Ga naar inhoud

Harde schijf "c" is onbegrijpelijk vol.Hoe leegmaken?


Yva

Aanbevolen berichten

  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Goedeavond beste Yva,

Graag wil ik u even verder helpen met het vrijmaken van mb op uw pc zonder de moeilijke methodes.

U mag deze pagina afdrukken als u dit gemakkelijker vindt.

stap 1: download Tuneup Utilities, op deze pagina klikt u op "download starten", u hoeft geen e-mailadres in te vullen. (bevestig in het volgend venster met OK)

stap 2: installeer dit programma door het gedownloadde bestand te openen en de instructies te volgen. Het programma is niet zo groot en op het einde van mijn uitleg kan u het terug verwijderen.

stap 3: na de installatie zou op uw bureaublad de snelkoppeling moeten staan 'TuneUp Easy Onderhoud' , open deze (dubbelklik), wanneer de vraag verschijnt om updates te zoeken kiest u 'nee later herinneren 1 week" en kiest u OK. Klik nu op de knop "testversie blijven gebruiken"

Nu zal u zien dat het programma automatisch begint te zoeken naar problemen in uw computer en tijdelijke bestanden etc. Gewoon eventjes wachten tot hij klaar is. Dit kan enkele minuten duren.

wanneer hij klaar is toont het scherm tal van informatie aan:

-problemen: toont het aantal problemen op de pc: dit nummer kan vrij hoog zijn en is best normaal.

- tijdelijke bestanden: ...mb , dit geeft aan hoeveel mb er vrij kan gemaakt worden door onnodige bestanden te verwijderen.

- Fragmentatiegraad: naargelang de tijd dat uw pc ouder wordt, en de schijf voller geraakt zal ook uw pc trager worden. dit kan terug versnelt worden door alles mooi te ordenen in feite.

Nu klikt u op Problemen oplossen. Nu gaat terug alles automatisch en hoeft u alleen te wachten. Bij Fragmenteren kan dit wel een tijdje duren (tot 1 uur), wanneer dit te lang duurt kiest u 'taak overslaan'.

stap 4: zo nu hebben we al heel wat opgeruimd normaal. Nu gaan we even de slaapstand van de pc uitschakelen, aangezien ik vermoed dat u deze niet gebruikt. Hiermee zal er veel ruimte vrij komen (tot 1gb) ! Dit uitzetten is ook zonder risico.

  • Kies Start >> (Instellingen) >> Configuratiescherm.
  • Dubbelklik op Energiebeheer.
  • Open het tabblad Slaapstand en vink de optie Slaapstand inschakelen uit.
  • Klik op Toepassen of op OK.
  • Sluit de vensters.

4106f5656c164f5d.jpg

Nu hebben we reeds heel wat ruimte vrijgemaakt normaal. Indien tevreden bent met de hoeveelheid vrije ruimte, dan mag u TuneUp Utilities terug verwijderen van uw pc. Indien u nog wat meer ruimte wenst vrij te maken dan vertel ik u graag nog enkele mogelijkheden.

Hopelijk begreep u wat van mijn uitleg en was het niet te moeilijk.

Met vriendelijke groeten,

Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een wederantwoord van "Yva"

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aan alle correspondenten,

Wel, da's toffe hulp voor mijn probleem,zal er zeker aan beginnen,maar eerst Back-Ups maken,misschien via mijn Dvd brander en "Nero"...? Ik heb spijtig genoeg geen DVD-R schijven van meer dan 4,7 GB !Ik weet dus niet hoe ik nu schijf "C" die dus bijna 6 GB bevat,zal kunnen "back-uppen"? Op 2 zo'n DVD's ? En kan er zomaar een onderbreking gebeuren van die gegevens vanuit schijf "C"...? Misschien beter alles in één keer naar een externe HD opslag medium kopiëren...?

En ja, ik zie nu dat "system C",waarin bij mij,zijn ondergebracht:

"Documents & setttings,Program Files en Windows",boven de 5 GB bevat ! En nochtans,als ik instellingen-configuratiescherm-software opdoe,zie ik voor grootte geïnstalleerde software,bvb, "Windows" : 159,00 Mb...!? Dus vandaar mijn twijfel en vragen...Maar ja, ik zal maar best eens verder wat informatica instuderen vooraleer vragen te stellen !

