Ga naar inhoud

Welkom op PC Helpforum!
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

porrelaar

Lid
  • Aantal items

    2.794
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over porrelaar

Profiel Informatie

  • Geslacht
    Geen info
  • Land
    Geen Info

PC Ervaring

  • PC Ervaring
    Geen Info

Recente bezoekers van dit profiel

9.031 profielweergaven
  1. En dat is bij Evelien niet het geval. De doelschijf (= de nieuwe SSD van 240 GB) is veel kleiner dan de bronschijf (de oude HDD van 750 GB). Als er nu heel weinig op de oude harde schijf zou staan, dan zou ze nog kunnen gaan klonen, maar dat is niet het geval. Er staan meer data (van Windows, programma’s en persoonlijke bestanden) op de harde schijf dan op de SSD mogelijk is. Dat zou kunnen wanneer Evelien net als Passer een desktop pc had. Daarin kun je een of meer harde schijven of SSD’s bijplaatsen. Maar Evelien heeft geen desktop pc, maar een Asus laptop van circa 7 jaar oud. Daarin kan geen SSD bijgeplaatst worden.
  2. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van klonen om de volgende redenen: 1. Als er fouten of malware in Windows zitten, dan neem je die mee wanneer je gaat klonen. 2. Als de oude en de nieuwe schijf niet exact even groot zijn (en dat is vrijwel nooit het geval), dan moet je de grootte van de partities aan gaan passen. En dat is niet altijd even eenvoudig. Bij jouw laptop, Eveline, is klonen helemaal onmogelijk. Ik zal hieronder uitleggen waarom. Je oude harde schijf is een Toshiba HDD van 750 GB (volgens Windows iets minder, namelijk 698 GB, omdat Windows anders rekent dan de fabrikanten van harde schijven). Van die 698 GB is momenteel circa 257 GB in gebruik. De nieuwe SSD heeft een veel kleinere opslagcapaciteit. Dat is een Kingston SSD van 240 GB (volgens Windows 223 GB). Hoe krijg je 257 GB aan data op een schijf van slechts 223 GB? Dat gaat dus nooit passen, hè? Dat is eenzelfde vraag als "Hoe krijg ik 11 liter water in een emmer waar 10 liter in kan?" Die Kingston SSD is gewoon te klein. Je had minstens een SSD van 500 GB moeten kopen. Bij SSD's moet je er bovendien voor zorgen dat circa 20% van de beschikbare ruimte altijd leeg zal blijven. Dat is nodig voor een goede werking. Klonen kun je daarom dus helemaal vergeten met deze kleine SSD. Dat jouw bestaande Windows zo traag is geworden kan ook komen doordat de harde schijf aan het afsterven is. En dat lijkt inderdaad het geval te zijn. In jouw eerdere topic van maart 2020 is te lezen dat de current pending sectors count van de harde schijf maar liefst 3.432 is. Er waren toen dus al 3.432 slechte sectoren op de harde schijf. En helaas is het zo dat het aantal slechte sectoren in de loop der tijd alleen maar toeneemt. Dat lijkt me de oorzaak van het steeds trager worden van jouw laptop. Vergeet het klonen maar helemaal. Zelfs als je nu een grotere SSD zou kopen (van 500 of 1.000 GB) moet je niet gaan klonen. Dan neem je vrijwel zeker de fouten mee die nu in jouw Windows zitten. Wat je nu het eerste moet doen is ervoor zorgen dat je een kopie hebt van al je persoonlijke data op een externe harde schijf. Denk ook aan installatiebestanden van programma's die je ooit hebt aangeschaft, inclusief de bijbehorende licentiesleutels. Daarna kun je een installatiemedium aanmaken. Je kunt daarvoor de informatie op deze website gebruiken: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 Je downloadt het hulpprogramma en daarmee ga je een installatiemedium aanmaken "om Windows 10 op een andere pc te installeren". Klik op de +tekens op die website en lees alles grondig door. Als installatiemedium kun je een lege dvd gebruiken, maar ook een