Ga naar inhoud

linux mint stopt met installatie


Aanbevolen berichten

hoi

 

ik ben nieuw hier

ik heb een oude desktop die ik nu even wou gebruiken in afwachting van men andere pc

ik wou linux mint cinnamon 17.1 erop zetten maar toen kreeg ik het volgende probleem

de installatie stopte na een 8 min of ongeveer 60% van de vooruitgangsbalk

dwz: venster van installatie sluit en dvd + hdd stoppen met werken

ik had gekozen voor wis schijf en installeer linux mint

men pc is een amd athlon xp 1800+ met 2 x 512 mb ram

iemand een idee wat ik kan doen?

het blijft hetzelfde bij elke install dat ik probeer

 

mvg

 

peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 111
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dag Peterken1975

 

Eerst en vooral zou ik graag de specs willen hebben van uw computer.

Is het een merk computer of een zelf gebouwde?

 

1024 RAM is wel het minimum om een moderne Linux LTS versie te draaien.

Dan graag nog de cpu eigenschappen a.u.b.

 

Gebruikt u een DVD schijf voor de installatie van Linux of een USB opstart stick

Hebt u het .ISO bestand van Linux goed gedownload en met MD5 checksum gecontroleerd?

Hebt u de schijf in de laagst mogelijke brandsnelheid gebrand (X4)?

 

Geef eens op alle vragen een antwoord en wij kijken of we verder kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hensyr

 

sorry voor men late reactie maar ik kan enkel men deze pc nog op internet met de installatie dvd van linux

ik zal zoe goed mogelijk antwoorden op je vragen en daarna nog een kleine uitleg erbij geven

 

het is een oude vriend zen pc en is blijkbaar zelf in elkaar gezet

weet niet goed wat je bedoeld van cpu eigenschappen want zoveel ken ik er niet van

wat ik kan mededelen is dat het een amd athlon xp 1800+ (133x 11.5 cpuid:0662) is

hopelijk ben je daar iets mee

ik gebruik een bootabel dvd van linux geschreven op 4 speed met imgburn

het is goed gedownload van de site van linux zelf maar niet gecontroleerd met MD5 checksum

zo dat waren jou vragen

nu even wat verder uitleg geven

ik heb er een vriend bijgehaald en heb zelf eerst nog 2 andere versies van linux de mint mate en ook de mint xfce

ook gedownload via site linux op dvd gebrand zelfde wijze als ervoor

blijkbaar zouden dvd moeten in orde zijn aangezien ik er met kan op werken via dvd zelf op men pc

hij heeft eens gaan kijken in gparted en hij zij dat het helemaal daar er niet goed uitzag maar hij weet daar ook geen oplossing voor

zal even de gegevens van gparted erbij zetten hier:

/dev/sda1 ext4  73.56Gib size   3.10 GIB used  90.45 unused

/dev/sda2 extendet 1022.00 mib size 0mib used 0mib unused   

/dev/sda5 linuxswap 10.22 mibe size  76.00kib used  1.14 unused

 

hopelijk ben je er iets mee

mvg

peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Peterken1975,

 

U hoeft zich niet te verontschuldigen voor een late reactie, ook ik ben niet altijd vrij om onmiddellijk te reageren dat is ook niet altijd mogelijk.

Alle medewerkers hier zijn mensen die vrijwillig hun steentje bijdragen en zijn experten op hun gebied en kunnen ook niet heel de dag online zijn.

 

Nu wat betreft uw computer.

Ik heb het een en ander opgezocht wat betreft uw cpu (kloppend hart van de computer, de rekenknobbel).

Deze heeft een kloksnelheid van 1.5 GHz en dat is niet veel (is dan ook al een oude computer dat u hebt).

Ook de software die u wil installeren moet 32 bit zijn en geen 64 bit.

Nu wil ik ook nog weten hoeveel RAM geheugen op uw moederbord zit geplaatst.

Om dit te weten te komen kan u eens het volgende doen:

  • Start de computer op met een live DVD van Linux (mag Mint, Ubuntu, Zorin of andere distro zijn).
  • Open een terminal venster
  • Geef volgende commando in (Kopieer en plak het commando in de terminal).
free -m

U krijgt nu een klein verslag van dat commando

Kijk bij "Mem:" onder de kolom "total" hoe groot het getal is en geef dit in antwoord terug aan mij.(of maak een screenshot en plaats de afbeelding als bijlage).

 

Nu wat betreft de partities op uw harde schijf.

In eerste instantie is het nog niet zo mis op de swap partitie na.

