Ga naar inhoud

'artifacts' en crashes


Liz Lemon

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds een paar dagen last van 'artifacts' op mijn pc. Op het scherm komt dan een patroon van felgroene vierkantjes of iets minder opvallends. De eerste keer dat ik dit zag was een maand geleden. Ik was Far Cry 3 aan het spelen en het beeld begon wat raar te doen. Flikkeren, raar patroon. Toen opnieuw opgestart en er geen last meer van gehad.

Een paar dagen terug is de ellende begonnen. Ik kijk naar een video of speel een game en er ontstaan artifacts. Als ik te lang wacht om opnieuw op te starten of af te sluiten dan blokkeert de boel of crasht de pc naar een blauw scherm. 't Zijn telkens andere schermen. (Weet het niet meer precies, want zit nu op een andere pc. iets met memory_management en irql_not_less_or_equal en nog een paar andere.)

Ik heb memtest een keer laten draaien, 1 pass, geen fouten gevonden. Ik heb de drivers van mijn videokaart opnieuw geïnstalleerd, ze waren al up to date. Ik heb mijn pc stofvrij gemaakt, ook de videokaart in de mate van het mogelijke. (Zonder de kaart open te maken dus)

Haalt niks uit, het probleem wordt alleen erger. De artifacts komen sneller, ook al bekijk ik geen video's of speel ik geen games.

Is mijn videokaart op zijn laatste benen? Ligt het misschien aan iets anders?

Ter info:

AMD Phenom II X4 955 3.2GHz HT 8MB AM3 BE Box

Gigabyte GA-MA790XT-UD4P AMD 790X, SATA2 RAID

MSI Videokaart PCI-e Radeon HD4890 OC 1GB DDR5 2x DVI/HDCP

Windows 7 home premium x64

Link naar reactie
Delen op andere sites

da's jammer. Een andere mogelijkheid is dan het proberen of een andere videokaart inderdaad de oplossing is. Hopelijk heeft u de mogelijkheid om daarvoor één van een andere computer te 'lenen' om dat te controleren. Het zou jammer zijn als u een nieuwe dure kaart koopt, en dat blijkt het probleem niet op te lossen. Er zijn namelijk ook nog andere mogelijkheden, maar die zijn een flink stuk minder waarschijnlijk dan een defect aan de monitor of de videokaart. Zo kan een verkeerde aansturing van de CPU tot dit soort problemen leiden, of zelf een beschadiging in het geheugen of de harde schijf. Ik denk dat één van onze experts je kan helpen met een goede diagnose van de rest van je hardware, maar ik zou eerst even kijken of je videokaart inderdaad het probleem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het ook jammer - zo'n defecte monitor is snel verholpen, nu heb ik nog geen idee wat er precies aan de hand is. Onze andere pc heeft geen videokaart, dus dat is minder evident om te testen. Ik zal even nadenken of ik iemand ken met een videokaart, maar de meeste van mijn kennissen hebben laptops of wonen te ver om even de videokaart te testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.