lege USB stick met een capaciteit van minstens 8 GB. Wanneer het installatiemedium gemaakt is, dan maak je de laptop open en vervang je de oude harde schijf door de SSD. Daarna start je de laptop op van het installatiemedium. Hoe je dat moet doen wordt ook uitgelegd op die website. Wanneer de laptop is opgestart van de dvd, dan ga je een schone installatie van Windows 10 uitvoeren. Wanneer gevraagd wordt naar de productcode (=licentiesleutel), moet jij klikken op 'Ik heb geen productcode'. Dat staat onderaan in dat venster. Je hoeft namelijk geen productcode in te voeren, wanneer je Windows 10 installeert op een computer waarop al eerder dezelfde versie van Windows 10 (in jouw geval: Windows 10 Home 64-bit) heeft gestaan. En wanneer gevraagd wordt waar je Windows wilt gaan installeren, dan zul je eerst alle aanwezige partities die nu al op de SSD staan, moeten verwijderen, zodat je daarna een aaneengesloten niet-toegewezen ruimte overhoudt. En dan zet je de installatie voort. Windows zal dan zelf de nodige partities aanmaken. Nadat Windows met succes geïnstalleerd is op de SSD, kun je je favoriete programma's die niet standaard in Windows 10 zitten, weer gaan downloaden en installeren. Van betaalde programma's heb je hopelijk het installatiebestand en de licentiesleutel bewaard, zodat je die ook weer kunt gaan installeren. Daarna kun je je persoonlijke bestanden voor een klein deel terug gaan kopiëren van je externe harde schijf naar jouw mappen Documenten, Downloads, Muziek enz. op de SSD. Voor een klein deel? Ja, want de Kingston SSD is veel te klein om al jouw persoonlijke bestanden te kunnen herbergen. Van die Kingston SSD van 240 GB (volgens Windows slechts 223 GB) zul je circa 45 GB vrij/leeg moeten laten. Dat betekent dat je slechts 178GB kunt gebruiken van die SSD. ==================== Ik neem aan dat het bovenstaande een schok voor je is, Eveline. In plaats van klonen wat volgens de handleiding van Coolblue makkelijk zou zijn, moet jij nu echt gaan zwoegen en zweten...
  3. Fijn dat een medewerker van Microsoft jouw probleem verholpen heeft. Het is voor anderen met hetzelfde probleem jammer dat je niet precies weet wat hij gedaan heeft, maar dat is ook wel begrijpelijk: waarschijnlijk ging dat voor jou te snel om goed bij te kunnen houden. Een lid van het PCH team zal dit topic sluiten.
  4. Volgens mij meestal niet. Grote bedrijven sluiten doorgaans een contract af met Microsoft voor een x aantal (zeg 100, 500 of 1.000) computers, waarop zij Windows mogen installeren. Daarvoor betalen zij jaarlijks een bedrag. Voor dat bedrag mogen ze niet alleen Windows gebruiken, maar hebben ze ook recht op ondersteuning door Microsoft. Wanneer dat contract ophoudt, vervalt ook de geldigheid van de Windows-licenties voor al hun computers, waarvoor dat contract was afgesloten. Hardware gebonden licenties zijn OEM-licenties. Die zitten meestal bij computers die je als particulier kant en klaar in de winkel koopt. De licentie voor Windows is dan gebonden aan de hardware van die pc. De OEM-licentie kan niet gebruikt worden voor een andere pc.
  5. Je computer is nu 10 jaar oud. Je huidige processor (de Intel i7 950) is een Intel i7 van de eerste generatie. Je moederbord is de Intel DX58S0. Een moederbord heeft een socket (voetje) waarop de processor geplaatst wordt. In nieuwere moederborden zitten weer andere sockets. Op jouw moederbord met socket 1366 passen alleen de volgende processors: Bron: http://www.cpu-world.com/Sockets/Socket 1366 (LGA1366).html Falstring liet zien dat Edius X minimaal een Intel processor van de vierde generatie verlangt. Een wat modernere Intel processor van de vierde generatie past