Als u geen typ fout heeft gemaakt in deze discussie zou de swap partitie amper 10 Mb groot zijn en dat is echt niet goed.

Bovendien zit de swap partitie in een logische partitie terwijl ik eerder opteer voor een primaire partitie.

Zoals ik het nu bekijk heeft u een harde schijf in de computer zitten van ongeveer een 70 à 75 Gb

 

We weten nog niet hoeveel RAM geheugen in de computer steekt, maar eens we dat weten kunnen we verder voor wat betreft het opnieuw partitioneren van de harde schijf.

Bent u bekend met het programma GParted?

Zo niet is dit nog geen ramp, dan help ik u wel op weg.

 

Als de RAM geheugen in uw computer 512 Mb is dan moeten we zeker voor 4 Gb swap geheugen gaan.

Als de RAM geheugen in uw computer 1024 Mb is dan gaan we voor een swap partitie van 2 Gb gaan.

 

Voer nu eerst het commando in de terminal uit en vertel mij hoeveel het RAM geheugen is in uw computer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hensyr

 

men harde schijf is normaal 80gig groot

ik heb bij alle versies die ik heb gedownload de 32 bit versie genomen

ik ken helemaal niets van gparted dus daar zal je me inderdaad dorrheen moeten helpen

ziehier wat er bij mem staat: total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:                                    1001        924         77         88        128        303

 

mvg

 

peter
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Peterken1975,

 

De total memory size op uw computer komt niet overeen met de totale geheugengrote van de geplaatste latjes.

Op de Live DVD van Mint kan u ook een Memory test uitvoeren.

 

Wilt u dit eerst nog eens doen voor we verder gaan a.u.b.?

 

Start de computer op met een live DVD tot aan het splashscreen waar u keuzes kan maken.

Kies de memory test en voer deze eerst uit.

 

Als er een fout gevonden wordt haalt u één van de latjes eruit en laat er één zitten.

Doe dan de test opnieuw

 

Doe dit ook met het resterend geheugen latje

Op die manier kan u bepalen welk geheugenlatje corrupte bytes bevat, deze moet u dan vervangen door een nieuw latje met dezelfde kenmerken.

 

Als er een corrupt geheugen latje is dan is dit de reden waarom de voortgang van de installatie stopt.

U kan er dan voor kiezen de installatie te doen met 512 Mb geheugen en een swappartitie van 4 Gb en voor een andere lichtere Linux distro gaan bijvoorbeeld Zorin Lite of Lubuntu

aangepast door Hensyr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen dat is niet het splashscreen.

 

Als u de computer opstart zou u normaal gesproken eerst een beeld krijgen dat egaal groen of blauw gekleurd is met alleen onderaan twee icoontjes.

Dit beeld staat er niet lang amper enkele seconden.

Als u dit beeld krijgt drukt u een willekeurige toets in of de enter toets.

Dan kiest u de taal en drukt u op enter

Dan komt u in het splashscreen

 

Dus eerst moet u een scherm krijgen zoals (ongeveer, deze is van Zorin) deze hier:

post-20448-0-15663100-1428320789_thumb.j

 

Daarna als u op een toets hebt gedrukt of op enter krijgt u ongeveer zoiets:

post-20448-0-97157300-1428320859_thumb.j

 

Kies u taal en druk op enter

dan komt u in het splashscreen zoals dit ongeveer (ik gebruik de voorbeelden van Zorin maar die zijn dezelfde van Mint alleen in een andere kleur)

post-20448-0-08181400-1428321006_thumb.j

 

Deze afbeeldingen zijn allen van Zorin maar zijn zogoed als dezelfde van Linux Mint maar dan anders ingedeeld of andere kleur.

Maar het moet u alleszins op de goede weg zetten.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet het voorgaande maar.

Linux Mint heeft zijn splash veranderd.

 

Ondertussen heb ik een DVD gebrand van Linux Mint 17.1 Cinnamon

 

Als u de computer start komt er een kleine tekst terwijl de DVD draait

Automatic Boot in sec 10...9...8  en telt af

 

Tijdens het aftellen druk u op een willekeurige toets

en u krijgt het splaschscreen

aangepast door Hensyr
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een mem test gedaan en deze had geen fouten gevonden met beide latjes erin

ik heb daarna met 1 lat geprobeert maar dan deed men pc raar

bij het ene gaf hij 3 x kort een piep signaal dit met tussenpozen van een 4 tal sec daarna terug 3 x korte piep enz...

scherm bleef zwart

ander latje geprobeert en bleef een zwart scherm wel geen piepjes

beide er terug ingestoken pc start terug op maar herkent nu maar 512mb ram geheugen

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.