Ga naar inhoud

Gebruiker / Start menu beperken en aanpassen


mysticfist

Aanbevolen berichten

Hey,

 

Is het mogelijk om de gebruiker of de start menu in windows 10 zodanig aan te passen zodat gebruikers ( in mijn geval de leerlingen ) enkel een aantal programma's kunnen uitvoeren en dat ze niet kunnen prutsen aan andere zaken?

 

Ik wil bv, dat de leerlingen enkel een aantal programma's kunnen gebruiken:

- Office Word, Excel en Powerpoint 

- Google Chrome

- VLC

- Adobe Acrobat Reader

- Kladblok

- Paint

- Rekenmachine

 

Andere programma's zouden niet zichtbaar mogen zijn in de startmenu en ze zouden ze dus ook niet mogen uitvoeren.

 

Daarnaast zou ik graag hebben dat ze niet kunnen prutsen aan de instellingen.

Nu durven ze de antivirus of de wifi wel eens uitschakelen. Ik zou dat graag beveiligd zien zodat ze dat niet meer kunnen aanpassen.

Ze mogen ook geen andere software installeren zonder mijn admin wachtwoord.

Op de harde schijf zou ik ook liever hebben dat ze niets zien behalve hun eigen folders waarin ze hun taken en opdrachten in kunnen opslaan en bewerken.

 

Ik weet dat dit vroeger kon maar kan dit ook in windows 10 en indien ja hoe begin ik hieraan?

Op elke pc wil ik dus 2 gebruikers: 

- Admin met alles rechten

- Leerling met zeer beperkte rechten

 

Ik was al begonnen met prutsen maar ik geraak niet echt ver.

Ik was er trouwens in geslaagd dingen ook te verbergen voor de admin wat niet de bedoeling is :/

Dus kan iemand me op weg helpen?

 

En dan nog een extra vraagje: aangezien ik dit moet doen op veel laptops is het mogelijk dit eenvoudig over te zetten naar andere laptops of is de beste oplossing alles 1x goed te doen op 1 laptop en dan alles te klonen?

Als de beste oplossing klonen is zal ik ongetwijfeld ook hier nog vragen over hebben aangezien ik tot op heden er nog niet in geslaagd ben om een werkende kloon te maken :/

 

*** Ik ben echt een sukkelaar ik weet het maar ik wil het allemaal leren zodat ik beter mijn job als ict-coördinator kan uitvoeren. ***

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht iets gevonden te hebben maar ik begrijp het niet.

Volgens wat ik lees bestaat AppBlocker.

https://technet.microsoft.com/en-us/itpro/windows/manage/lock-down-windows-10-to-specific-apps

 

Hiermee zou je dingen kunnen toelaten en blokkeren adhv regels maar als ik verder wil gaan vind ik dat niet terug op mijn Win 10 home pc.

Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, mysticfist zei:

Op elke pc wil ik dus 2 gebruikers: 

- Admin met alles rechten

- Leerling met zeer beperkte rechten

 

Je eigen account kan naar keuze een lokaal account of een Microsoft account zijn, beveiligd met een wachtwoord of pincode. Dat wachtwoord en of die pincode hou je natuurlijk geheim.

De account voor de leerlingen MOET een lokaal account zijn ZONDER admin rechten doch wel met een wachtwoord beveiligd. Onder deze account kun je instellen welke apps mogen gebruikt worden en welke niet.

 

Een goede raad, maak een systeembackup alvorens je 'gaat prutsen' (zoals je het zelf zegt). Ik vrees echter dat deze tip te laat komt.

 

De instellingen van een lokaal account kun je niet naar een andere computer synchroniseren. Het volledige systeem kun je ook niet naar een andere pc klonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, droske zei:

Een goede raad, maak een systeembackup alvorens je 'gaat prutsen' (zoals je het zelf zegt). Ik vrees echter dat deze tip te laat komt.

Nee hoor ik pruts enkel op een prive toestel :P

Ik zorg er steeds voor dat hun laptops goed werken en probeer zaken uit op een toestel die enkel ik gebruik. Als dat goed werkt dan zet ik het ook op de anderen.

 

Wat dat lokaal account betreft: hoe kan je daar zeggen welke toepassingen ze mogen gebruiken? Ik zie dat nergens staan. 

Ik kan wel de startmenu aanpassen en die tegels in de menu veranderen maar ze kunnen wel alles uitvoeren. Ik heb bvb ook de persoonlijke instellingen die ik kan aanpassen maar dat is ook niet hetgeen ik wil beperken.

 

Momenteel heb ik op elke laptop een gebruiker admin met admin rechten en dan een gewone lokale gebruiker met beperkte rechten. Dus zo ver was ik wel al. Alleen kan die gewone gebruiker nog steeds alles uitvoeren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, mysticfist zei:

Momenteel heb ik op elke laptop een gebruiker admin met admin rechten en dan een gewone lokale gebruiker met beperkte rechten. Dus zo ver was ik wel al.

Beide met een wachtwoord beveiligd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.