Ga naar inhoud

[OPGELOST] Hulp gevraagd bij aankoop nieuwe game pc


xter_92

Aanbevolen berichten

Hallo,

Na veel tijd heb ik toch beslist om een nieuwe desktop in elkaar te steken,

In januari ga ik naar een computerbeurs ..

Maar doordat ik er nog niet zo veel van weet vraag ik aan jullie om hulp.

Kan iemand me uitleggen hoe je kan weten of alle onderdelen die je koopt bij elkaar zullen passen? (moederbord, grafische kaart, proccesser, Ram geheugen en geluidskaart + eventueel voeding)

Want ik heb al zo enkele onderdelen in oog die ik wil kopen, maar ik weet helemaal niet of ze bij elkaar passen ...

(ben van plan om een Gamer-PC in elkaar te steken, deze zal dienen voor zware spellen maar buiten dit ook om ermee te werken, surfen, ...)

Daarom vraag ik jullie om hulp, Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou zeggen... "brand eens los met wat je nu hebt samengesteld al"

waar je op moet letten is welk moederbord met welk socket je koopt.. en welke chipset...

wil je intel (wat ik aanraad voor een game pc) dan koop je het beste een bord met een socket 775 en een P35/45 of een x38/x48 chipset. deze zijn voor gamers/overklockers

dan afhankelijk van je budget een mooie ati 4870 kaart er in.

gezien de moederborden die ik net opnoemde eigenlijk voor 95% ddr2 geheugen gebruiken kan je hier een mooi setje van 2 of 4 gb ddr2 geheugen in prikken.

en de processor kan je een intel core 2 duo E8400 in steken.

mooi kast er om, goede voeding er in (ik raad echt een A merk aan zoals antec, be quiet!, cooler master, enz. aan!!) van rond de 650 watt

maar om niet te veel op de feiten vooruit te gaan lopen.. wat is je budget?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, nu heb ik toch €300 liggen.

+ eventueel zullen me ouders nog 300euro bijbetalen.

(+ op de computerbeurzen kost ook alles wat goedkoper)

'k heb hier wat gesurfd op Forcom.

en wat opgesteld :

Gigabyte GA-EP45C-DS3 775 1600 DDR3/DDR2 [€143.25] (Moederbord, Socket775)

Intel Core2 Quad Q6700 2.66GHz 2x4MB Boxed [€249.80] (Processor, 775)

Maar nu weet ik niet welke grafische kaart, ik dacht iets van Geforce 9 series. bv:(PointOfView nVidia GeForce 9800GTX 512MB DDR3)

Geluidskaart zal ik van m'n PC beneden pakken, maar wil eerst vragen: Wat maakt het uit van geluidskaart, of je nu een goeie zet of een slegte, geluid is toch geluid?

Ram: zoals je ziet van 't moederbord, kan je zowel ddr2 als ddr3 inplaatsen, ofniet ? Dus aan Ram-geheugen zal ik ook voor een klein prijsje kunnen geraken(wil 4Gb DDR2).

de rest zoals Harde schijf, voeding, cd-writer, .. is geen probleem, wnt zoals ik zei heb ik beneden nog een PC staan waarvan enlkel de moederbord defect is.

Maar toch heb ik nog een vraag: Maakt het uit voor de grafische kaart welke soort Ram-geheugen je hebt zitten?? Want als we nu eens hier surfen: PointOfView nVidia GeForce 9800GTX 512MB DDR3 | FORCOM webshop staat er ''Grafische adapter, soort geheugen:GDDR3-SDRAM'' betekend het dan ook dat je voor deze grafische kaar DDR3 nodig hebt? Kan iemand me dit uitleggen.

Met veel Dank, Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, nu heb ik toch €300 liggen.

+ eventueel zullen me ouders nog 300euro bijbetalen.

(+ op de computerbeurzen kost ook alles wat goedkoper)

'k heb hier wat gesurfd op Forcom.

en wat opgesteld :

Gigabyte GA-EP45C-DS3 775 1600 DDR3/DDR2 [€143.25] (Moederbord, Socket775)

Intel Core2 Quad Q6700 2.66GHz 2x4MB Boxed [€249.80] (Processor, 775)

Maar nu weet ik niet welke grafische kaart, ik dacht iets van Geforce 9 series. bv:(PointOfView nVidia GeForce 9800GTX 512MB DDR3)

Geluidskaart zal ik van m'n PC beneden pakken, maar wil eerst vragen: Wat maakt het uit van geluidskaart, of je nu een goeie zet of een slegte, geluid is toch geluid?

Ram: zoals je ziet van 't moederbord, kan je zowel ddr2 als ddr3 inplaatsen, ofniet ? Dus aan Ram-geheugen zal ik ook voor een klein prijsje kunnen geraken(wil 4Gb DDR2).

de rest zoals Harde schijf, voeding, cd-writer, .. is geen probleem, wnt zoals ik zei heb ik beneden nog een PC staan waarvan enlkel de moederbord defect is.

Maar toch heb ik nog een vraag: Maakt het uit voor de grafische kaart welke soort Ram-geheugen je hebt zitten?? Want als we nu eens hier surfen: PointOfView nVidia GeForce 9800GTX 512MB DDR3 | FORCOM webshop staat er ''Grafische adapter, soort geheugen:GDDR3-SDRAM'' betekend het dan ook dat je voor deze grafische kaar DDR3 nodig hebt? Kan iemand me dit uitleggen.

