Ga naar inhoud

cool 'n quiet!!


laura'ke

Aanbevolen berichten

hoi

ik heb wat vragen i.v.m. de cool 'n quiet technologie van AMD! volgens de site van AMD wordt dit door mijn type moederbord ondersteund!

kan iemand mij uitleggen hoe je dit precies activeert?? ik weet dat je op de AMD site ergens een driver moet downloaden, maar welke dan precies?? en hoe zet ik die cool 'n quiet aan in de bios??

Link naar reactie
Delen op andere sites

AMD's Cool 'n' Quiet is een energiebesparende technologie voor mobiele processors die nu ook op de Athlon 64 beschikbaar is. Cool 'n' Quiet varieert de kloksnelheid en het voltage van de processor naar gelang de processorbelasting en kan actief zijn in drie modi: normal, intermediate en minimum. De processor draait in "normal" op een kloksnelheid van 2,2GHz met een spanning van 1,5V en een maximaal gespecificeerd energieverbruik van 89W. Wanneer overgeschakeld wordt naar "intermediate" zakt de kloksnelheid naar 2,0GHz en daalt het voltage naar 1,4V. Op het laagste niveau wordt de kloksnelheid tot 800MHz gereduceerd en zakt het voltage naar 1,3V. Het maximale energieverbruik bedraagt 70W en 35W voor respectievelijk intermediate en minimum.

Onze eerste metingen wijzen uit dat de totale vermogensopname van het systeem - het verbruik dat jouw elektriciteitsrekening bepaalt - met méér dan 35 Watt afneemt. Het verbruik daalde ongeveer 45 tot 50 Watt, van 135-140W naar 90W. De extra 10 Watt zijn vermoedelijk het resultaat van een hogere efficiency van de stroomregulators op het moederbord en uiteraard een lagere vermogensopname van de voeding zelf. Cool 'n' Quiet levert dus een behoorlijke energiebesparing op, die niet alleen voordelig zal uitpakken voor de elektriciteitsrekening, maar ook het moederbord de gelegenheid geeft om de snelheid van de fans te verlagen of de fans zelfs helemaal uit te zetten.

Cool 'n' Quiet is helaas niet beschikbaar voor gebruikers van de Athlon 64 FX en de Opteron. De meest waarschijnlijke reden is dat registered geheugen zijn klokfrequentie niet zo snel kan veranderen als unbuffered geheugen. Om er zeker van te zijn dat je het energieverbruik en geluidsniveau kunt verlagen met behulp van Cool 'n' Quiet heb je de volgende hardware en software nodig:

  • Windows XP SP1 met AMD CPU-driver of
  • SuSE Linux 9.0 met powernowk8-driver
  • AMD Athlon 64 processor
  • Moederbord met BIOS-ondersteuning voor Cool 'n' Quiet. Tot toe weten we van de volgende borden dat ze werken: MSI K8T Neo, Asus K8V en Epox 8HDA3+.

De volgende stappen moeten ondernemen worden om Cool 'n' Quiet te activeren:

  • Flash het BIOS naar een versie met ondersteuning voor Cool 'n' Quiet (bij de MSI K8T Neo is dit bijvoorbeeld BIOS-versie 1.1)
  • Activeer Cool 'n' Quiet in het BIOS
  • Download en installeer AMD's Athlon 64 CPU-driver
  • Stel het energiemanagement van Windows XP in op "minimaal".

Hieronder zie je een screenshot van de AMD processor driver voor de Athlon 64. Als Cool 'n' Quiet werkt zal Windows XP de processor naar een kloksnelheid van 800MHz terugschakelen zolang er geen CPU-intensieve taken worden gedraaid. Het opstarten van een programma zorgt ervoor dat de processor kortstondig naar een kloksnelheid van 2,0GHz opschakelt. Processorintensieve applicaties zoals games, 3d-rendering en media encoding zullen de Athlon 64 3400+ snel naar een kloksnelheid van 2,2GHz terugbrengen.

1074614328.gif

We hebben een aantal benchmarks gedraaid met Cool 'n' Quiet ingeschakeld en het is veilig om te zeggen dat Cool 'n' Quiet de prestaties niet verlaagt. Zowel Comanche, Halo, Cinebench als 3ds max laten geen enkel meetbaar prestatieverlies zien. De meeste benchmarkresultaten waren ongeveer 0,3 tot 0,7 procent lager, ruim binnen de foutmarge.

1074726734.jpg

Een mooi voorbeeld waarmee het nut van Cool 'n' Quiet geillustreerd kan worden is het draaien van een DivX-film op een dergelijk systeem. Zoals je ziet is de explosieve actie in 'Black Hawk down' geen enkel probleem voor de 800MHz Athlon 64: Windows XP rapporteert een processorbelasting van slechts 43 procent. Nog interessanter is het feit dat het MSI K8T Neo-moederbord de ventilator bij deze kloksnelheid geheel kon uitzetten. We moeten zeggen dat AMD en MSI er met de combinatie Athlon 64 3400+, K8T Neo en MSI GeForce FX 5700 (die is voorzien van een ventilator met een geluidsniveau van minder dan 28dB) erin zijn geslaagd om een zeer stil en koel systeem neer te zetten. Nu moeten we enkel nog op zoek naar een stille dvd-speler. De door ons gebruikte Pioneer 500M maakt weliswaar niet veel geluid, maar was wel duidelijk hoorbaar toen de ventilatoren waren stilgezet.

met dank aan tweakers.net

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan het kloppen dat ik in de bios CPU smart fan control moest aanzetten??

ik heb eens getest met een progje van AMD (AMD Power Monitor) en daar staat een kloksnelheid van 1000 Mhz, als ik dan een programma ofzo opstart gaat de kloksnelheid omhoog! en anders staat het dus op 1000 Mhz

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens je beschrijving klopt het dus blijkbaar dat kloksnelheid stijgt als je meer programma's draait,

ik denk dat die BIOS CPU smart fan control te maken heeft met temperatuur van je cpu, hij zal dus automatisch de snelheid van de fan aanpassen volgens de temperatuur :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 4 weken later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.