Ga naar inhoud

Hulp updaten computer van mijn neef


Shadzy

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Mijn neef had me enkele jaren geleden gevraagd om een budget game PC voor hem samen te stellen, zijn ouders hadden jammer genoeg al een GPU gekocht die zeer slecht was prijs / kwaliteit en uiteraard enkele jaren later is deze GPU te zwak geworden voor het type games dat hij wil spelen en nu heeft hij me gevraagd om wat hulp welke hij moet kopen met het oog om nog 2 / 3 jaar mee voort te gamen voor een volledig nieuwe game pc samen te stellen daarna, de rest van zijn rig is nog vrij degelijk voor de games van de laatste jaren op low - medium maar zijn GPU laat dit helemaal niet meer toe, dit zijn zijn specs momenteel:

 

Behuizing: Cooler Master Silencio (zitten momenteel 2/4 fans in)

Moederbord: ASUS B85M-E

CPU: Intel Core i5 (serie 4) 4400 @3.1 Ghz met Coolermaster Hyper T4 koeler erop

PSU: Coolermaster GM Series G550

SSD van 126 GB en HDD van 1TB

OS: win 8.1 64bit HE

RAM: 8GB DDR3, Crucial Ballistic Tactical 2x4GB

GPU: ATI RADEON HD 7700

 

Games die hij zou willen spelen maar nu bv niet kan:

 

Reign of Kings

F1 2016

Hitman

Just Cause 3

NFS Rivals

Watch Dogs 2

 

 

Bij mijn zoektocht naar een nieuwe GPU viel mijn oog vooral op de AMD RX 560 die prijs kwaliteit eigenlijk perfect zou zijn maar jammer genoeg ondersteund AMD win 8.1 niet meer en zijn hiervoor geen drivers te vinden... Dus deze valt al weg tenzij hij zou willen up / downgraden naar win 7 / 10.

 

Mijn 2e keuze is NVIDIA GEFORCE GTX 1050 die meteen toch een 25€ duurder is en nog iets slechter scoort dan de rx 560 maar beter kan ik niet vinden.

 

Ik heb nog de volgende vragen:

1) Is de GTX 1050 een goede koop of kunnen jullie me iets anders aanraden?

2) Mocht hij willen upgraden naar win10, kan dit nog gratis en indien ja, hoe gebeurt een update van je OS, ik heb dit nog nooit gedaan, is dit zoals een format of blijven al zijn docs en programma's er op staan, zouden jullie de RX 560 aanraden boven de gtx 1050 in dit geval?

3) Gaat de PSU dit nog aankunnen? van wattage etc heb ik geen verstand of hoe dit berekend wordt en heeft deze een 6 pin aansluiting die deze GPU's nodig hebben (ik neem aan dat de 6+2 dat de 2 los zijn en dat dit dus past voor een 6 pin of 8 pin aansluiting?)

4) Is het aan te raden de 2 extra fans te kopen die nog in de kast kunnen, op zich kunnen die toch mee naar de nieuwe pc binnen enkele jaren.

 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heya

1) Ik vind de RX 560 en de gewone GTX 1050 nogal wat zwak om de volgende 2-3 jaar mee te kunnen. De PSU kan wel nog een GTX 1050 Ti aan, die de meeste huidige games op medium/high in 1080p ok zou runnen. GTX 1050 Ti is tot 2x sneller dan de RX 560, en een grote stap naar boven bij de gewone GTX 1050. Lang zal de 1050 Ti niet meer meegaan, maar je kan er tenminste een goed jaar mid-range gaming mee doen.

2) Ik denk dat een windows 10 upgrade al een tijdje niet meer kan, maar moest het nog kunnen dan zou je je data wel kunnen behouden. Je kan nogaal goedkoop een licensie kopen op digitallicense.nl (30€). Windows 10 kan alleen actief zijn op 1 PC. EVER. Zo werd het mij toch verteld.

3) GPU kan nog gemakkelijk mee, heeft eigenlijk twee 6+2 aansluitingen volgens google. 6+2 is inderdaad 6 of 8, te zien wat de grafische kaart nodig heeft. Moet wel erbij zeggen dat deze PSU niet de veiligste is en na een lange tijd schade kan veroorzaken.

4) Ik zie geen echte behoefte aan nieuwe fans tenzij de pc heel hot is?