Met veel Dank, Bedankt!

Maar ik vraag u momenteel niet naar het budget te kijken, maar moet ook weten dat ik er niet meer dan €700 wil aan uitgeven (+op computerbeurzen kost alles voor een stuk minder) ...

Daarbij wil ik ook 's vragen, zal er een groot verschil zijn in snelheid van de PC tussen een dual core van 3Ghz en een Quad Core van 2.66Ghz?

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou de gedachten maar uit je hoofd zetten dat alles op de beurzen goedkoper is, want dat is al jaren niet meer zo ;)

ik ben zelf vorige week nog naar de HME (hcc) beurs geweest.. en alles was net zo duur of duurder dan dat je online kan krijgen.

met andere woorden, online kopen is goedkoper!

Maar toch heb ik nog een vraag: Maakt het uit voor de grafische kaart welke soort Ram-geheugen je hebt zitten?? Want als we nu eens hier surfen: PointOfView nVidia GeForce 9800GTX 512MB DDR3 | FORCOM webshop staat er ''Grafische adapter, soort geheugen:GDDR3-SDRAM'' betekend het dan ook dat je voor deze grafische kaar DDR3 nodig hebt? Kan iemand me dit uitleggen.
nee, dit betekent dat er van dit type geheugen aanwezig is op de kaart zelf.

je kan dus gewoon ddr2 op je moederbord zelf prikken.

Maar nu weet ik niet welke grafische kaart, ik dacht iets van Geforce 9 series. bv:(PointOfView nVidia GeForce 9800GTX 512MB DDR3)

Geluidskaart zal ik van m'n PC beneden pakken, maar wil eerst vragen: Wat maakt het uit van geluidskaart, of je nu een goeie zet of een slegte, geluid is toch geluid?

nee, je kan gewoon het geluid van je moederbord gebruiken zelfs, dit geeft vaak al meer dan goede kwaliteit!

een geluidskaart is natuurlijk wel een optie als je er een geluidsinstallatie achter hebt hangen waar je U tegen zegt.. of als je erg veel met audio bezig bent.

ik stel ongeveer het volgende voor. (zie bijlage)

dit heeft een kwalitatief erg goed bord! goed aantal aansluitingen en goede flexibiliteit.

4x 1gb werkgeheugen er op (ddr2)

een C2D E8400 voor goede prestaties (een quadcore heb je weinig aan bij games, laten we zeggen bijna niets)

een dikke ati 4870 voor uitermate goede game prestaties (die boven die van de 9800 rijken!)

post-90-1417703780,9913_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik raad een dual core aan omdat een quad core nog geen enkele meerwaarde heeft bij games en normale applicaties.

een quadcore ga je echt nodig hebben als je bezig bent met bijvoorbeeld videobewerking, zware applicaties die meerdere threads kunnen draaien... en normale programma's als office of een game kunnen dit niet.

daarom geef ik de tip om een goede dualcore te nemen (in de vorm van de E8400)

het verschil tussen een dual & quad core is het aantal core's en dus het aantal threads dat ze kunnen verwerken.

echter kan nog bijna geen enkele applicatie (die je als gamer/normaal gebruiker) meer dan 2 cores gebruiken.. en is dus eigelijk best nutteloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je hulp!

Maar toch heb ik nog een vraag, wat maakt het uit van welke voeding dat ik zou plaatsen? En de kast, zijn alle kasten het zelfde, met andere woorden, kan je in gelijk welke kast gelijk welke moederbord vastzetten?

Hier de dingen die ik zal plaatsen:

(Moederbord, Socket775) Gigabyte GA-EP45-DS3 775 P45/ICH10 DDR2 [€119.05]

(Processor, 775) Intel Core2 Duo E8400 3.00GHz 6MB Boxed [€174.40]

(Grafische kaart, DDR3) Sapphire ATI HD4870 512 MB HDTV 2xDVI HDMI PCIe [€256.60]

(DDR2 PC6400) Kingston DDR2 2GB 800MHz PC6400 [2x €24.40=€48.80]

indien ik dit koop, zal deze geheel al werken, 'k bedoel passen alle dingen bij elkaar die ik hierboven vermeld?

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan je geen GA-EP45-DS3R zetten in plaats van een DS3? Dat moederbord is normaal ietsjes goedkoper te krijgen maar heeft een ich10R southbridge ipv de ich10, en is iets beter in zijn prestaties (zeker naar raid enzo toe, maar dat zal jij wss niet gebruiken).

Voor de rest past het wel mooi in elkaar hoor ;)

Naar de Case toe; die maakt op zich inderdaad weinig uit, gewoon kijken dat de 4870 erin kan qua lengte. Een goedkope case rammelt wat meer, heeft vaak een slechte airflow waardoor je systeem wat warmer loopt, maar niets problematisch. De voeding is iets heel anders, daar heb je genoeg merken (sweex, tybotech, qtech...) die gewoon rommel maken. Daar staat dan vb 600w op, maar dat is dan het piekvermogen van die dingen die ze een halve seconde kunnen aanhouden, overspanningsbeveiligingen steken ze er ook niet om kosten te besparen... Rommel dus.

Voor een case + voeding voor een gamepc moet je voor kwaliteit rekenen op een euro of 120, en dan zit er nog geen overschot op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.