Ga naar inhoud

Problemen vervangen HD


Aanbevolen berichten

Beste Leden,

ย 

Ik heb onlagns een nieuwe SSD HD gekocht. Evo 500GB samsung. Ik ondervind het volgende probleem. Er zit een 2TB HD op en een 128 SSD

Maar wanneer ik de 2TB schijf er vantussen haal vind hij mijn SSD HD niet meer terug en kan mijn pc niet meer opstarten. Dan maar rechtreeks de connectoren van de 2TB schijf gebruiken. Dat werkt ook niet.ย 

Wat ik ook doe zolang de 2TB schijf erin zit ondervind ik geen problemen. Deze is al langer defect en werkt slechts af en toe..

ย 

Kan iemand mij tips geven wat ik moet doen?

ย 

1863GB Seagate ST2000DM001-9YN164 (SATA )ย ย  ย 29 ยฐC
111GB OCZ VERTEX-PLUS (SATA (SSD))

ย 

ย 

Dit zijn de schijven. De nieuwe is de 860 EVO 500 GB

ย 

Vg Micha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De nieuwe SSD schijf is dus nog niet in gebruik?

ย 

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

ย 

Vink bij de installatie alle aangeboden extra's uit.

ย 

Speccy.PNG

ย 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaststellingen:

  1. De traditionele harde schijf is in goede staat!!! Er is echter slechts een รฉรฉn kleine onzichtbare partitie van 500 MB aanwezig. Die schijf zou perfect opnieuw kunnen gepartitioneerd worden.
  2. De huidige SSD is van een ouder type met slechts een transfer mode van SATA II 3.0Gb/s

ย 

Wat je moet doen is het volgende:

  • Partitioneer je interne harde schijf van 2TB. Dat doe je door in schijfbeheer van Windows de niet toegewezen ruimte aan een partitie toe te wijzen. Klik maar eens met de rechter muisknop op de niet toegewezen ruimte en dan wordt duidelijk waar je op moet klikken.
  • Kloon je huidige SSD naar de nieuwe. Daarvoor moet je de nieuwe SSD ook aan de computer koppelen en in de bios je oude SSD als eerste opstartmedium behouden.
  • Download en installeer een programma zoals bv EaseUS ToDo Backupย  (<<klik). Open het programma en kies voor Clone. In het eerste venster vink je de oude SSD aan en klik op NEXT. In het volgende venster vink je de NIEUWE SSD aan en klik op Next. Volg de aanwijzigen op het scherm.
  • Vervang nu in de kast van je computer de oude SSD door de nieuwe en stoart de computer op. Opgelet: zorg er voor dat de nieuwe SSD als eerste opstartschijf is ingesteld in de BIOS. Hoe je dat precies moet doen dat hang van het soort bios af.

Het spijt me, maar ik heb niet meer de tijd om in detail te treden want ik moet dringend te bed. Morgen is het voor mij extreem vroeg dag en ben ik ook de ganse dag offline.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

ย 

Bedankt voor je antwoord. Echter de 2TB HD zie ik niet staan. Is telkens hetzelfde. Als ik hem formateer werkt ie weer even en erna niet meer.ย 

ย 

De nieuwe SSD kan ik niet aansluiten of mijn pc start niet meer op. Hij zegt da dat er geen HD inzit.

Vanaf het moment dat ik de 2TB hd ontkoppel werkt de andere hd ook niet meer. Ik weet niet meer wat te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Micha Vandenbroele zei:

De nieuwe SSD kan ik niet aansluiten of mijn pc start niet meer op. Hij zegt da dat er geen HD inzit.

Waarschijnlijk pikt je pc na het koppelen van je nieuwe SSD deze op als eerste opstartmedium en dat mag niet. Op deze SSD staat immers nog geen besturingssysteem (Windows).

Je zult in de BIOS je oude SSD moeten instellen als eerste opstartmedium.

Druk op F8 onmiddellijk nadat het ASUS logo getoond wordt bij het opstarten van je pc.

Je zou nu in de boot instellingen van de EFI BIOS moeten komen. Zie onderstaande afbeelding.

288611589_ASUSBIOS.JPG.84cdafef8687401f395cc4fed3c75ff0.JPG

ย 

In bovenstaande afbeelding heb ik de te volgen handelingen in 4 stappen toegelicht. Van zodra je de aangepaste instelling hebt opgeslagen door op Exit te klikken (stap 4) zou de computer normaal moeten opstarten en zou ook de nieuwe SSD schijf in de verkenner en schijfbeheer zichtbaar moeten zijn.

Van zodra je zover bent kun je de oude SSD naar de nieuwe clonen.

Daarna sluit je de computer af en ga je opnieuw via F8 naar de EFI BIOS om nu de nieuwe SSD (Samsung) als eerste opstartmedium in te stellen.

ย 

ย 

ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijfbeheer bereik je via een rechter muisklik op START. Daarna klik je in het menu op Schijfbeheer.

Maar wat is er verder nog gelukt? Leg eens uit, opdat we kunnen volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


ร—
ร—
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.