echter niet op jouw verouderde moederbord. Zo verlangt een Intel i7 4770 (het cijfer 4 betekent dat dit een Intel processor van de vierde generatie is) bijvoorbeeld een moederbord met socket 1150. En een Intel i7 van de vierde generatie is overigens ook al weer 6 jaar oud... Upgraden door een nieuwere processor (minimaal een Intel processor van de vierde generatie) is dus niet mogelijk met jouw moederbord. Upgraden zou voor jou betekenen: de aanschaf van een volledig nieuw moederbord + nieuwe bijpassende processor + nieuw werkgeheugen (RAM). Ja, ook het werkgeheugen zal vervangen moeten worden. Op jouw moederbord zit nog DDR3 geheugen, terwijl op de nieuwe moederborden DDR4 werkgeheugen geplaatst moet worden. In feite komt dat eigenlijk neer op de aanschaf van een nieuwe computer om Edius X te kunnen gebruiken. Natuurlijk kun je ook op Marktplaats gaan kijken naar een tweedehands set, bestaande uit moederbord, processor (minimaal een Intel processor van de vierde generatie of een gelijkwaardige AMD processor) en RAM, maar je weet nooit waarom iemand die spullen wegdoet.
  6. Als er problemen zijn met Windows of met sommige onderdelen van Windows (in jouw geval dus de Windows apps) die je niet of moeilijk kunt repareren, dan kun je besluiten tot het vernieuwen van Windows met behoud van je persoonlijke programma's en bestanden. In het Engels wordt dat een in-place upgrade genoemd. Moderator droske heeft daarvoor een duidelijke handleiding met veel afbeeldingen geschreven: https://www.pc-helpforum.be/topic/67940-windows-10-vernieuwen-met-behoud-van-je-persoonlijke-bestanden-en-apps-programma’s/ Hij biedt twee methodes om die in-place upgrade uit te voeren. Bij beide methodes worden de voor- en nadelen genoemd. Het is veel leeswerk, maar lees alles goed door, ook de nuttige tips die je vooraf moet uitvoeren, zoals: Alvorens Windows 10 te vernieuwen raad ik ten stelligste aan een systeemback-up en een back-up van je persoonlijke bestanden te maken op een ander medium. Verwijder ook alle programma’s die je ooit geïnstalleerd hebt doch niet meer gebruikt, dit is een uitgelezen moment. En bepaal dan zelf welke methode (1 of 2) jij gaat gebruiken. Zelf geef ik de voorkeur aan methode 2. Die heb ik al een keer met uitstekend resultaat gebruikt op een van mijn eigen pc's.
  7. Of die Windows Answer File Generator niet goed werkt of dat jij iets verkeerd doet, kan ik niet beoordelen. Ik weet niet wat jij doet en daarnaast heb ik niet de nodige kennis hiervoor. Die Windows Answer File Generator lijkt een sneller alternatief dan de methode in de handleiding van Windowscentral waar de Windows Assessment and Deployment Kit gebruikt wordt om een autounattend.xml antwoord bestand te maken. Maar als die snelle methode niet werkt, dan moet je die Windows Answer File Generator vergeten en de lange en meer ingewikkelde handleiding van Windowscentral helemaal gaan volgen. Er zitten volgens mij echter wat haken en ogen aan dit verhaal. De computers worden afgedankt door bedrijven. Als ik de eigenaar van zo'n bedrijf was, dan zouden die computers mijn bedrijf pas mogen verlaten, nadat de harde schijven uit die computers verwijderd en vernietigd waren. Je wilt als eigenaar van een bedrijf immers niet dat er bedrijfsinformatie op straat komt te liggen. De nieuwe eigenaar zal dan zelf een andere (nieuwe) harde schijf in die computer moeten zetten. Maar of er nu wel of niet andere harde schijven in deze afgedankte computers zitten, je houdt sowieso een ander probleem. Ik ga ervanuit dat op deze computers gebruikt werd gemaakt van een bedrijfslicentie voor Windows. Die bedrijfslicentie voor de betreffende computers is niet meer