Ga naar inhoud

Berekend Veld in Excel gebruiken


Merel 469

Aanbevolen berichten

Hoi plx,

Bedankt voor je antwoord. De database bestandsextensie .mdb was mij nog onbekend. Terzijde , bij het aanklikken wordt Access wel geopend (niet Excel)

Bij de werkwijze van dit voorbeeld 'database' (oude versie) wordt in je voorbeeld de manuele input (afkorting) gebruikt in een invulformulier. Het resultaat van het berekend veld verschijnt dan tevens in het invulformulier zelve.

Hoe en waar de nodige functie (voor de berekening van het berekend veld) éénmalig werd ingevoerd is mij nog niet duidelijk. Mijn hoofdvraag wordt hierbij mogelijk opgelost?

Zoals ik het momenteel begrijp zal een formulier dienen om de gegevens in een werkblad te krijgen. Ik stel bij je voorbeeld vast dat bij dit database bestand geen enkel werkblad gemoeid is (tenzij dat dit met opzet is weggelaten?)

In feite doet je voorbeeld juist hetzelfde als mijn voorbeeld, maar de berekenings-functie wordt niet in het werkblad zelf, maar terdege elders neergezet, namelijk 'ergens' in het database bestand.

Ook bevestigt uw voorbeeld wat ik elders las, namelijk dat het good practice is om tabellen en formulieren te benoemen met de prefix 'tbl' of 'frm'.

Ik ga mij nu eerst wat documenteren over het gebruik van de bestanden .mdb

Of heb ik dat nu helemaal verkeerd begrepen ?

aangepast door Merel 469
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat xls en xlsx zijn voor Excel is mdb en accdb voor MSAcces.

Tot en met was het mdb (Microsoft Database) en vanaf 2007 is het accdb (Access Database)

[Zoals ik het momenteel begrijp zal een formulier dienen om de gegevens in een werkblad te krijgen. Ik stel bij je voorbeeld vast dat bij dit database bestand geen enkel werkblad gemoeid is (tenzij dat dit met opzet is weggelaten?)

/QUOTE]

Een tabel (het enige object voorlopig van dat type begint zoals je al aangaf met tbl) kan je vergelijken met een werkblad van Excel. Eén groot verschil is dat jij zelf de kolommen aanmaakt (bij Excel zijn die benoemd naar letters A,B,...Z,AA,AB,...) Jij geeft elke kolom zelf een naam. Dat doe je in ontwerpweergave. De gegevens bekijken doe je in tabelweergave.

Jezelf documenteren :

Een begrijpbare cursus vond ik hier KlasCement.net » Docs » Detail » MS Access 2010 : Basiscursus maar daar moet je je eerst registreren.

Ook gratis cursus Access 2010 hier vind je een goed begin.

De beste manier om iets te leren, zo is mijn ervaring, is er iets mee doen. Wat precies ..dat zit allicht al in jouw hoofd als één groot kluwen aan ideeën. Vertel eerst het hele verhaal. Je wilt een boekhoudingsprogramma dat vroeger bestond namaken?

Voor je er aan begint, verzin je best iets eenvoudigers of een onderdeel van jouw grote project. Je wilt klanten bijhouden, of artikelen, ....

Je zal wat geduld met me moeten hebben en me het meerdere keren na elkaar moeten uitleggen ... maar we komen er wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.