Ga naar inhoud

NAS server bouwen


Aanbevolen berichten

Heb gehoord dat Freenas OS niet zo goed is omdat ie niet alle hardware ondersteunt (als hij je hardware ondersteunt is hij wel oke...)

Zou het wel zien zitten om NAS te kopen, maar als student lijkt me dit nu wat te duur... misschien wel later als ik wat "professioneler" ben in mijn studies...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Off topic; ben nu bezig om wifi signaal hier te verbeteren (BBOX2 wifi kan amper gehele gelijkvloers aan). Als oplossing een wifi repeater gekocht uit action en als access point in de woonkamer gezet (om ook goede ontvangst op ons terras te hebben) en dit via een oude router geconfigureerd als "switch" waarop TV signaal, TV voor streaming en access point zitten... TV neemt al wat bandbreedte in, maar was versteld dat TV samen met surfen en streaming mogelijk is via de oude router (signaal komt binnen via powerline op die router)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, als het goed is is FreeNAS gewoon gemaakt op FreeBSD, als het niet goed werkt op alle hardware moet je daar los van de drivers compileren. En een NAS heeft niet veel nodig zoals je al zei. Als het OS draait en de netwerkkaart ondersteund is het vaak al in orde. Voor sommige specifieke dingen zul je misschien nog iets moeten compileren als het ECHT niet werkt, maar daar heb je gewoon terminal rechten toe.

Je moet echt overwegen wat je met je NAS wil doen, en dan kijken welke geschikt is. Is het voornamelijk om te downloaden en wat bestanden op te slaan en over het internet deze bestanden te bekijken, bewerken, etc. dan is het meest simpele al voldoende. Ga je nou ook nog met iSCSI dingen doen en verwerking van zware encrypties dan heb je wel wat meer geheugen en rekenkracht nodig. Wil je over het internet data verzenden van en naar je NAS is het sowieso verstandig om encryptie te gebruiken, maar daarvoor heb je je VPN verbinding! FTP is geen encrypte verbinding, sFTP daarintegen weer wel. Maar dan moet je ook weer certificaten aanvragen wil je het echt veilig doen. Voor het meeste gebruik is een gewone simpele VPN verbinding voldoende.

Wat betreft je off-topic. Het ligt vaak niet aan de Router of je veel bandbreedte aan kunt, maar aan je Modem en wat je krijgt van je provider. Een Router van 100mbit en een abonnement van 30mbit betekend niet dat je 100mbit kan streamen van of naar het internet. Lokaal tussen de pc's zou je 100mbit aan bandbreedte moeten kunnen gebruiken. Veel mensen maken daar de fout in. Zij denken dat een nieuwe router hun internet sneller maakt, het internet zal er misschien wat op verbeteren, maar zal nooit sneller zijn als dat je internet provider aanbied op je modem.

Stel dus dat je als thuis gebruiker 1 laptop en 1 telefoon of tablet hebt, dan volstaat een simpel abonnement en een simpele router van 100mbit met gemak! Zeker omdat er tussen de twee apparaten (laptop en telefoon of tablet) geen verkeer zal ontstaan.

Op het moment dat je een NAS gebruikt, en je wil video streamen naar je TV, dan zou ik wel voor een wat betere router gaan. Je gaat dan best wel wat intern data verkeer creëren. En daar is juist die aantal mbit of gbit voor die op de doos van de router staat.

Ik vergelijk het wel eens met een snelweg.. De hele snelweg is je lokale netwerk, totdat je er vanaf moet (het internet achter je modem), dan moet je vaak ritsen en is de weg smaller. Het (data)verkeer is daar minder. Ook als je naar WiFi gaat, tegenwoordig is dat 300mbit (b/g/a/n), maar de oude Routers ondersteunen maximaal 54mbit (b/g netwerk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal vanavond Freenas eens testen via VMWare en kijken of het me aanstaat ;) kan ik eventueel ook eens eerst proberen om server virtueel te draaien (vindt dit betere optie aangezien streaming over internet steeds 100% CPU vraagt om door te sturen en gelijk te converteren)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ga je blijven hebben denk ik, lees onderstaand forum berichtje maar eens, het gaat dan niet over een eigen NAS, maar om de transcode opties van een NAS. Ik heb het met mijn synology DS213j NAS ook dat wanneer ik video wil streamen, dat het 99% van mijn CPU verbruikt. Dat komt omdat mijn CPU het moet transcoderen. Er zit namelijk geen GPU trancoder chip in mijn NAS. Ik geloof dat de Synology DS214Play wel een GPU trancoder chip heeft. Daar zou het streamen van video geen probleem mee moeten zijn.

