Ga naar inhoud

Linux Mint


Gast maurits

Aanbevolen berichten

  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Bij de meeste moderne moederborden hoeft u trouwens de normale opstartvolgorde in het BIOS niet te veranderen: u kunt dan de opstartvolgorde eenmalig oproepen en wijzigen, door op een bepaalde functietoets te drukken. Welke dat is, verschilt per moederbord. Soms is dat F12, Esc of F6.

Bron: https://sites.google.com/site/computertip/bios

Welke functietoets je daarvoor moet indrukken wordt ook heel kort op je monitor getoond, wanneer je de pc aanzet.

Jij hebt echter geen moderne pc, dus misschien heb jij die mogelijkheid niet en moet jij toch echt de opstartvolgorde gaan wijzigen in het BIOS.

Ik begrijp dat je dat eng vindt.

Je kunt je daarvoor eerst wat in gaan lezen in deze materie.

Bijvoorbeeld op deze website: De opstartvolgorde (boot sequence) wijzigen

Of je leest deze instructies van Maxstar: PC Web Plus ? Toon onderwerp - CD/DVD drive instellen als eerste opstart optie (First boot)

Of de instructies op deze website: BIOS opstartvolgorde aanpassen

Misschien durf je het daarna wel aan. En zo niet, dan zou ik even iemand erbij halen die zoiets al eens eerder gedaan heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gelukt. Maar ik moet wel erg lang wachten op het Bureaublad van LinuxMint.

Nederlands heb ik niet kunnen kiezen. Ook niet bij de 2e poging. Ik verder met LinuxMint, dus installeren neem ik aan want XP is verleden tijd.

Hoe kom ik alsnog aan de Nederlandse versie en wat is de volgende stap?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fcbbrugge

raar dat je geen keuze menu had voor talen...ben ook bezig met Mint nu wel andere versie heb de Mint16 cinamon ...en kon wel kiezen bij install voor NL

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je Linux Mint draait vanaf dvd, dan werkt alles langzaam. Steeds opnieuw moet van de dvd gelezen worden, en dat gaat een stuk langzamer dan lezen vanaf de harde schijf.

Wanneer je Mint gaat installeren op de harde schijf, zul je zeker de keuze krijgen voor de taal die je wilt gaan gebruiken.

Hier heb ik twee websites met informatie die je eerst door kunt lezen:

1. http://no-brabant.hcc.nl/lezing/linux_mint_13_installeren.pdf

2. Linux voor beginners/Installatie - Wikibooks

Wanneer jij XP helemaal vaarwel wilt zeggen, dan kun je tijdens de installatie van Mint aangeven dat de gehele harde schijf gebruikt mag worden. Windows XP zal daardoor verdwijnen.

Zorg er wel voor dat je de bestanden die jij wilt bewaren (foto's, video's, Word bestanden en dergelijke) eerst kopieert naar een externe harde schijf of USB stick, voordat je begint met de installatie van Mint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pc is 8 jaar oud en erg traag geworden. Volgens mij ligt de traagheid niet aan de HD, er is nog geen 50 GB van de 250 in gebruik. Het systeem staat wel altijd te "rommelen", een gevolg van een vol geheugen heb ik gelezen.

Door XP (dat in de loop der jaren steeds zwaarder is geworden) te verwijderen en Linux te installeren, hoop ik dat de pc sneller wordt.

Als leek kan ik dit niet inschatten, klopt dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met "een vol geheugen" bedoel jij misschien "te weinig werkgeheugen". Werkgeheugen zit op RAM modules (zien eruit als reepjes) die in sleuven op het moederbord zijn geplaatst.

Wanneer er onvoldoende RAM (= werkgeheugen) beschikbaar is, worden gegevens vanuit het RAM verplaatst naar een ruimte op de harde schijf, het zogenaamde wisselbestand. Door gegevens van en naar het wisselbestand te verplaatsen komt RAM beschikbaar voor bewerkingen die de computer nog moet uitvoeren. Dan zou je steeds de harde schijf kunnen horen 'rommelen'. Hier meer info: Wat is virtueel geheugen? - Microsoft Windows Help.

Lezen vanuit het RAM gaat vele malen sneller dan lezen van data vanuit het wisselbestand. Die data moeten namelijk eerst weer worden verplaatst van het virtuele geheugen (= het wisselbestand op de harde schijf) naar het RAM, voordat ze gebruikt kunnen worden.

Dat kost tijd, en daardoor kan je pc erg traag aanvoelen.

Het is waar dat Windows XP in de loop der jaren steeds zwaarder is geworden. En misschien is jouw pc uitgerust met slechts 512 MB aan werkgeheugen. Dat was in het begin voldoende voor Windows XP, maar later werd dat aan de krappe kant.

Wanneer je Mint nog niet geïnstalleerd hebt, kun je nu makkelijk in Windows XP controleren hoeveel werkgeheugen er in jouw pc zit. Klik op Start, klik met de rechtermuisknop op Deze computer en klik vervolgens op Eigenschappen. Dan zie je de hoeveelheid werkgeheugen staan.

Ook voor Mint is 512 MB werkgeheugen aan de krappe kant. Met het dubbele (1 GB) aan werkgeheugen zal Mint vlotter werken.

Om teleurstelling te voorkomen: een 8 jaar oude pc zal niet opeens razendsnel worden als je er Mint op zet als besturingssysteem. Ook het type processor in jouw pc telt mee. Is dat nog een single core processor, of is het al een dual core processor? Dat scheelt allemaal.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten 2 geheugensloten in waarvan 1 in gebruik met 1024 MB. Ik heb er weleens aan gedacht om er meer geheugen bij te (laten) zetten maar het zijn misschien kosten op het sterfhuis. Het is een Intel Core 2 Duo processor E6300 Dual Core CPU, 1,86 GHz, 2 MB level 2 cache.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.