Ga naar inhoud

Laptop: Dual boot met 2 harde schijven


Aanbevolen berichten

Beste Philipp,

 

Quote

 

-Maar die 21.8 Gb van sdc staat toch niet in het Speccy log? (Misschien makkelijker zo http://speccy.pirifo...sUjtXYl4fWhBPNz

 

De rappid storage zou dan 30 Gb zijn?

 

Ik zou me niet vastpinnen op de unallocated ruimte.

Eén ding dat zeker vast staat waar ik niet aan twijfel is dat /dev/sdc een derde harde schijf op zichzelf is dat waarschijnlijk een chip is op uw moederbord.

Of dit een rapid storage is laat ik in het midden, dat is meer iets voor de Windows experts maar het zou mij niet verwonderen.

Die unallocated ruimte zou ik durven stellen als fictief.

De harde schijf waarvan hier sprake is staat in het speccy log aangeduid als de FFS schijf.

post-20448-0-44863800-1443564535.png

 

Quote

 

Bedoelt u daarmee een manier zoeken voor de .DLL file te verwijderen, en daarna te herformatteren?

 

Neen ik bedoel daarmee dat de bestanden moeten blijven staan om geen problemen te krijgen.

U kan met het Windows schijfbeheer een bestaande partitie verkleinen door er 100 GB of meer van af te snoepen. 

Dan pas een schijfcontrole uit te voeren om er zeker van te zijn dat er geen bestanden beschadigd of verloren zijn gegaan door de verkleining.

 

Quote

 

Lijkt het u ook niet verstandiger van de sda te partitioneren? De sdb kan ik dan in beide OS openen en bv gebruiken voor foto's en video's op te slaan (+-200 Gb). De recovery voor windows blijft behouden, en de visual basic heeft dan ook geen aanpassingen nodig.

 

Dat is volledig aan uw wensen.

U kan inderdaad de c: partitie verkleinen met Windows schijfbeheer en dan een schijfcontrole uitvoeren op die C: schijf.

De vrijgekomen ruimte kan u dan gebruiken om er Ubuntu op te installeren.

aangepast door Hensyr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hey Philipp,

 

Ik heb even uw laptop opgezocht via google en daar kreeg ik de volgende specs te zien:

 

  • 17.3" Full High Definition (1080p) LED Display with Anti-Glare
  • 3rd Generation Intel® CoreTM i7-3630QM (6MB cache, up to 3.4Ghz)
  • 8GB Dual Channel DDR3 SDRAM at 1600MHz
  • 1TB 5400RPM SATA HDD + 32GB mSATA SSD w/ Intel Smart Response, 8 x DVD+/-RW
  • NVIDIA GeForce GT 650M GDDR5 2GB, 6 cell battery, 1MP HD Webcam

Dit kan uw /dev/sdc schijf verklaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

heeft een krachtigere computer nodig, en is niet altijd sneller

Volgens mij hebt je toch één heel goede pc met i7 cpu,heb ik zelf niet!

Maar Ubuntu 14 werkt bij super goed met I5 cpu!!!

 

14.04 reclame maakt. (o.a. Amazon?) Wat ik begrepen had is dat wel uit te schakelen, maar de filosofie van een veilig OS en privacy is wel verdwenen.

Volgens mij is dit gewoon één snelkoppeling naar de website,het had ook iets kunnen zijn?

Zelf verwijder ik die,en zie geen enkel probleem ,met privacy!!!

Ben Ubuntu gebruiker,14.04 en ook de 15 !!!

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

-Nee, is meer dan enkel een snelkoppeling als ik het goed voorheb. Iedere zoekterm ingevuld in Dash home (dus vanuit de desktop) wordt doorgestuurd naar een 3de partij, indien een internetconnectie aanwezig is.

 

-Laptop heeft wel i7, maar is ook al niet meer van de jongste (3de generatie i7 is ondertussen ook voorbijgestreefd dacht ik, tijdens berekeningen kan ik de laptop ook gebruiken als verwarming).

Daarom dat ik juist wil overgaan naar Ubuntu, dan zijn snellere berekeningen mogelijk. 12.04 of 14.04 Maakt al niet uit, als ik 12.04 installeer kan ik altijd nog ''upgraden'' naar 14.04.

 

-32GB mSATA SSD w/ Intel Smart Response

Bedankt voor het opzoekwerk. Zelf dacht ik dus dat er geen SSD inzat. Blijkbaar is dit een tussenstap naar 1 harde schijf te vervangen door SSD.

 

Dell laptops with an mSATA SSD built in are in a RAID configuration enabling Intel's Smart Response tech to store a cache of the most used files on the SSD. This means faster boot times, application start times, etc. You can upgrade the built in mSATA to a bigger SSD, then go to the BIOS and change drive configuration to AHCI. You would have to re-install your OS but you can then install it on the SSD and use the hard disk as storage. ...

Nothing is installed on the SSD (at least, nothing the user can see or directly access). An Intel Rapid Storage application is installed on the regular HDD, accessible via a tray icon in Windows, which is used for enabling and monitoring Intel Responsiveness features.

Maakt deze processor daar dan ook gebruik van als ik Ubuntu installeer?

