Ga naar inhoud

Noctua NT-H1 koelpasta


Yannick

Aanbevolen berichten

eit: afbeeldingen blijken tijdelijk niet te werken, ik ga dit uitzoeken en herstellen!

deze koelpasta is beschikbaar gesteld door Noctua

noctua_logo_b250px.jpg

inleiding

Vandaag hebben we getest: Noctua NT-H1

Ik moet zeggen dat zodra ik de envelop open deed ik aangenaam verrast was!

Ik ben zelf artic silver 5 gewend, en vergeleken met een spuitje artic 5 is de noctua NT-H1 2 keer groter.

Dat is dus meteen al een pluspuntje! Lekker veel koelpasta, dus goed voor veel systemen.

Nu moet hij de prestaties nog waar zien te maken.

Hiervoor hebben we een test setup genomen met een AMD Athlon X2 5600+ 2.8Ghz

Daar hebben we een Scythe ninja 2 op gezet.

Dit hebben we vervolgens tegenover de prestaties van de artic silver 5 onder zelfde omstandigheden getest.

Wel moet ik zeggen dat we te weinig tijd hadden om de koelpasta uit te laten harden.

De prestaties zouden dus nog beter kunnen zijn na een paar dagen uitharden!

afbeelding1.jpg

Prestaties

tabel_1.JPG

Zoals te zien laten deze 2 amper een verschil zien.

Het verschil is eigenlijk te verwaarlozen gezien de omgeving temperatuur ook constant veranderde.

Conclusie

De artic silver 5 met een prijs van ongeveer €5 of de noctua NT-H1 met een gemiddelde prijs van €8….

Beiden zijn goede koelpasta’s en hebben zichzelf in deze test goed staande gehouden tegenover elkaar.

Van de artic silver 5 is het algemeen bekend dat dit een goede koelpasta is.

Ik kan dus wel met een gerust hart zeggen dat de noctua NT-H1 in het zelfde rijtje thuis hoor,

en ik het zeker tussen mijn processor en koeler zal smeren!

aangepast door Yannick
Link naar reactie
Delen op andere sites

op zich zijn zowat alle koelpasta's die uit zijn goede hoor, het verschil zit hem echt erin voor de die-hards om nog de laatste halve graad eraf te halen.

Als ik geen koelpasta bij heb & bij mensen thuis de koeler moet vervangen gebruik ik soms gewone tandpasta, hoe grappig het ook klinkt; het laagje juist aanbrengen is belangrijker dan wat je eigenlijk ertussen smeert. Eens je tandpasta de 40° heeft die je cpu & koelervoet ook hebben maakt dat bar weinig uit wat er nog tussen zit, zolang het maar geen lucht is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat komt vaak omdat de standaard pasta's er veel te dik op liggen. Je moet eens kijken naar wat voor een laag ze durven leggen onder een standaardkoeler (vooral intel heeft het hier serieus aan zijn rekker); dat is genoeg om een halve aardbol mee van koelpasta te voorzien.

Koelpasta dient ENKEL om de gaatjes op te vullen tussen het metaal van je heatspreader en de bodem van je koeler zelf, dus daar moet echt geen volledige laag op liggen zoals ze vaak doen. Ik heb vb zelf niet eens koelpasta zitten tussen mijn cpu en mijn koeler, en ik kan mijn cpu (4400x2 110w) op 28° idle houden, en overklokt met een vcore van 1.8v erdoor houd ik hem op 55°... (maar ik heb beiden laten poleisten zodat ik 2 gladde oppervlaktes heb).

Ik ga zeker niet ontkennen dat goede koelpasta een verschil maakt, maar als je iemand voor de eerste keer koelpasta (zelfs gouden) laat aanbrengen zonder dat hij zich echt goed ingelezen heeft hoe je die moet aanbrengen & je laat mij tandpasta aanbrengen, durf ik er zelfs veel op verwedden dat m'n tandpasta beter resultaat levert. Het zit hem vooral in de techniek, amper in de pasta

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vond dit trouwens net

Over dit onderwerp is heeeeel veeeeel te vinden op het inet. Tandpasta is maar heel tijdelijk een goede geleider, daarna wordt het echt slecht, en kan zelfs een kalklaagje gaan vormen, dat kalklaagjeis een heel goede isolator, waardoor de boel geen warmte meer geleid, en de CPU verbrand.

Leuk voor een uurtje, en voor pics, maar NIET voor een langdurige goede werking van de PC.....

Wees maar voorzichtig!

en dit word vaker gezegd :)

dit had ik zelf ook al verwacht eerlijk gezegd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tandpasta is goed voor even, maar er zit water in en dat verdampt.

Lijkt me dus alleen goed als je even in nood bent, voor tijdelijk.

Maar Noctua heeft dus eigenlijk een betere prijs/hoeveelheid verhouding, omdat de kwaliteit is bijna het zelfde.

Hoe ging het "smeren" zoals bij AS5 of anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.