geldig, wanneer deze computers aan particulieren verkocht worden. Windows controleert regelmatig of de licentie nog geldig is. Als een bedrijfslicentie wordt gebruikt, dan zal contact worden gezocht met de server van dat bedrijf. En dat lukt niet wanneer de computer aan een particulier is verkocht of weggegeven. Die heeft immers geen toegang tot het netwerk van het bedrijf dat voorheen de eigenaar van die computer was. De nieuwe eigenaar zal dan een melding krijgen dat de licentie niet geldig is. Die melding kan er ongeveer zo uitzien: De handleiding van Windowscentral is volgens mij bedoeld voor bedrijven, die in een keer een paar honderd computers willen installeren.
  8. @STYLUS3530 Ik vond deze handleiding voor je: https://www.windowscentral.com/how-create-unattended-media-do-automated-installation-windows-10 Het is een behoorlijk lange handleiding. Tegen de tijd dat je die handleiding grondig hebt bestudeerd en uitgevoerd, kun je op de gewone manier al op 10 computers Windows 10 geïnstalleerd hebben... En het is al een lange handleiding, maar als je extra eisen hebt, dan zul je zelf nog meer moeten doen. De auteur van die handleiding besluit met: "We're focusing on the minimum steps to perform an unattended clean installation of Windows 10 to help get started with the process. It's up to you to dig through and configure the components you need to comply with your situation. Furthermore, depending on your installation requirements, you may need to create multiple answer files." Tijdwinst zou je kunnen behalen wanneer je Windows 10 moet installeren op bijvoorbeeld 30 identieke desktop pc's. En die laatste eis staat niet uitgelegd in die handleiding. Daar zul je zelf nog wat voor moeten verzinnen.
  9. Ik denk dat dat probleem ook opgelost is door de app Foto's te herstellen. Soms hangt het een en ander met elkaar samen.
  10. Dat is heel mooi, Theo! 👍 Had je hier nog vragen over of mag een lid van het PCH team dit topic sluiten?
  11. Prima! Ik heb op mijn pc ook even paint.net ingesteld als standaard fotoviewer. In Verkenner koos in via Beeld voor de weergave als Details en dan krijg ik zoiets te zien: Dat is dus precies zoals het hoort, wanneer je paint.net hebt ingesteld als standaard fotoviewer. Wanneer je echter voor de app Foto's kiest als standaard fotoviewer, dan krijg jij dat probleem dat het type afbeelding niet goed wordt herkend. Het lijkt mij daarom een goed idee om de app Foto's te gaan herstellen, want daarmee lijkt toch echt wat aan de hand te zijn. Sluit de geopende map met afbeeldingen (als die nog open stond). Klik op Start > Instellingen > Apps In de lijst Apps en onderdelen ga je op zoek naar de app Foto's Let op: die app zou je onder de letter F van Foto's verwachten, maar daar zit hij niet. Scrol in die lijst verder omlaag naar de M. De app Foto's heet daar namelijk Microsoft Foto's. Klik op Microsoft Foto's. Dan zal de link Geavanceerde opties verschijnen. Klik op Geavanceerde opties. Er zal een nieuw venster openen met daarin de instellingen voor Microsoft Foto's. Scrol in dat venster omlaag en klik op de knop Herstellen: Het herstellen duurt meestal niet zo lang. Wanneer het herstellen klaar is, controleer je weer via de Verkenner wat er bij afbeeldingen onder Type staat. Als Herstellen niet geholpen heeft, dan kun je ervoor kiezen om te klikken op Opnieuw instellen (zie mijn laatste afbeelding), maar probeer het eerst op te lossen met de knop Herstellen.
