Ga naar inhoud

Verschil opstarttijd tussen 2 pc's


VDT

Aanbevolen berichten

Ik heb twee pc's: pc1 is een Intel Core I7 970 met 12Gb RAM, een Gigabyte X58A-UD3R mobo en een Nvidia GTX470 videocard, pc2 is een AMD Athlon X2 Dual Core 6000+ met 4Gb RAM, een Asustek M2N-SLI DeLuxe mobo en een Nvidia GS8400GS videocard.

PC1 heeft W7 Pro en PC2 W7 Ultimate.

Volgens Soluto heeft PC1 in totaal 52 apps en een opstarttijd van 1:25 en PC2 65 apps en een opstarttijd van 1:04 min.

In werkelijkheid duurt het vanaf de powerknop indrukken bij PC1: 2:50 minuten en bij PC2: een kleine minuut, ofwel drie keer zo snel.

Bij PC1 duurt het nl 43 s tot "windows start", bij PC2: 28 sec.

Bij PC 1 duurt het dan tot 1:40 min tot het Windows logo verschijnt, PC2 is dan al opgestart.

Het "Welkom" scherm verschijnt dan bij 2:44 min en het bureaublad bij 2:55 min.

De grote vraag is dus: wat staat PC1 al die tijd te doen. Je zou toch verwachten, qua specs, dat PC1 het wat sneller zou moeten kunnen.

En het gaat niet eens zozeer dat het bijna drie minuten duurt, meer dat ik wil snappen waarom!

Ik heb op PC1 een tweede partitie (op dezelfde schijf) met W7 Ultimate, waarop bijna niets extra is geinstalleerd en dan duurt het ook zolang.

Ik heb in de BIOS een aantal zaken geprobeerd, met net op het laatst gekozen voor "optimized defaults": het maakt allemaal niets uit.

Het heeft niets met malware of virussen te maken, dat is allemaal al uitgebreid gecheckt!

Wie heeft de gouden tip??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet te geloven, al zo lang erger ik me eraan dat de pc "zo traag" opstart, van alles geprobeerd, althans dat dacht ik!

Ik zit na nog wat zaken in de bios geprobeerd te hebben naar mijn pc te kijken en ineens valt mijn oog op de twee externe HDD die erbovenop staan. Het zal toch niet?? En ja hoor, na loskoppelen en meerdere malen opstarten met en zonder HDD aangesloten, is de opstarttijd zonder HDD gezakt naar ong 1:05 min.

Is dus opgelost, bedankje voor mezelf ;-)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.