Ga naar inhoud

[OPGELOST] Automatisch nummeren in Exel


kurt5

Aanbevolen berichten

Ik zou voor mijn vereniging kaarten maken voor onze jaarlijkse kaarting. Omdat het er 2000 moeten zijn vroeg ik mij af of dat in exel zou lukken. Wat ik wil doen is het volgende: per A4 blad komen er 6 kaarten op te staan, maar die moeten genummerd zijn te starten met 1 en eindigen met 2000. Later laat ik die dan versnijden. Maar hier komt het tricky part, omdat het er zoveel zijn zou ik ze laten versnijden per 50 vellen papier. Als het mogelijk is zou de nummering van het eerste vel zo moeten zijn.

1-51-101

151-201-251 het volgende blad is dus

2-52-102

152-202-252 enz.

als ze versneden zijn kun je ze gemakkelijk achter elkaar steken.

Als dit mogelijk is, graag hulp

Dank u,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er niet moet gesorteerd worden is dit geen probleem, moet er wel gesorteerd worden zal dit wel voor een probleem zorgen

Even uitleggen

De nummers komen in kolom A

A1 zet je het nummer 1

A2 zet je de bewerking = A1+50

Ik hoop dat je iets kent van kopiëren en plakken

Je klikt met rechtermuisknop in cel A2 je verricht de bewerking kopiëren , en je gaat de cellen in kolom A selecteren hoever er moet gekopieerd worden. Ben je niet handig met de muis kun je eventueel de shift toets en pijltjestoetsen gebruiken.

Dus in cel A2 zal 51 automatisch komen te staan, cel A3 101, cel A4 151 en zo maar verder.

Nog een tipje bijplaatsen.

Eens je eerste werkblad aangemaakt is , Selecteer je alles of enkel alle inhoud kolom A , kopieëren en plakt alles in je volgende werkblad. In je volgende werkblad plaats je in cel A1 het getal 2 en alles zal dus ook automatisch genummerd worden. A2 word dus 52 A3 102 A4 152 , zal je heel wat tijd en moeite besparen.

Ga je echter ook Kolom B gebruiken om Bijv namen of iets dergelijk in te voeren en je zal beginnen sorteren op naam zal je wel met een probleempje zitten. Namelijk je selecteert kolom A+B om te sorteren, je sorteert eerst op kolom B, dus namen sorteren oplopend volgens alfabet , ga je problemen hebben met de formule in kolom A. Met andere woorden de formule +50 blijft behouden, en na het sorteren zal de nummering in kolom A er heel anders uitzien.

Sucses ermee zou ik zeggen

Alv

Link naar reactie
Delen op andere sites

huppakee, had niets te doen ;)

In de zip zitten;

- excell bestand (maar dat is wel vrij groot, 350blz)

- 7 pdf files met telkens 50 blz, dus klaar om in pakjes onder de snijder te vliegen. Gewoon deze afleveren in een copycentrum zou voldoende moeten zijn.

't zijn 2100 kaartjes geworden, anders paste het niet mooi op het blad & moest ik voor dat laatste blad een uitzondering maken (kon ik niet doorvoeren gebruiken), dus die laatste 100 moet je dan maar weg gooien. Op dat beetje inkt voor die paar lijntjes zal t niet komen ;)

kaarting.zip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai masters, goed uw bezigheid gehad zie ik, eerlijk gezegd, heel mooi gedaan .

Valt héél goed mee hoor ;)

De gemakkelijkste manier om zoiets te doen;

1) maak een matrix (dus 2 dimensies, niet alles onder elkaar) aan die een beetje steek houdt. Aangezien hij liever in pakjes van 50 werkte leek het me logisch 50blz ondereen te pakken en dan naasteen te zien waar we uitkwamen (is dus 7 kolommen geworden)

2) Maak eerst de vertikale blz. Dat doe je gemakkelijk door het eerste blad te nemen, volledig te selecteren en dan de doorvoeren functie te gebruiken. Deze trek je 1 bladzijde ver. Zet daar dan de formules in ipv de cijfers (+50 dus). Trek met doorvoeren direct nogmaals 5 kolommen erbij (formules worden automatisch aangepast, dus daar heb je geen omkijken naar).

3) selecteer de volledige eerste 7 bladzijden (ook de witlijnen) en ga met doorvoeren 1blz naar beneden. Daar +1 opgeven in het cijfervakje, en dan nogmaals 48blz doortrekken.

4) printen naar pdf file, en klaar.

Dit is in een kleine 10 minuutjes te doen, het irritantste is de grote hoop gegevens in combinatie met een 15" laptopscherm ;-). Thx voor t complimentje hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt meid, je bent echt goed. Zal het eens zelf proberen ook. Het is leuk als iemand het doet, maar het is nog beter als je het zelf kan. Nog eens bedankt.

:tongue:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.