Ga naar inhoud

Waar ik echt niet uitkom


llona

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben bezig met mijn afstudeeronderzoek aan de pabo. Ik onderzoek hoe ik de formulier zo goed en efficiënt mogelijk kan maken voor de groepsleerkrachten. Daarbij probeer ik mijn eindontwerp in Access te maken. Het gaat om twee formulieren: het groepsoverzicht en groepsplan.

 

Nu heb ik geen ervaring in Access, maar dit lijkt mij het effectiefste programma omdat er in de formulieren die ik ontwerp vaak gegevens bijgewerkt en aangevuld moeten worden. Ik ben al best een eind, maar er zijn een paar dingen waar ik ook na uren proberen niet uitkom...

 

Ik heb een tabel gemaakt met alle gegevens (Basisgegevens leerlingen) en daarbij twee formulieren.
Een formulier geeft een overzicht per leerling. Het andere formulier van alle leerlingen: het groepsoverzicht. Het groepsoverzicht wordt na elke toets door de groepsleerkracht bijgewerkt (en dat is nu mega veel werk) Want het gebeurt nu in een Word-bestand.
 
Waar ik niet uitkom:
 
  • Kan ik een gemiddelde van de methodetoetsen (M1-M6)  in een kolom (en daarna dus in een formulier) krijgen?
  • Is het mogelijk om cellen in een formulier te kleuren met een voorwaardelijke opmaak als zij een bepaalde tekst bevatten. Bijvoorbeeld Citoscore 101A moet omdat het de letter A bevat, geel kleuren. En Citoscore 80B moet rood kleuren omdat het de letter B bevat.
  • Is het mogelijk om in een vak een keuzelijst maken, waardoor het makkelijker in te vullen wordt? Bijvoorbeeld de kolom protectieve factoren. Het zou mooi zijn als de leerkrachten uit een lijst meerdere items konden aanklikken die in de cel worden gezet. (Ik heb hier als proef de tabel invulgegevens voor gemaakt, die wellicht als bron kan dienen.)
  • Naast het groepsoverzicht maken de leerkrachten een groepsplan. Dat is afgeleid van het groepsoverzicht. Daarin zijn de leerlingen ingedeeld in drie groepen Is het mogelijk om een formulier te maken waarin de leerlingen automatisch in drie groepen (rijen) worden verdeeld a.d.h.v. de laatste Citoscore?
 
Ik hoop dat ik beetje duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel en dat iemand me bij een of meerdere vragen kan helpen.
 
Groetjes Ilona
 
(De namen en gegevens in het groepsplan zijn fictief.)
 

Database anoniem.accdb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Peter,

 

Bedankt voor de reactie. Dit gaat niet over het leerlingvolgsysteem (dat gebruiken ze wel), maar over het groepsoverzicht en groepsplan. Een deel van de gegevens die hiervoor worden gebruikt, komen uit het leerlingvolgsysteem, zoals bijvoorbeeld de toetsgegevens. Maar dit moet aangevuld worden met een aantal andere gegevens, zoals bijvoorbeeld protectieve en belemmerende factoren en evaluaties. De mogelijkheden van het lvs zijn te beperkt en momenteel wordt het daarom in een Word bestand gedaan, omdat de meeste scholen graag hun eigen format gebruiken. Dit is inderdaad veel werk, omdat de gegevens dubbel ingevoerd moeten worden. Maar dat is nu eenmaal wat de school wil en ik wil ervoor zorgen dat dat efficiënter kan. Ook in de theorie wordt aan scholen aangeraden om zelf een format te maken, omdat het 'eigen' moet voelen voor het team en niet als iets wat hen wordt opgelegd.

 

Ik hoop dat ik het zo een beetje heb kunnen verduidelijken.

 

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, misschien wel een leuke oefening.  

 

Ik zit eerst wat te puzzelen over de normalisatie van je gegevens en de lay out. 

 

1. tabellen zijn er om gegevens in op te slaan d.m.w .de formulieren en rapporten, info voor je keuze lijsten kan je gewoon bij een keuzelijst invoeren. 

2. welke groepen gegevens zijn er, dat is nu wat verwarrend (althans ik snap dat niet helemaal). De leerling heeft leerling gebonden gegevens (de leerlingkaart), en dan is er groepsoverzicht (alle gegevens  van alle leerlingen) maar waar heb je dat precies voor nodig? En dan is er een  'groepsplan op basis van de cito scores'..., kan je dit wat uitleggen ? 