https://forums.plex.tv/index.php/topic/62785-plex-transcoder-performance-vs-synology-video-station/

Wat je misschien eens kunt proberen is om een videokaart te gebruiken waarmee je kunt transcoderen. Zo gaat je GPU de transcodeer functies overnemen van je CPU.

Zie het denk ik een beetje als het spelen van een game op een (onboard) videokaart waar je nog geen drivers voor hebt. De CPU moet dan een heleboel gaan rekenen, terwijl de GPU daar het meest voor geschikt is.

Let wel, ik heb niet zo veel kennis van, dus daarvoor moeten andere mensen reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het doet vanwege de opslagruimte (een HDD erbij steken) dan zou ik gewoon kiezen voor een NAS als Synology of Drobo (deze zijn wat duurder). En dan een met 2 of meer HDD-bays.

Je kunt namelijk gewoon als de schijfruimte ophoudt, de schijven één voor één vervangen.

Wat het doet met je opslagruimte hangt af welke RAID instelling je gebruikt.

Bij een RAID-0 moet je eerst je data backupen, de schijven (of één van de schijven) vervangen en daarna je data terugzetten. Want je data staat verspreid over meerdere harde schijven.

Dit is qua snelheid een pluspunt, maar qua veiligheid een minpunt. Gaat één van je schijven stuk, dan is je data kwijt (mits je nog eens extra backup maakt).

Bij een RAID-1 moet je één voor één de schijven vervangen. De NAS maakt dan in een paar uur een kopie van de "volle" schijf, en schrijft deze weg naar de lege. Deze RAID setup maakt een spiegel van de schijven. Alle data staat dus op beide schijven tegelijk. Snelheid is wat minder, veiligheid is een plus! Het nadeel is dat de opslag net zo groot zal zijn als de kleinste harde schijf. Heb je dus 1 schijf van 1TB en 1 schijf van 2TB, is je opslagruimte in totaal 1TB.

Dit zijn de meest voorkomende RAID instellingen voor een thuis NAS, de rest kun je ook verder op internet vinden wat ze inhouden en wat je moet doen wil je je opslagruimte vergroten.

Als je een eigen systeem gebruikt en je wil je opslagruimte vergroten door meer schijven erbij te plaatsen, moet je ook weer letten op wat je voeding aan kan. Als je een videokaart gebruikt voor videostreaming (zoals in mijn vorige berichtje). Dan gaat daar een bepaalde hoeveelheid kracht aan weg. Als je dan behoorlijk wat schijven hebt, moet je opletten dat je nog genoeg kracht hebt om die aan te sturen.

Wil je echt veilig spelen zou ik persoonlijk gaan voor een wat duurdere NAS met 4 of 5 schijven. Ga dan voor een paar schijven van behoorlijk wat toeren en ruimte. Sommige NAS systemen kun je wat customizen. Als je er dan één SSD in plaatst, kun je configureren dat de meest gebruikte bestanden op die SSD worden gezet voor snellere toegang (zie het als een soort Cache).

Maar let wel op, ik weet niet of een gewone NAS dat kan. De Enterprise NAS systemen kunnen dat wel, maar voor thuis gebruik heb ik geen idee.

Ter extra informatie:

Een vriend heeft eens tegen mij gezegd: "Waar ga je een NAS nou ECHT continu of vaak voor gebruiken? Heb je dan echt de kracht nodig van een dure NAS? Of volstaat een gewone simpele NAS dan ook!?"

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.