Ga naar inhoud

Defecte RAM geheugen?


UltimateAntic

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb al een aantal maanden last met opstart problemen met mijn zelfgebouwde computer. Wanneer de PC een cold boot* ondergaat zal het tijdens het booten een BSOD krijgen. Na een aantal keer opnieuw starten zal de PC wel weer normaal booten en werkt alles weer normaal. Elke BSOD geeft een andere foutmelding. Maar de veelvoorkomende foutmelding is MEMORY_MANAGEMENT en BAD_POOL_HEADER of CRITICAL_PROCCESS_DIED.

 

Deze BSOD's vinden alleen plaats tijden eens cold boot.

 

Ik dacht dat ik een defecte RAM module had (ik heb 2x8GB DDR4). Dus ik downloade memtest86+ en de resultaten waren interresant. Als ik direct tijdens een cold boot naar memtest86+ boot en meteen een test laat doen, dan krijg ik binnen een minuut super veel errors, tot wel 700 errors. Maar als ik een memtest doe terwijl de pc al een tijdje aan geweest is, dan krijg ik keurig 0 errors bij een memtest. Dus door een of ander reden werken de geheugen modules zeer slecht tijdens een cold boot.

 

Maar als ik elk RAM stick individueel gebruik dan heb ik geen problemen. Pas wanneer ze samen gebruikt worden krijg ik problemen.

 

Mijn specs:

Intel i7-6700

MSI H170 Gaming M3 (moederboord)

16 GB Corsair DDR4 (2x8GB)

nVidia GTX 980 (MSI)

250GB SSD & 1TB HDD

 

Ik weet nu niet wat precies het probleem is. Omdat elk ramstick individueel wel werkt kan ik me niet voorstellen dat ik met defecte modules te maken hebt. Beide RAM sticks werken individueel wel (moet dit verder testen om zeker van te zijn).

 

Ik vroeg me af of iemand me kan helpen om vast te stellen of iets defect is of niet?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de geheugen latjes afzonderlijk wel werken gebruik je dan steeds het hiervoor aangewezen geheugenslot?

Als je één geheugen latje gebruikt maak je gebruik van single channel en met twee geheugen latjes van Dual channel maar dat wist je waarschijnlijk al.

Heb je de mogelijkheid om ander geheugen eerst te proberen om te kijken of deze het zelfde probleem veroorzaken?

Zijn alle geheugen sloten in orde, best kan je dit controleren met een goed vergrootglas of iets dergelijks?

Wat ik ook al ooit gezien heb is dat bij er een contact pinnetje in het socket verbogen is en slecht of geen contact maakt met de processor. Ook hier kan een goed vergrootglas uitkomst bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens de gebruiksaanwijzing van je moederbord zijn dit de beste configuraties.

 

"Some memory may operate at a lower frequency than the marked value when 
overclocking due to the memory frequency operates dependent on its Serial 
Presence Detect (SPD). Go to BIOS and find the Memory Try It! to set the memory 
frequency if you want to operate the memory at the marked or at a higher 
frequency." 

 

met andere woorden: in het bios naar de ram geheugen instellingen gaan en daar zoeken (div instellingen proberen) qua stroom toevoer ed.

msi ram.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Excuses voor de trage reply.

 

Ik heb mogelijk een oplossing gevonden:

 

Bij de BIOS instellingen heb ik de DRAM Voltage gewijzigd van 1.200 naar 1.250

Sinds die wijziging heb ik geen last gehad (inmiddels nu een week voorbij). Hopelijk zal dit misschien een permanente oplossingen zijn.

 

Nu heb ik wel een andere vraag, is het schadelijk voor de RAM of CPU om de voltage te verhogen naar 1.250 Volt i.p.v. 1.200 volt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.