(De sda dus partitioneren in Windows, en sdb te laten voor wat het is.)

aangepast door Philipp
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Maakt deze processor daar dan ook gebruik van als ik Ubuntu installeer?

 

Neen, ik denk van niet.

Die Intel Rapid Storage werkt zoals een extra Ram voor uw Windows systeem.

Dit word gestuurd door een stukje software dat gebruikt wordt bij Windows en niet bij Linux, alhoewel ik ergens eens gelezen had dat er ook een versie zou bestaan voor Linux maar dat moet ik even opzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, de msdia80 heb ik kunnen verwijderen, voorlopig zonder problemen, en de sdb heb ik ineens volledig geformateerd, dus ook de recovery erafgegooid.

Het leek me toch beter om zoals u zei fysisch 2 verschillende schijven te hebben.

 

Mbv gparted partities aangemaakt, en op deze manier herkende de Ubuntu installer de sdb gelukkig wel.

 

Er zijn nog een paar mankementen in Ubuntu (geen schermhelderheid, geen scrollfuntie met muis, is nvidia wel goed geinstalleerd? Werkt de rapid storage zoals hierboven vermeld? en een vreemd scherm van intel bij het opstarten, ventilator blaast precies wel meer dan op WIndows,...)

 

Ubuntu heeft gelukkig wel volledige toegang tot de Windows schijf, omgekeerd (uiteraard) niet.

 

Maar zelfs met wat simpele operaties zoals foto's bekijken en internetten merk ik al een redelijk groot verschil qua snelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn te lezen dat u Ubuntu hebt kunnen installeren.

 

De schermhelderheid kan u aanpassen maar bij het her-starten kan die instelling weer ongedaan zijn gemaakt en moet u dit opnieuw instellen. 

Gelukkig kan je dit wel definitief instellen (alleen voor laptops).

 

Open een terminal venster en log in als root

sudo -i

Druk op enter en geef uw wachtwoord op (dit kan u niet zien, geen sterretjes of bollekes niks).

 

U bent nu als root ingelogd. 

 

Blijf in de terminal en geef volgende commando in:

cat /sys/class/backlight/acpi_video0/max_brightness

En druk op de enter toets.

U krijgt nu een getal te zien, bij mij is de maximum helderheid die ik kan krijgen op mijn laptop 9, onthoud wat u kan krijgen.

 

Geef volgende commando in:

gedit /etc/rc.local

En druk op de enter toets.

Nu zal er een blad tevoorschijn komen dat u kan beschrijven.

Dit ziet er ongeveer zo uit:

 

 

#! /bin/sh -e

#

# rc.local

#

# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.

# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other

# value on error.

#

# In order to enable or disable this script just change the execution 

# bits.

#

# By default this script does nothing.

 

exit 0

 

Voeg nu deze tekst toe vòòr exit 0:

echo 0 > /sys/class/backlight/acpi_video0/brightness

maar verander de 0 na echo in de waarde die je zelf wil, in dit voorbeeld neem ik de waarde 9:

 

 

#! /bin/sh -e

#

# rc.local

#

# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.

# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other

# value on error.

#

# In order to enable or disable this script just change the execution 

# bits.

#

# By default this script does nothing.

 

echo 9 > /sys/class/backlight/acpi_video0/brightness

exit 0

 

Klik op de knop Opslaan en her-start de laptop.

 

De helderheid zou nu de waarde moeten hebben die u zelf hebt opgegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, bedankt, maar dat is helaas niet helemaal wat ik zoek, zie onderaan.

 

Ik heb vandaag nog geprobeerd de videokaard driver te installeren, wat geëindigd is in het opnieuw installeren van Ubuntu.

Standaard werkt alles redelijk gaat, maar ik heb de indruk dat Ubuntu geen videokaart herkent. Bumblebee etc op verschillende manieren proberen te installeren gaf als enige resultaat dat ik met een zeer lage resolutie in unity 2D zat.

 

Met dit ben ik geëindigd, helaas in stap 10 kreeg ik te horen dat nvidia niet geactiveerd was. http://askubuntu.com/questions/549915/how-to-install-nvidia-drivers-with-bumblebee-on-ubuntu-14-04

 

Ik dacht dus dat de videokaart de schermhelderheid beheerde. Immers ik zie wel een menu verschijnen rechtsbovenaan met de helderheidinstelling als een soort scroll-bar, maar deze verandert dus niets aan de helderheid. Ik kwam ergens een soortgelijk probleem tegen, en daar lag het aan het niet geactiveerd zijn van nvidia. Ook bv het geluid dat uit de laptop komt is vele slechter dan met Windows.

 

 

In ieder geval, ik laat het voorlopig zoals het is, ik heb unity 3D, mijn video's werken perfect en ik heb toch aparte luidsprekers in de jack zitten. Ik ga niet nog meer tijd van u vragen voor dit op te lossen.

Het enige vervelende is dat ik niet even snel de helderheid van het scherm kan veranderen. Uw methode is inderdaad een goede oplossing, maar nogal onhandig als bijvoorbeeld de zon even op mijn scherm schijnt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.