Ga naar inhoud

Laptop problemen (koelinstallatie) na nieuw moederbord


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb sinds april problemen met mijn laptop en ondanks dat hij constant bij een herstelwinkel was, raakt het probleem niet opgelost. Ik zal alles zo precies mogelijk proberen uit te leggen en ook wat mijn ervaring/gedacht is.

Probleem 1

Het eerste probleem deed zich voor rond eind april. Ik kreeg niets meer te zien op het scherm van mijn HP ProBook 6550b. De laptop startte af en toe nog op (windows welkom muziek was de hint) maar dit was zeker niet elke keer het geval.

Even later ben ik naar een hersteldienst geweest en volgens hen was een defect moederbord het probleem. Na deze diagnose, mijn beslissing hem te laten herstellen, de herstelling zelf en het moment waarop ik hem ging ophalen was er al heel wat tijd verstreken, het was eind juni.

Uiteraard was ik blij dat ik mijn laptop eindelijk weer terug zou hebben.

Jammer genoeg was er een nieuw probleem. Buiten het feit dat het opstartproces duidelijk dubbel zoveel tijd inneemt als voordien (geen idee of dit iets met het moederbord te maken heeft) was er een groter gevolg.

Probleem 2

Onmiddellijk merkte ik dat de ventilator enorm hard aan het blazen was, bijna constant op maximaal niveau. Dit ervoer ik voordien enkel na uren gamen. Het meest opmerkelijke, voor mij, was dat er constant koele lucht uit kwam. Geen enkele reden om te denken dat mijn laptop oververhit was.

Een game League of Legends kon de laptop slechts 5 seconden uithouden voor hij uitviel. Streams of YouTube filmpjes kijken ging iets langer maar was duidelijk belastend. Soms kon ik zelfs niet deftig op het Internet.

Opnieuw ging ik terug naar de winkel en daar werd me verteld dat er waarschijnlijk een temperatuursensor defect zou zijn. Er zouden zich twee sensors op mijn laptop bevinden, één op de processor en één op het moederbord. Uiteraard was degene op het (nieuwe) moederbord defect en gaf een foute temperatuur aan de laptop aan.

Van begin juli tot gisteren gewacht voor het hersteld was. Blijkbaar moesten ze lang wachten op de nieuwe sensor. De eigenaar van de winkel bevestigde mij dat ze hem dit keer uitgebreid getest hadden. 3,5 uur op de hoogste stressstand en dit kon de laptop volhouden. Dit doet me er wel aan twijfelen of ze hem de vorige keer voldoende getest hadden maar goed. Ik was weer blij dat het eindelijk in orde zou zijn.

Jammer genoeg, te vroeg gejuicht.

Probleem 3

Gisterenavond direct de laptop geprobeerd. Internet opgestart en de League of Legends Launcher geopend om deze game te updaten. Ik merkte direct dat de koeler weer volle bak aan het blazen was. Na 15-20 minuten viel hij uit. Hierna duurde het zeker een dikke 10 minuten vooraleer ik de laptop weer kon opstarten.

De rest van de avond had ik gewoon op Internet gesurft en dit ging goed. Het is een beetje verbeterd maar absoluut nog niet opgelost.

Tl;dr

Zodra ik de laptop start begint de koeler enorm hard te blazen (maximale stand zou ik denken). Er komt enkel koele lucht uit dus ik betwijfel op de laptop oververhit is. Zodra er iets ‘zwaar’ op gebeurt (game) valt hij direct uit. Dit is allemaal gekomen na de installatie van een nieuw moederbord.

Oplossing?

Gisteren vertelde de eigenaar van de laptopwinkel me, dat als het probleem zich nog zou voordoen, ze een volledig nieuw moederbord bij HP zouden bestellen. Zou dit helpen? Wat denken jullie dat het probleem zou kunnen zijn? Ik vind trouwens ook dat zo’n herstelling enorm lang duurt. De reden dat ik niet naar een andere winkel ga is voor de garantie.

En wat zou dan het grote verschil zijn tussen surfen op Internet/gamen (mijn activiteiten) en de tests die ze in de winkel doen (waar de laptop de tests doorstaat).

Eventueel de koeler uitblazen (stof) lijkt me niet nodig. Als de koeler vol stof zou zitten zou de lucht er zo vlot niet uitkomen, imo.

Alvast bedankt,

Hendrik Jacobs

aangepast door Hendrik Jacobs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.

Speccysetup_zps67a9e41f.png

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " Bestand - Publiceer Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de omschrijving van je probleem zo lees zou ik eerder denken dat ze koelpasta vergeten zijn tussen de processor en je koeler of niet goed geinstalleerd.

Zo kan de warmte van je processor niet overgedragen worden naar het koelelement waardoor jij enkel koude lucht uit je laptop voelt stromen.

Dat een sensor een defect heeft zou technisch mogelijk zijn maar ik denk eerder de koelpasta ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.