Ga naar inhoud

Waar ik echt niet uitkom


llona

Aanbevolen berichten

Een geluk bij een ongeluk (voor mij dan...) Wat doet u eigenlijk voor werk als ik mag vragen?

 

1. Zou kunnen, wordt het wel iets meer werk om in te voeren. Bij Excel kun je kiezen voor een voorwaardelijke opmaak wanneer het een bepaalde tekst bevat. Dat kan hier niet?

3. Dat ga ik eens even bekijken.

 

Super.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  1. Voor het maken van de indeling het groepsplan maakt de leerkracht gebruik van de laatste Cito-score. Dit zou misschien deels automatisch kunnen. Als het groepsplan een verder lege tabel kan zijn met rij 1: alle leerlingen met een A-score, rij 2: alle leerlingen met een B- of C-score en in rij 3: alle leerlingen met een D- of E-score, zou dat de leerkrachten veel tijd besparen. Die moeten nu met de hand uit het overzicht worden gehaald. De rest van het plan is invulwerk per groep in de kolommen ernaast, dus dat maakt niet zoveel uit.

     

    Ik snap wat je wil...maar de weg daarnaartoe zie ik nog niet helaas. 

  2. 1. hoe weet je wat de laatste cito score is?

  3. 2. over welk veld gaat dan (M of E)?

  4. 3. Het gaat om een A-E score blijkbaar, onderverdeeld in 10 oid ? (A1-A10 , enz.)

aangepast door Peter101
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat inderdaad steeds om een ander veld, dus ik denk dat het er niet makkelijker op wordt. Ik vraag me af of het maken van een groepsplan dan überhaupt wel handig is in access, Maar het lijkt me vervelend om het in twee programma's te doen, omdat het eigenlijk een geheel is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is het wel zo'n een beetje. Ik heb er wel weer lol mee gehad, dank voor al je input. Er is altijd en risico dat het allemaal niets is, maar dit kan ik er mee en zie niet hoe het anders zou kunnen. Er kan natuurlijk altijd iemand anders zijn die dat wel weet en wellicht veel beter kan. Nogmaals, post het ook op andere fora wie weet.   

 

In principe zijn al je problemen wel opgelost maar je zal mensen wel uit moeten leggen hoe Access werkt anders heb je er weinig aan. Het gaat met name over het gebruik van het filter en de sorteer mogelijkheden in Access. Die flexibiliteit van Access is een groot voordeel op de 'hard gecodeerde' oplossingen die je vaak ziet in organisaties, maar het vraagt daardoor wel even een kleine leercurve van de gebruiker. Dat is met Word en Excel natuurlijk ook zo. Je introduceert iets nieuws (een innovatie !) in een organisatie en daar hoort eigenlijk een AO (de administratieve organisatie) bij . Support, onderhoud en training kan daar een onderdeel van zijn. Het zal dus tenminste een een dingetje zijn waar je wellicht iets in de vorm van een help file/ korte presentatie mee aan de slag zou moeten. Dit voor de 'de acceptatie van de software' (zoals dat in ITIL heet, Google maar es op ITIL)  

 

In het normaliseren van je db zitten veel haken en ogen, waardoor je denkt een simpele vraag te stellen maar voor de structuur van Access en hoe dat blijkbaar werkt kan dat ineens niet. Daar bots database logica blijkbaar met alledaagse logica en dat proces heet normaliseren. Ik zal je besparen hoe complex en schijnbaar simpele vraag is (kijk maar naar de tabellen en de gebruikte waslijst aan formuleren).

 

In deze laatste versie. 

 

1. De db start nu op vanuit de navigatie. 

 

2. Groepsplan per vak: je kan de groepen met het sorteer filter zelf samenstelling op basis van periode en soorten scores cito. Dat kan niet anders, omdat je niet exact aan kunt geven hoe die ordening precies tot stand moet komen (kan op verschillende manieren). Dat filter heb ik ingesteld zodat het de instelling onthoudt. Dat hoef je dus maar een keer te doen, maar kan je dus ook wijzigen.  

 

3. Er blijft nog wel een cruciaal probleem. De koppeling van de tabellen zal altijd tot stand moeten komen vanuit een uniek nummer (dat heet een ID, identificatienummer), dit om dubbelingen te voorkomen. Daarmee wordt het een relationele database (gekoppelde tabellen). Dat betekend concreet dat je bijv. de naam van een leerling niet meeneemt in de koppeling van de een naar de andere tabel (van de leerling tabel naar de tabel rekenen bijv.), maar alleen een uniek id nummer (voor een rij van de tabel: de rijbron. De kollom van een tabel is het veld in Access). Gek genoeg krijg ik het met een sql niet opgelost. Nou weet ik wel iets maar toch weinig van sql af dus daar zou het probleem kunnen zitten, of er moet een truck komen met een soort conversie tabel oid.   

 

Deze kleine applicatie kan je uitbreiden met export mogelijkheden voor Excel. Dat maakt het leven ook weer aangenamer. Zie maar of je het kan gebruiken als het probleem met de id/ naam leerling opgelost is. Misschien leest er hier ook nog iemand mee. 

 

Groet van een social worker met een hobby. 

 

Vraag in return: voor welke school is dit ? (hoeft niet op het forum, kan je ook mailen)

aangepast door Peter101
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.