Ga naar inhoud

Geheugen videokaart instellen.


ubuntu

Aanbevolen berichten

Hallo.

Ik heb in mijn PC een Nvidia 7100GS zitten. Normaalgezien zou die kaart 512MB ram bevatten. Vroeger had mijn PC maar 512MB ram, het geheugen van de videokaart is waarschijnlijk ingesteld op 256MB.

Nu zit er 2,5 GB ram in mijn pc. Nu wil ik ook het geheugen van mijn videokaart hoger zetten. Ik heb al even rondgesnuffeld in mijn bios, maar ben niets tegengekomen waar ik het zou kunnen veranderen.

Het kan zijn dat ik het niet opgemerkt heb.

Weten jullie waar ik het zou kunnen veranderen. Het kan ook in Windows zelf zijn, maar ik weet niet waar.

PC specs

ASUS PC

Windows XP SP3

Pentium 4 Dual core 3.00 GHZ

2.5 GB ram

Nvidia 7100GS

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, zeker niet in het BIOS. Heb je geen installatie CD-rom van die beeldschermkaart, daar zal je het moeten met doen, of anders op de site de setup downloaden, niet enkel de drivers.

Ben hier en daar even gaan opzoeken, vind nergens terug dat die 512MB bevat, enkel maar 256 MB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het geheugen van een videokaart kun je meestal niet verhogen (toch niet zonder chips los te solderen en te vervangen...)

Als je het geheugen van je videokaart echt wilt verhogen, zul je dus een nieuwe videokaart moeten aanschaffen.

Een andere mogelijkheid om de prestaties van je videokaart te verhogen is overclocken.

DIT IS NIET ZONDER GEVAAR

Voor jouw videokaart kun je gebruik maken van het programma "Rivatuner". Je kunt de kloksnelheden een paar megahertz hoger zetten, om zo de prestaties te verbeteren. Je videokaart zal echter wel warmer worden... Te warm = kapot...

Link naar reactie
Delen op andere sites

DIT IS NIET ZONDER GEVAAR

Klopt als een bus, daarom ik geen voorstander ben van overclocken. Niet enkel de grafische kaart zal overhit raken, ook moederbord loopt dit risico om defect te raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat correcties;

Jij hebt een 7100GS, een instappertje van nVidia. nVidia heeft al geruime tijd een technologie (turbocache genaamd) die het mogelijk maakt om minder of geen geheugenchips op je videokaart te plaatsen (kostenbesparing) maar om het ramgeheugen uit je computer als videokaart geheugen te gebruiken. Het vervelende is te zoeken welke kaart je nu juist hebt. Van 7100GS'en zijn er uit gebracht die een beetje eigen geheugen, hebben of die zelfs geen eigen geheugen hebben en alles van je moederbordgeheugen pikken.

Bij deze kaarten is het dan ook vaak wél mogelijk om in te stellen hoeveel geheugen er op je videokaart zit, omdat je dan eigenlijk gewoon instelt hoeveel ramgeheugen je gebruikt als videokaart geheugen. Dit maakt echter langs geen kanten uit. Je ziet wel vaak foldertjes waarin voorbij komt "2 gig intern geheugen" en daaronder "tot 1 gig hypermemory of turbocache geheugen". Marketing technisch gezien natuurlijk geniaal, maar eigenlijk zit er 2 gig in, waarvan je tot 1 gig voor je videokaart kan gebruiken. Standaard heb je dus al geen 2 gig geheugen want er zit sowieso 128mb gereserveerd voor je grafische kaart, en je kan tot 1 gig instellen waardoor je zelfs maar 1 gig ram meer over houdt.

Nu over het nut; dit heeft geen nut. Een 7100GS is te traag om ook maar een spelletje te spelen (tenzij je games uit het jaar 2000 erbij haalt). Of je nu meer of minder videoram instelt; je grafische processor is gewoon te traag om voordeel te halen uit het grotere geheugen. Je zegt zelf dat je nu 256megabyte hebt; als je kijkt naar de 8800GT, die is nog uitgebracht met 320 megabyte aan geheugen op zonder dat dat ook maar een beperking vormde voor die kaart. Bij een 7100GS zou ik zelfs 64 megabyt videogeheugen zetten, en voor de rest bij je ram. Je hebt namelijk meer aan dat ram dan aan dat videokaartgeheugen wat toch niet kan presteren omdat het 1) gewoonweg traag is ivm videogeheugen 2) je gpu te zwak is om meer beeld te kunnen genereren, dus dat videokaartgeheugen kan toch niets doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat correcties;

Jij hebt een 7100GS, een instappertje van nVidia. nVidia heeft al geruime tijd een technologie (turbocache genaamd) die het mogelijk maakt om minder of geen geheugenchips op je videokaart te plaatsen (kostenbesparing) maar om het ramgeheugen uit je computer als videokaart geheugen te gebruiken. Het vervelende is te zoeken welke kaart je nu juist hebt. Van 7100GS'en zijn er uit gebracht die een beetje eigen geheugen, hebben of die zelfs geen eigen geheugen hebben en alles van je moederbordgeheugen pikken.

