Ga naar inhoud

Silen x IXC-120HA2


Yannick

Aanbevolen berichten

De Silen X IXC-120HA2

Een in mijn oren behoorlijk onbekend merk totdat ik deze koeler in mijn handen kreeg gedrukt van Azerty.nl

waarvoor mijn dank dan ook uitgaat!

azertylogo.jpg

De eerste indruk was helaas niet zo goed, maar die werd later ruimschoots goedgemaakt!

Dit kwam omdat ik de plaatjes op de zijkant zag en het me niet direct een geweldig beeld gaf.

Vond vooral de ventilator niet bepaald mooi, Maar dat is uiteraard slechts mijn mening.

Toen ik echt de koeler uit de doos haalde slaakte ik een zucht van verlichting.. gelukkig hij ziet er verder top uit!

attachment.php?attachmentid=1705&stc=1&d=1236617842

Wat vinden we verder in de doos?

Zodra de doos open gaat zien we een mooie koeler tevoorschijn komen, gelukkig!

Mijn eerste gedachte.. hé dat ontwerp komt me bekend voor! Hoe dat komt zullen jullie in een volgende review zien!

attachment.php?attachmentid=1706&stc=1&d=1236617842

Alles wat je aan hoort te treffen bij een koeler als deze zit gelukkig ook in de doos.

De koeler zelf, een ventilator, 2 setjes beugels om de ventilatoren mee vast te zetten, altijd makkelijk een setje extra. Een handleiding, een extra montage bracket, en wat koelpasta.

Laten we eens wat dichterbij gaan kijken

Laten we de koeler eens gaan bekijken, want eerlijk is eerlijk.. deze ziet er verder niet slecht uit!

Hier enkele foto’s van de koeler.

attachment.php?attachmentid=1707&stc=1&d=1236617842

attachment.php?attachmentid=1702&stc=1&d=1236617423

attachment.php?attachmentid=1701&stc=1&d=1236617423

Technische onderdeel

Zoals op de bovenstaande foto’s te zien is loopt de heatpipe constructie door vanuit de koelvinnen en maken direct contact met de processor.

Dit heeft als voordeel dat de heatpipes direct de hete lucht kunnen transporteren naar de koelvinnen

en er dus niet eerst ander materiaal tussen zit die dit kan belemmeren.

De koelvinnen zitten dicht op elkaar geplaatst, iets wat voor passieve koeling minder goed is.

Dit omdat de luchtstroom zijn weg dan niet goed door de koeler kan vinden maar er omheen zal vloeien.

Verder natuurlijk de 120MM ventilator die er bij geleverd is.

Gelukkig levert deze betere prestaties dan dat die er uit ziet.

Hij is rauw en grauw afgewerkt, leuk als je een gesloten kast hebt, maar met side panel…

De koeler is te bevestigen op de volgende sockets

Intel: 754 – 775

Amd: 939 – 940 – am2

De hedendaagse sockets dus, behalve het nieuwe 1366 socket van intel dus.

Naar mijn weten zijn hier ook nog geen nieuwe clipjes voor zodat het wel kan.

Wat ook een voordeel is, dat is dat de bovenkant geen uitsteeksels heeft zoals sommige andere koelers dat wel hebben.

Dit kan net het verschil maken tussen het wel en niet kunnen passen in de kast.

De resultaten

De koeler is op een Amd Athlon x2 5600+ 2.8Ghz getest.

attachment.php?attachmentid=1704&stc=1&d=1236617640

Dit is een nette prestatie, er zit alleen aan maar aan.

De koeler was hierbij wel hoorbaar.. en enigszins stoorbaar.

Je kon hem goed horen als hij op 1400 rpm draait, wat erg jammer is als je bijvoorbeeld een film aan het kijken bent.

Dit is echter aan te passen door de bijgeleverde rpm regelaar er tussen te steken.

Natuurlijk heeft dit wel enkele graden invloed, zeker onder stress.

Het is echter nog steeds minder geluid dan bijvoorbeeld de amd stock koeler, en als je hem op een lager toerental zet is hij onhoorbaar en nog steeds beter.

Ter vergelijking

attachment.php?attachmentid=1703&stc=1&d=1236617640

Conculusie

Al met al geen verkeerde koeler, maar je kan zeker beter krijgen.

Zeker als we eens kijken naar het prijskaartje, en de levermogelijkheden.

Deze koeler is in Nederland er slecht leverbaar en moet dus vanuit het buitenland komen, of je moet hem net ergens tegenkomen.

De koeler kost in het buitenland een slordige $60 (usd) pittig geprijsd dus.

Pro’s

Goede prestaties

Goed design

Cons

Prijzig

Slecht leverbaar

Lelijke koeler

Hoorbaar

post-90-1417703802,8575_thumb.jpg

post-90-1417703802,888_thumb.jpg

post-90-1417703802,9373_thumb.jpg

post-90-1417703802,9513_thumb.jpg

post-90-1417703802,9627_thumb.jpg

post-90-1417703802,9953_thumb.jpg

post-90-1417703803,1275_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik ben er zeer tevreden mee hoor Yannick :)

Als ik de fan direct op het moederbord heb, en de regeling op Voltage heb gezet, dan draait de fan op 900RPM, en is deze duidelijk niet te horen.

Dus zeker goeie prestaties, en nog lekker stil ook :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, ok dan!

Het is geen slechte koeler, maar ik zou voor andere opties gaan...

Coolermaster GeminII is trouwens zot, twee mooie nexus fans erop en hij koelt als zot.

Wacht maar af Yannick, ik ga je Scythe's verslagen, of nee de testen zijn niet echt representatief, jij werkt met AMD ik met E6400 @3.3Ghz :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is enkel deze koeler aaron ;-)

de scythe andy bijvoorbeeld is getest op een Xeon 3110 @3Ghz (standaard)

oja.. ik heb hier een xigmatec red scorpion staan... probeer die maar eens te verslaan ^^

en misschien komt binnenkort de Scythe mugen 2 of de orochi ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.