  • Naast het groepsoverzicht maken de leerkrachten een groepsplan. Dat is afgeleid van het groepsoverzicht. Daarin zijn de leerlingen ingedeeld in drie groepen Is het mogelijk om een formulier te maken waarin de leerlingen automatisch in drie groepen (rijen) worden verdeeld a.d.h.v. de laatste Citoscore?
3. Ik denk dat de lay out het handigst is via een navigatie met horizontale tabbladen (leerlingkaart, groepsoverzicht en groepsplan).
 
Als ik wat meer weet wil ik wel een opzetje voor je maken. 
 
Groet.
aangepast door Peter101
Link naar reactie
Delen op andere sites

  •  

Voor mij een goede oefening om uit te leggen wat ik precies wil... Allereerst bedankt en leuk dat u ernaar wil kijken!

 

1. Met een keuzelijst bedoel ik een lijst waarin bijvoorbeeld alle protectieve en belemmerende factoren al staan, zodat de leerkracht bij het invoeren deze kan aanklikken en deze in de juiste kolom bij de leerling komen. Deze zijn namelijk vaak hetzelfde. Dit zou tijd schelen voor de leerkracht, omdat ze niet steeds overgetypt hoeven te worden. Hetzelfde geldt voor de kolom Wat is nodig?.

 

2. Ik heb nu een formulier/tabel gemaakt voor één fictieve groep 8, bestaande uit 22 leerlingen voor het vakgebied rekenen. Als dit lukt, wil ik dit voor elke groep in de school voor dit vakgebied maken. Later eventueel ook voor andere vakgebieden.

 

Het doel is uiteindelijk om een groepsoverzicht en een groepsplan te maken. Het groepsplan is gebaseerd op het groepsoverzicht.  Het groepsoverzicht is een middel om een goed groepsplan te maken. De leerkracht maakt dit groepsplan, om te kunnen omgaan met de verschillen tussen de leerlingen in een groep.

 

In het groepsoverzicht staan alle gegevens van de leerlingen (naam, methodetoetsen, citotoetsen, protectieve en belemmerende factoren, in welke groep de leerling is ingedeeld in het groepsplan, de doelen voor het kind (bijvoorbeeld een doel uit de leerlijn dat het kind moet behalen, of een extra uitdaging voor een sterke rekenaar) en wat er nodig is om de doelen te behalen (ook wel de onderwijsbehoefte: wat heeft het kind nodig om het te behalen, bijvoorbeeld meer instructie, een rustige werkplek, of veel aanmoediging en complimenten) en tenslotte de evaluatie van het vorige plan (heeft een kind de doelen behaald en zo niet: waarom heeft het kind een doel niet behaald, en hoe kan de leerkracht ervoor zorgen dat het een volgende keer wél lukt). Het groepsoverzicht wordt door de leerkracht gebruikt om overzicht te krijgen over de groep. En vervolgens om het groepsplan op te stellen. 

 

In het groepsplan zijn de leerlingen van een groep ingedeeld in verschillende groepen (maximaal 3). Simpelweg omdat het onmogelijk is iedere leerling individueel onderwijs te verzorgen. Daarom worden leerlingen met gelijke onderwijsbehoeftes bij elkaar in een groep gezet. Zodat de leerkracht hen tegelijktijdig in hun behoefte kan voorzien (bijvoorbeeld die langere instructie, ondersteuning met visueel materiaal, of meer uitdagende opdrachten). In de praktijk worden leerlingen vaak ingedeeld door te kijken naar de citoscores, dit is niet altijd goed. De ene sterke rekenaar kan bijvoorbeeld best behoefte hebben aan meer instructie en de andere juist niet. Als de onderwijsbehoeftes uit een lijst geselecteerd kunnen worden, kunnen de groepen misschien automatisch worden gemaakt in het groepsplan, maar misschien is dit te ingewikkeld... En is het daarom makkelijker de leerlingen in te delen naar citoscore (groep 1: A-score, groep 2: B- en C-score, groep 3: D- en E-score) en dan eventueel sommige leerlingen handmatig over te plaatsen.

