Ga naar inhoud

Computer kapot: hoe gegevens op harde schijf recoveren?


Applepie

Aanbevolen berichten

Bij ons thuis is een oudere computer kapot gegaan. Op die computer draaide Windows XP. Op het einde van zijn 'leven' viel hij af telkens je hem wou opstarten. Hierbij haalde hij niet eens het bureaublad.

Er is intussen een nieuwe computer aangekocht. Ik zou nu echter graag de gegevens op de harde schijf van die oude computer weer ter beschikking hebben.

In een poging weer toegang te krijgen tot die gegevens heb ik reeds geprobeerd de harde schijf (als slave) aan te sluiten op een andere computer. Omdat ik nog nooit een computer had 'ontmanteld', of in elkaar gestoken, besloot ik hiervoor een oude computer te gebruiken die niet meer in gebruik was (Windows '98). Nu werkte dit niet. Na wat googelen kwam er erachter dat dit mogelijk was doordat die andere computer dus Windows 98 draaide, terwijl op de computer waar die harde schijf toe behoorde dus Windows XP draaide.

Na wat opzoekwerk kwam ik te weten dat je een gewone harde schijf kan ombouwen tot een externe harde schijf (die je kan aansluiten met USB). Is dat een goed idee? Ik zit namelijk met volgende vragen:

-Om te vermijden dat ik zo'n case aankoop voor niets (ik lees dat zoiets rond de 20 euro kost?): weet iemand of bovenstaande 'symptomen' (het afvallen zonder het bureablad te halen) voorkomen bij een computer waarvan de harde schijf kapot is? Zo ja: hoe kan ik verifiëren dat mijn harde schijf nog intact is?

-Wat voor 'case'-model moet ik dan aankopen? Ik neem aan dat niet elke harde schijf in elke case past?

In het geval bovenstaand idee niets zou zijn: heeft iemand anders een idee hoe ik mijn data kan recoveren?

De harde schijf is van het type Maxtor DiamondMax Plus 9 (60GB).

Alvast bedankt!

Maarten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt je schijf aan een 98-systeem gehangen - tja dit lukt natuurlijk niet omdat Win98 nog Fat32-geformateerd was en dit alleen maar herkende, terwijl jouw schijf wellicht NFTS-geformateerd is.

98 Herkent dat nieuwere systeem niet ( Fat32 versie NFTS <klik!)

Je zal je schijf aan een XP of hoger moeten gaan aanhangen wil ze herkend worden. Dit spaart je dan weer die externe behuizing uit :-) maar neem geen te nieuw systeem want anders bestaat de kans dat je er geen IDE-kabel kan gaan aanhangen. Sinds een aantal jaren zijn het sata-aansluitingen geworden.

"weet iemand of bovenstaande 'symptomen' (het afvallen zonder het bureablad te halen) voorkomen bij een computer waarvan de harde schijf kapot is? Zo ja: hoe kan ik verifiëren dat mijn harde schijf nog intact is?"

Dit KAN de oorzaak zijn, maar da's één uit de ... oorzaken. Je schijf kan je controleren door op de site van de fabricant (Maxtor in jouw geval) een progje te gaan downloaden dat je schijf kan gaan testen.

Zelf zou ik proberen de schijf aan een ander (xp) systeem te gaan hangen. Slave uiteraard, maar dat deed je dus al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.