Ga naar inhoud

Héél veel UPDATE-statements per dag!


Aanbevolen berichten

Ik heb een kleine vraag ivm PHP/MySQL:

Telkens een bezoeker op de homepage van mijn site komt, worden er 25 verschillende UPDATE opdrachten uitgevoerd. Dus 25x iets als:

UPDATE tabelnaam SET colomnaam1 = waarde1 [, colomnaam2 = waarde2 ...] [WHERE criteria]

Ik heb elke dag 10.000 pageviews op mijn homepage.

Wat dus maakt: 10.000 x 25 UPDATE-statements = 250.000 UPDATE-statements per dag!!!

Mijn vraag is dus of ik eigenlijk wel goed bezig ben met op deze manier te programmeren? Zijn die 250.000 UPDATE-statements wel 'goed'/'normaal'? En neemt dat niet véél te véél bandbreedte in? Of is dit (helemaal) geen probleem?

PS: Elke UPDATE-statement past in totaal ongeveer 10 kolommen aan (uiteraard in dezelfde tabel, in dezelfde database)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Ik heb een kleine vraag ivm PHP/MySQL:

Telkens een bezoeker op de homepage van mijn site komt, worden er 25 verschillende UPDATE opdrachten uitgevoerd. Dus 25x iets als:

UPDATE tabelnaam SET colomnaam1 = waarde1 [, colomnaam2 = waarde2 ...] [WHERE criteria]

Ik heb elke dag 10.000 pageviews op mijn homepage.

Wat dus maakt: 10.000 x 25 UPDATE-statements = 250.000 UPDATE-statements per dag!!!

Mijn vraag is dus of ik eigenlijk wel goed bezig ben met op deze manier te programmeren? Zijn die 250.000 UPDATE-statements wel 'goed'/'normaal'? En neemt dat niet véél te véél bandbreedte in? Of is dit (helemaal) geen probleem?

PS: Elke UPDATE-statement past in totaal ongeveer 10 kolommen aan (uiteraard in dezelfde tabel, in dezelfde database)

Soory maar ik heb geen verstand van PHP en zo, maar mag ik jou site eens zien?

Groetjes Robinho

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 3 weken later...

je update statement kun je inkorten naar 1 update statement ;)

$sql_update = 'UPDATE tabel SET kolom1="waarde", kolom2="waarde", kolom3="waarde" WHERE zoeken="waarde";

// en dan gewoon je sql laten uitvoeren
mysql_query($sql_update);

zo kun je dus al je UPDATE statements inkorten naar 1 UPDATE statement

[edit]

even nog wat aanvulling:

Een forum heeft ook een heleboel update statements, bijvoorbeeld dit forum houdt bij:

Wat je laatste reactie was.

Wat je aan het doen bent.

Wanneer je iets voor het laatst gedaan hebt.

En nog meer hoor

dus dat zijn ook veel update statements... Alleen je moet niet dingen dubbel schrijven. dat neemt behoorlijk wat tijd van de server in beslag.

Het zijn ook maar hele kleine uitvoeringen. Gewoon een kort stukje tekst laten updaten dat is bij een varchar van 255 tekens dacht ik ongeveer 256 bytes.

En mocht de database server ergens anders staan... een hoster heeft een hele hoge upload en download snelheid. Dus die 256 bytes dat duurt nog geen 1 miliseconde ofzo voor 1 update statement.

dus 250.000 update statements is ongeveer 250.000 miliseconden..

dat is ongeveer 250 seconden. Dus dat valt wel heel veel mee.

Waardes zijn zomaar een gok maar liggen als het goed is dicht bij realiteit. De snelheid van de pc waar je op werkt en de snelheid van de verbinding thuis heeft hier ook allemaal mee te maken.

gr,

leroy

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.