  12. Ja, dat bedoel ik. Ik had jou dus verkeerd begrepen. Ik dacht dat jij Windows Photo Viewer had ingesteld als standaard fotoviewer, maar dat was blijkbaar niet het geval. Bij jou is de app Foto's ingesteld als standaard fotoviewer. Dat is precies zoals Microsoft het graag heeft. Dan zou jouw probleem zich niet mogen voordoen, maar daar trekt jouw pc zich niets van aan. Als test zou je even een andere fotoviewer als standaardprogramma kunnen instellen. Klik onder Fotoviewer op die app Foto's, en kies dan bijvoorbeeld Paint. Start daarna voor de zekerheid de pc even opnieuw op. Controleer daarna of in de Verkenner bij afbeeldingen onder Type nog steeds "Niet-afgehandelde extensie" staat.
  13. Het gaat erom wat er onder Fotoviewer staat. Maak daar eens een screenshot van en plaats dat in een volgende reactie. En klik dan ook op het programma dat genoemd wordt onder Fotoviewer. Er verschijnt dan een lijst van programma's / apps, die je als standaard fotoviewer in kunt stellen. Zelf heb ik Windows Photo Viewer als standaard fotoviewer ingesteld. In onderstaande afbeelding zie je dat ook. Na klikken op Windows Photo Viewer zie ik 6 programma's die ik in zou kunnen stellen als standaard fotoviewer. Aan de smalle schuifbalk kun je zien dat er nog wel meer programma's zijn waaruit ik kan kiezen:
  14. Om het probleem op te lossen moet er iets aangepast worden in het register. Dat houdt altijd enig risico in. Je zou van tevoren een herstelpunt kunnen maken (al heb ik zelf zeer weinig vertrouwen in herstelpunten) of een back-up kunnen maken van het register. Nog beter is een image maken van je systeem, zodat je die image bij problemen kunt terugzetten. Je hoeft overigens niet zelf in het register te gaan grasduinen. Je moet enkel twee keer een reg bestand downloaden van een website en dubbelklikken op dat reg bestand. Ga naar deze website: https://www.tenforums.com/tutorials/14312-restore-windows-photo-viewer-windows-10-a.html Op dit moment is Windows Photo Viewer alleen geactiveerd voor de huidige gebruiker. Dat zorgt voor jouw probleem en dat gaan we eerst ongedaan maken. Scrol op die website omlaag naar OPTION ONE, punt 3. To "Undo" Restore Windows Photo Viewer for Only Your Account Je ziet daar het onderstaande: Voer uit wat daar staat: download dat reg bestand en plaats het op je bureaublad. Dubbelklik erop en geeft toestemming om dat reg bestand samen te voegen met het register. Gooi het reg bestand daarna in de prullenbak. Daarna keer je weer terug naar diezelfde website. Deze keer moet je wat verder naar beneden scrollen, namelijk naar OPTION TWO, punt 2. To Restore Windows Photo Viewer for All Users Je ziet daar het onderstaande: en je doet weer hetzelfde: download dat reg bestand en plaats het op je bureaublad. Dubbelklik erop en geeft toestemming om dat reg bestand samen te voegen met het register. Gooi het reg bestand daarna in de prullenbak. Wat heb je dan gedaan? Met het eerste reg bestand heb je Windows Photo Viewer gedeactiveerd voor enkel de huidige gebruiker. Met het tweede reg bestand heb je Windows Photo Viewer weer geactiveerd, maar nu voor alle gebruikers. En dat moet je doen, ook al ben jij de enige gebruiker op die pc. Ga daarna via Start naar Instellingen > Apps > Standaard-apps. Controleer of Windows Photo Viewer nog de standaard fotoviewer is. Indien dat niet het geval is, dan stel je Windows Photo Viewer opnieuw in als standaard fotoviewer.
  15. In je startpost was dat niet je probleem... Daar bestond jouw probleem uit de vermelding "Niet-afgehandelde extensie Handler Finder" onder Type. Is dat niet belangrijk meer? Want jij hebt voor de weergave Details gekozen en dan hoort onder Type immers JPEG-afbeelding te staan, als het foto's zijn. Wil je dat nog oplossen of zeg je 'laat maar zitten'?
Logo

OVER ONS

PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

×
×
  • Nieuwe aanmaken...