In alle geval, allen hartelijk bedankt.

Vanwege "Yva", 28 april 2008

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Yva,

het belangrijkste dat ik aanraad om te backuppen is uw documenten. Deze zijn van het meeste belang uiteraard;

Programma's en windows zelf backuppen heeft volgens mij weinig zin. Van uw programma's is het belangrijker dat u de cd's nog bij de hand hebt zodat u ze wanneer het nodig is opnieuw kan installeren bijvoorbeeld.

Normaal zal de map Mijn Documenten of een andere map waar u uw documenten in bewaard zeker op een dvd passen.

Nero is een goed programma om de backup aan te maken.

Hou me alvast op de hoogte van de vorderingen.

Met vriendelijke groeten,

Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

En weeral een berichtje van "Yva"

-------------------------------

Aan "Karel" en "Aarondk1"

Hello pientere Cybernauten,

Welja, ik heb me eens gelanceerd in in het verwijderen van MB van schijf "C" via het programma Tune-up Utilities en dit met heel grote voorzichtigheid!Is wel nodig want zoals reeds uitgelegd kennen 'leken' zoals ik,soms goed bepaalde delen van informatica,internet,maar als het op technische aangelegenheden komt, dan weet ik het niet meer.Zo bvb weet ik niet wat "register" en "systeemcomponenten"inhoudt, in hoe verre zijn tijdelijke bestanden belangrijk,enz,enz... Dat allemaal uitvegen of die gerelateerde problemen opruimen jaagt me de schrik aan:zal mijn computer nog wel werken nadien...?

Ja, als alles goed verliep had ik "Tune Easy Onderhoud" op mijn bureau blad moeten krijden maar dat kreeg ik NIET ! Ook startte niet automatisch het programma en zocht dus niet "spontaan" naar problemen. Ik moest dus zelf uitmaken of ik dat of dit "probleem moest oplossen".U begrijpt dat bvb, register elementen uitvegen mij doet twijfelen..! Als het programma (Tune-up Utilities Onderhoud) het spontaan, zelf doet, oké dan,dan weet ik dat die zaken mogen uitgewist worden of opgelost worden,maar zolang het niet automatisch gebeurt twijfel ik...

En ja, ik heb uiteindelijk nu 1,06 GB op "C" ! Op schijf "E" is niet veel veranderd.En ja, ik ken schijf defragmentatie, schijfopruiming en zelfs schijf- controle via de programma's van MicroSoft Windows,dus daar heb ik geen schrik van...

En inderdaad, Slaapstand uitschakelen geeft met een extra +/- 520 Mb bij op schijf "C"!

Ziezo, nu zal ik maar eerst back-uppen via een DVD of een externe opslagmodule.

Waarom is het niet interessant van programma's, software,logiciels,e.d. te copiëren,te "back-uppen"? ? Ik ben niet zeker of ik nog AL de installatie diskettes heb ! En dan die welke van Internet zijn gedownload ? Is toch beter al die goed werkende software (van Internet geplukt) te Back-Uppen : is toch al "kant en klaar voor gebruik"....?

Ziezo, dit is weeral een ganse boterham,maar ik ga nu toch eens hier bij mij het één en ander uitvoeren !

Bedankt bij voobaat,

Yvan,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yvan, u kan de Tune-Up Utilities ook starten vanuit het menu Start,

Om deze te starten klik je in het menu Start op Alle programma’s en vervolgens op TuneUp Utilities 2008 dan Utilities en dan TuneUp utilities Onderhoud.

hierbij geef ik graag wat uitleg over de termen:

Het register is een database in het besturingssysteem Windows, waarin instellingen worden opgeslagen van zowel het besturingssyteem zelf, applicaties, gebruikers en apparaten.

De bestandsassociaties, die bepalen welk programma wordt uitgevoerd om een bestand te openen, zijn bijvoorbeeld terug te vinden in het register.

Met systeemcomponenten worden snelkoppeling naar verwijderde bestanden opgeruimd enzo.

