik kon opmaken dat de schijf onbeschadigd is. Ik had echter te weinig tijd om het volledig te kunnen lezen.

Ik heb ondertussen (dus sinds gisternamiddag) geen berichten meer gekregen over het probleem, wel gaf de computer nu en dan de indruk dat hij vast liep, om dan een korte tijd later gewoon met de bewerking verder te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

Ik krijg geen berichten meer of crashen, alleen blijft de computer nu en dan een beetje hangen (20-tal seconden en dan gaat hij verder) Ik weet niet of dit met hetzelfde probleem te maken heeft. In ieder geval ben ik al heel wat meer op mijn gemak.

Als dat kort blijven hangen niets met het vorige te maken heeft denk ik dat het probleem is opgelost.

grts en dank

Francis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je je PC eens opruimen met Ccleaner ?...

Download CCleaner. (Als je het nog niet hebt)

Installeer het (Als je niet wil dat Google Chrome op je pc als standaard webbrowser wordt geïnstalleerd, moet je de 2 vinkjes wegdoen !!!) en start CCleaner op.

Klik in de linkse kolom op “Cleaner”. Klik achtereenvolgens op ‘Analyseren’ en 'Schoonmaken'.

Klik vervolgens in de linkse kolom op “Register” en klik op ‘Scan naar problemen”.

Als er fouten gevonden worden klik je op ”Herstel geselecteerde problemen” en ”OK”.

Dan krijg je de vraag om een back-up te maken. Klik op “JA”. Kies dan “Herstel alle geselecteerde fouten”.

Soms is 1 analyse niet voldoende. Deze procedure mag je herhalen tot de analyse geen fouten meer aangeeft.

Sluit hierna CCleaner terug af.

Wil je dit uitgebreid in beeld bekijken, klik dan hier voor de handleiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.