Ga naar inhoud

linux installeren


Aanbevolen berichten

Ik zou graag lid zijn van de linux gebruikers dus

Kan iemand mij een complete tutorail bezorgen (link of zelfgemaakt, liefst zo duidelijk mogenlijk) over het installeren van linux.

Ik weet nog niet eens waar je die ISO dingen kan downloaden (dan kom je altijd op zijn ftp- bladervenster mer verschillende versies enzo..., en daar kan ik niet aan uit.)

Liefst de Ubunti versie. (of een versie die zo weinig mogenlijk bronnen vereist.)

Ook moet ik nog een gratis programma vinden om een nieuwe partitie te maken, en een boot manager (ik heb al win95 en win 98 (als standaard ingesteld), en als ik win 95 wil starten moet ik de boot volgorde in het BIOS veranderen.).

pc specs:

128MB RAM

5.5GB harde schijf

400 MHz processor (ja, het is een oude pc)

ik heb al eens geprobeerd linux te installeren, maar toen liep er vanalles fout. (kan windows niet meer starten, en met linux bleef ik in een soort DOS mode. heb toen hele harde schijf geformateerd, en alles terug geïnstaleerd, zonder linux weliswaar.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Michiel,

Ubuntu is inderdaad een mooie keuze voor beginners.

dit omdat:

1 als je cd instopt dat start hij via cd op en kan je testen zoveel je wenst, hij schrijft niks naar de harde schijf

2 als je tevreden bent kan je installeren

3 gemakkelijk te gebruiken

Ubuntu, Kubuntu en edubuntu behoren tot eenzelfde reeks en kan je verkrijgen door

1 een gratis cd te laten opsturen ( ik heb er 10 liggen van elks mocht het nodig zijn, gaat sneller)

2. download de iso en brand op een cdtje

de downloads vindt je hier:

http://www.ubuntu-nl.org/download/

halverwege de pagina zie je Ubuntu 7.04 "Feisty Fawn"

dit is de laatste versie, ff klikken en kies dan download PC (Intel x86) desktop CD

Hoe je deze op een cd brandt kan je hier lezen:

https://help.ubuntu.com/community/NlInstallatieHandleiding/NlIsobranden

Bij de installatie kan je een bootmanager aanmaken en kan je volgorde wijzigen van de bestaande partities

en uiteraard kan je alles in Nederlands doen :D

opgelet: voor een installatie heb je best 192 mb ram geheugen nodig volgens de site,

voor tragere pc wordt de alternate versie aangeraden, deze staat op dezelfde pagina als de 7.04 blz (even omlaag scrollen)

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook nog kubuntu liggen, je kan natuurlijk ook zelf bestellen ;)

Ik heb gans de collectie van Ubuntu, Kubuntu als Edubuntu zowel 32 als 64 en mac versies

kan je idd zelf bestellen, duurt wel een 6tal weken dacht ik

de link om ze gratis te laten sturen staat op bovenstaande site

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, ben het nu aan het downloaden, ga ondertussen even de instructies lezen.

edit:

zodra ik die iso gedownload en gebrand hebt, is dan verder alles duidelijk?

Moet ik die cd-rom gwn insteken bij het booten?

(aan 12 KB/s duurt een bestand van 700MB wel lang)

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb de image gebrand, en...

hij wil niet booten, hij kan het gwn niet.

als ik alles gwn zo laat

(1. floppy

2. cd-rom

3.1e HDD

...)

start hij gwn vanaf de 1e HDD

haal ik die weg dan kan hij niks vinden.

Je moet dat branden als een opstartbare dataschijf. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.