 

Mening

Deze pc begint nogal wat traagjes te worden voor moderne games. Een nieuwe GPU helpt inderdaad wel wat, maar de processor is ook niet meer van de jongste. Vaak doen GPUs het meeste werk bij games, maar de i5-4400 zal waarschijnlijk voor bottlenecks zorgen (mening!). Als je echt nog (redelijk) sterk wil staan in modern gaming, dan is de 1050 Ti de goedkoopste keuze voor misschien nog een jaar, maar naargelang het budget van je neef kan het interessant zijn om toch eventjes te sparen zodat je de ~150€ kan spenderen op een meer permanent systeem. Met 800€ maak je nu de ultieme gaming PC voor 1080p gaming op ultra settings, inclusief windows 10 license, en een sterke, veilige PSU die super high-end GPUs aankan. Is dit het wachten waard? ^_^

 

-Sarah

aangepast door WeWantWaffles
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sarah,

 

 

Bedankt voor je reactie.

 

Persoonlijk gebruik ik altijd deze 2 sites, GPU Bench en Game Debate om de vergelijking te maken tussen GPU's en via gamedebate meteen ook om te zien welke games hij aan zou kunnen.

 

Via GPU bench is de 1050 ti bv ~18% beter dan de RC 560 en ~30% beter dan de 1050, en via Game Debate is dit verschil slechts 3% tov de RX 560 en 14% tov de 1050.

Qua bottleneck van CPU tov GPU als we zouden upgraden lijkt ook niet echt een probleem, bij 10 games die ik probeerde via game debate waren de % tov de aanbevolen settings altijd mooi in balans met amper 10-30% verschil met de 1050.

 

Ik weet nu niet echt hoe betrouwbaar deze sites zijn voor vergelijkingen van GPU's maar op het eerste zicht lijkt me dat de 35€ meerprijs toch niet echt waard.

Zijn er betere sites beschikbaar om het verschil tussen GPU's na te kijken?

 

Je hebt ook volledig gelijk dat zelfs met deze GPU de nieuwe zware games misschien nog te zwaar zullen zijn voor de aanbevolen settings voor nieuwe games voor de volgende 2 jaar, maar hopelijk zou het nog moeten kunnen op low graphics?

 

Zijn huidige setup heeft hij sinds juli 2014, CPU wordt nog steeds maar 40-45 graden warm tijdens gamen, huidige GPU 75-80 graden dus denk niet echt dat hier al ernstige slijtage op zit, tenzij misschien bij de GPU, daar heb ik echt geen verstand van.

Er is ook nooit iets overklokt geweest.

 

Ik schrik echt wel dat je met 800€ al een goede gaming pc zou kunnen maken voor ultra settings, zou je eventueel een mandje kunnen samenstellen?

 

Indien niet voor mijn neef dan misschien  voor mezelf, ook mijn huidige setup is verouderd na 3 jaar.

 

 

 

Jeffrey.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ik zat wat verkeerd met de gpu stuffies heh. Ik gebruik https://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html voor al mijn GPU vergelijkingen. Toch is een ~20% verschil groot in mijn mening, maar je moet zeker zelf je research doen en op eigen gevoel afgaan natuurlijk :) 

 

Hier is je 800€ PC. Wel, min of meer. Ik heb partpicker gebruikt om de parts te tonen. Ik check altijd www.mindfactory.de voor de beste deals, want in België betaal je veel te veel. https://pcpartpicker.com/list/DtfVpb  De hard drive en RAM zijn niet 100% hetzelfde als de parts die ik gekozen heb op de webstore van mindfactory, maarja.. eigenlijk gaat het om de processor / gpu / cpu / psu & moederbord. Misschien scheelt het 50€ meer of minder, en kun je een evengoeie PSU voor minder kopen, etc.

 

Ik denk dat ik beter kan? xD Maar ik had dit maar in 15 min tijd gemaakt. Als het echt relevant is voor jou dan kan ik altijd eens kijken voor de best-in-slot stuff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De winkel van mindfactory is toch echt wel een stuk goedkoper dan de andere winkels hier in BE en NL, toch snel 10-30€ per component, dat loopt snel op.

Voor mijn neef zal het voorlopig toch nog bij enkel een gpu blijven en dan binnen een 2tal jaar een volledige nieuwe comp, voor mezelf zat het nog even wachten zijn en eens goed bekijken wat ik nog kan gebruiken van mijn huidige rig en welk budget ik kan vrijmaken.

 

Die GTX 1060 3B ziet er wel goed uit prijs / kwaliteit.

Zou zijn huidige PSU dat nog aankunnen of is dat de veel gevraagd, 1050 verbruikt 70 wat en de 1060 120 wat,  anders zou hij die eventueel nog kunnen meenemen binnen 2 jaar al is hij dan misschien al terug te zwak?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.