Ga naar inhoud

Voorgeinstalleerded windows


Captainsparrow

Aanbevolen berichten

Beste,

 

ik heb een MSI nightblade gekocht. Goede pc maar was met 1TB HD. Aangezien ik een SSD van 250 GB had heb ik die SSD erin gestopt. Met veel moeite heb ik de HD kunnen klonen maar nublijkt dat ik geen recovery kan gebruiken. Er zit ook geen installatie DVD bij de pc.

 

Mijn vraag: wat moet ik doen om igv crashen een backup te maken zodat ik mijn pc terug kan installeren?

 

Het gaat om Windows 10 Home 64-bit

Er hangt nergen op de pc een licentienummer van windows.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.

 

Speccy.PNG

 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, ik was je onderwerp even uit het oog verloren, waarvoor mijn excuses.

Je kunt inderdaad geen recovery meer gebruiken omdat je enkel een systeembackup naar je SSD gekloond hebt.

Om een recovery te kunnen blijven gebruiken had je de vorige schijf volledig moeten kunnen klonen naar je SSD, maar die is daar toch wel te klein voor.

Op zich is het verlies van je recovery niet zo een probleem als je er aan gedacht hebt om een systeembackup te maken alvorens aan die kloon te beginnen.

Maar niet getreurd, dat kan nog steeds door de 'oude' schijf even terug te plaatsen. Nadat je daar van opgestart bent maak je een systeembackup met bv EaseUS Todo backup, Macrium Reflect Free of AEOMI Backupper. Die systeembackup sla je uiteraard op op een extern medium, bij voorkeur een externe harde schijf.

Daarna verwissel je de 'oude' HDD terug voor je SSD.

 

Wanneer je ooit wil terugkeren (recover) naar de situatie van vlak vóór het klonen dan zet je gewoon de gemaakte systeembackup terug naar je SSD schijf.

Hopelijk ga je niet snel met ruimtegebrek geconfronteerd worden op je SSD want 250 GB is tegenwoordig erg krap.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.