 

De leerlingkaart is eigenlijk een derde document dat mij een handige manier leek voor de leerkracht om één bepaalde leerling te bekijken en is eigenlijk extra (en dus van minder belang).

 

3. Dat klinkt inderdaad overzichtelijk.
 
Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk heb kunnen maken wat de bedoeling is...
  •  
Link naar reactie
Delen op andere sites

Houdt hoop zou ik zo zeggen  :)

 

Leerlingskaart (tabel en formulier),   

- overzicht alle leerlingen (formulier),  

- groepsplan(formulier) 

 

Vraagje: hoeveel vakken zijn er ? Want daar zit de crux en de complexiteit. Normalisatie wil zeggen groeperen van al de gegevens die je nodig hebt. Als de structuur staat, kan je dat later eigenlijk niet meer wijzigen.  

 

Ik denk dat het zo iets moet zijn (tbl = tabel, frm=formulier) met een id voor de tabellen en een unieke relatie.

 

tbl_leerling_naw (tabel)

tbl_leerling_vakken (tabel)  

 

frm_leerlingen_vak (formulier),  

frm_groepsplan_scores(formulier) 

 

ps hoeveel tijd is hier nog voor ?

 

Groet. 

aangepast door Peter101
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn in totaal vier vakken waarvoor er een groepsoverzicht en -plan wordt gemaakt: rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen.

 

Daarbij komen een deel van de gegevens in de groepsoverzichten overeen: naam leerling en protectieve en belemmerende factoren. Nu vult de leerkracht die in alle vier de overzichten steeds apart in. Mijn hoop is dat dat straks maar 1 keer hoeft en het dan in elk groepsoverzicht wordt bijgewerkt.

 

Ik ben heel benieuwd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook heel benieuwd...dit is nl erg cryptisch voor een buitenstaander. 

 

Daarbij komen een deel van de gegevens in de groepsoverzichten overeen: naam leerling en protectieve en belemmerende factoren.

Nu vult de leerkracht die in alle vier de overzichten steeds apart in.

Mijn hoop is dat dat straks maar 1 keer hoeft en het dan in elk groepsoverzicht wordt bijgewerkt.

 

We hebben leerlingen,

die hebben vier vakken,

alle vier de vakken hebben scores..en protectieve en belemmerende factoren 

en dan ??? 

 

(ps database logica is wat anders dan analoge taal :xd: )

 

 

En hoeveel tijd is hier voor ????

aangepast door Peter101
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor elk vak maakt de groepsleerkracht één groepsoverzicht en één groepsplan. In totaal acht documenten dus voor vier vakken. Dit zijn aparte documenten, maar de groepsoverzichten voor rekenen, spelling, begrijpend en technisch lezen komen voor een deel overeen. Want Piet heeft een slechte concentratie. weinig doorzettingsvermogen en is onzeker (belemmerende factoren) en heeft een hoge intelligentie (protectieve factor). Dit is meestal bij alle vakgebieden hetzelfde. Het zou dus ideaal zijn als de leerkracht deze factoren maar éénmaal zou hoeven invoeren en ze daarna bij alle vier de vakgebieden in het groepsoverzicht kwamen.

 

De andere kolommen in het groepsoverzicht zijn steeds bijna hetzelfde, maar de leerkracht vult hier iets anders in. Het formulier voor groepsoverzicht dat ik heb gemaakt is voor rekenen komt er uiteindelijk ook voor de andere vakgebieden. Bijvoorbeeld spelling. Ook hier worden de scores op methodetoetsen en citotoets scores ingevoerd, maar dan voor het vakgebied spelling. Hetzelfde geldt voor doelen en de onderwijsbehoeftes. Die zijn anders dan bij rekenen, maar het lege formulier ziet er bijna hetzelfde uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag eerst even antwoord op hoeveel tijd hiervoor is !! 

 

Je doet een paar aannames, die ik niet helemaal verwacht: 

  • Een belemmerende factor dyslectie, is toch niet hetzelfde als die van dyscalculie (enz). Die factoren zijn toch niet 100 % zeker hetzelfde voor alle vakken.  
  • Formulieren zien er 'bijna' hetzelfde uit...?

Als je met een programmeur praat is dit vloeken in de kerk.

 

Groet voor vandaag.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.