Dit programma 'TuneUp Utilities' kan je zeker vertrouwen, we gebruiken het hier bijna 2 jaar om mensen te helpen en het is heel betrouwbaar.

Toch al positief dat u reeds 1gb vrije ruimte hebt op uw C schijf.

Om op uw vraag te antwoorden waarom je geen programma's kan overzetten of backuppen:

Elk programma heeft dus zijn bestanden (die in je map Program Files staan) maar ook een heleboel dingen in het register (uitleg hierboven), en deze kan je niet zomaar overzetten of back-uppen. Wanneer je een programma zou back-uppen en voorbeeld plaatsen op een andere pc zal het in 99% niet werken omdat je dingen die in het register staan op de ene pc niet op de andere staan.

In de meeste gevallen zal er niks anders opzitten dan die opnieuw te installeren mocht je deze verliezen en heb je daarvoor de cd's of installatiebestanden nodig.

Heel wat programma's vindt je op internet en andere zoals Windows zelf of Office, Nero zou je normaal een cd tje van hebben.

Mvg Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Windows XP op 6 gigabyte harde schijf en nog met programmas? ik vind het al raar dat het besturingsysteem er alleen op raakt? Mijn XP plus all updates is al rond de gigabyte?!

Wat je kan doen is : Start - COnfiguratiescherm - Software toevoegen, verwijderen

Hier kan je alle geinstalleerde programmas bezien, als je denkt dat er wel wat programmas zijn die je toch niet meer gebruikt kan je die hier verwijderen door naast de naam van het prgramma op Bewerken/Verwijderen te klikken. Dit kan alvast ook wat plaats schelen.

Een goude tip is dat je beter in het vervolg bij het instaleren van nieuwe programmas niet de RECOMMENDED installatie kiest maar zelf kiest waar het geinstalled moet worden. Dan kan je best D:\Program Files\ of E:\Program Files\ kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog eventjes een antwoord

vanwege "Yva" aan THA Er As Er

-------------------------------

Beste,

graag wou ik toch antwoorden op je schrijven,da's altijd aangenaam als men antwoordt op een mail!Welja,mijn 6 GB schijf "C" was blijkbaar voldoende,tot over enkele maanden toen ik een Webcam bij- plaatste en Messenger in gang stak!

En nogmaals, als ik op pagina -configuratiescherm-software keek,zag ik dat al de geïnstalleerde programma's, samen geteld,ongeveer 550 Mb vertgenwoordigden ( mijn Microsoft-Windows XP "afficheert" 159 Mb,Norton Symantec 86 Mb,enz,enz...).Dus, nogmaals, op het EERSTE gezicht dacht ik dat 6 GB meer dan genoeg was ! Natuurlijk zijn er die besturingssystemen en andere verborgen programma's of software die dus die 6 GigaBytes gebruiken !

Ondertussen heeft het programma TuneUp Utilities me al flink geholpen en heb ik al 700 Mb tegen"veroverd"/vrijgemaakt op mijn harde schijf "C" !En zeker doe ik bijna iedere dag schijfopruiming",deframentering,scanning op virussen en zelfs schijfcontrole door het eigen MicroSoft-Windows syteem !

En ja hoor, ik installeer nu nieuwe software(als ik daarover kan beslissen !) altijd op mijn andere grotere schijf van 30 GB ! Maar schijnbaar worden er toch nog altijd programma's onoverkomelijk,verplicht op de schijf "C" gezet...? Dus, die zal ook wel binnenkort vol geraken,dat weet ik...

Ziezo, bedankt voor je goede raad,

"Yva"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan meestal wel kiezen waar je een programma installeert.

Behalve anti-virus software etc kan je beter op je C schijf zetten.

En ik denk niet dat je je zorgen moet maken omdat die 6GB vol zit.

Dat is eigenlijk nog niet gelijk aan 1 1/2 DVD-rw...

En om elke dag te defragmenteren enzo, word op den duur ook wel een beetje vervelend.

En programma's zijn altijd een beetje groter dan ze zeggen.

Voor XP zou ik toch minstens 10GB ofzo nemen.

Is die hardeschijf van 6GB 1 van 10.000RPM ofzo?

Want ik ken niet veel hardeschijven van 6GB, of vergis ik me?

Grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.