Bij deze kaarten is het dan ook vaak wél mogelijk om in te stellen hoeveel geheugen er op je videokaart zit, omdat je dan eigenlijk gewoon instelt hoeveel ramgeheugen je gebruikt als videokaart geheugen. Dit maakt echter langs geen kanten uit. Je ziet wel vaak foldertjes waarin voorbij komt "2 gig intern geheugen" en daaronder "tot 1 gig hypermemory of turbocache geheugen". Marketing technisch gezien natuurlijk geniaal, maar eigenlijk zit er 2 gig in, waarvan je tot 1 gig voor je videokaart kan gebruiken. Standaard heb je dus al geen 2 gig geheugen want er zit sowieso 128mb gereserveerd voor je grafische kaart, en je kan tot 1 gig instellen waardoor je zelfs maar 1 gig ram meer over houdt.

Nu over het nut; dit heeft geen nut. Een 7100GS is te traag om ook maar een spelletje te spelen (tenzij je games uit het jaar 2000 erbij haalt). Of je nu meer of minder videoram instelt; je grafische processor is gewoon te traag om voordeel te halen uit het grotere geheugen. Je zegt zelf dat je nu 256megabyte hebt; als je kijkt naar de 8800GT, die is nog uitgebracht met 320 megabyte aan geheugen op zonder dat dat ook maar een beperking vormde voor die kaart. Bij een 7100GS zou ik zelfs 64 megabyt videogeheugen zetten, en voor de rest bij je ram. Je hebt namelijk meer aan dat ram dan aan dat videokaartgeheugen wat toch niet kan presteren omdat het 1) gewoonweg traag is ivm videogeheugen 2) je gpu te zwak is om meer beeld te kunnen genereren, dus dat videokaartgeheugen kan toch niets doen.

Ik zal ook eventjes een paar correcties aanbrengen.

Mijn 7100GS is inderdaad al een paar jaartjes oud. Maar de games die ik erop speel komen helemaal niet uit het jaar 2000. Ik speel Call of Duty 4, Crysis(!!), Need for speed Pro street, Far Cry 2(!!), Rome Total War (weliswaar al wat ouder maar op hoge graphics),...

Nu meen ik toch te mogen zeggen dat deze games helemaal niet uit het jaar 2000 komen. En aanschaf van een nieuwe videokaart kan ik mij nog niet permitteren.

Ik dacht toch dat ik al gegevens op internet gevonden had waar stond dat de 7100GS 512 MB had, maar ik weet helemaal niet meer waar.

Ik denk wel dat het geheugen op de videokaart zelf zit aangezien bij mijn specs toch de volle 2.5 GB ram staat, ik weet niet zeker of hetgeen wat ik nu aanhaal hierop kan wijzen, maar ik denk het wel.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht toch dat ik al gegevens op internet gevonden had waar stond dat de 7100GS 512 MB had, maar ik weet helemaal niet meer waar.

Ik heb ook al heel wat opzoekingen gedaan en kom nergens verder dan 256 MB hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inno3D heeft een nieuwe grafische kaart gebaseerd op de GeForce 7100GS grafische chip geïntroduceerd. De kaart is uitgerust met 512MB DDR2 geheugen en nVidia's TurboCache én PureVideo technologie

Deze heeft inderdaad 512mb geheugen, maar dat is een "speciaal" model.

EVGA e-GeForce 7100GS TC 128 MB PCIe Video Card

Deze heeft bijvoorbeeld 128mb, kijk anders na welk merk enzo je hebt.

Dat kan je makkelijk met een programma zoals Everest.

@Swake: Ik kom wel degelijk 512mb tegen.

Volgens mij kan je dat instellen in het BIOS , hoeveel van het ram dat je grafische kaart mag "afpakken" of dat was toch zou met mijn oude nvidia kaart.

Ik zal straks dat systeem nog eens naar boven toveren en kijken waar dat staat.

Maar wat ik mij afvraag is of je wel baat hebt bij meer geheugen.

Het is geen supersterke kaart, en je speelt waarschijnlijk niet op grote resoluties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kaart 512mb heeft is dat echt ruim voldoende, wat ik me afvraag is of dat dat geheugen op die kaart zit of van het ram komt.

Hier vind ik helaas niks over op google, dus misschien weet iemand hier iets over?

Ps. Je gaat het prestatieverschil niet voelen, je kaart is te zwak om al dat geheugen te gebruiken. En je kan volgens mij Turbocache verhogen in het Control panel van Nvidia en niet in het bios(bios is alleen voor IGP) maar kan zijn dat ik er helemaal naast zit;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.