Ga naar inhoud

Tekstfilter omzetten in Getalfilter


Jermen

Aanbevolen berichten

zonder voorbeeldbestand kan ik alleen dit bedenken:

 

de kolom die geen getalfilters toelaat is gevuld met tekst (die er waarschijnlijk uitziet als getallen) (bv kolom F)

als de celeigenschappen op "Tekst staan"dan in een nieuwe kolom de volgende formule plaatsen: =F2*1 en doortrekken naar zover nodig

de nieuwe kolom met uitkomsten omzetten naar waarde m.b.v. kopiëren > plakken waarden en deze kolom gebruiken.

aangepast door Haije
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/4/2019 om 15:35, Jermen zei:

Hallo,

Ik heb een sheet met meerdere kolommen waar ik op wil filteren.

Nu kan ik in sommige kolommen filteren op getalfilters en op andere kolommen op tekstfilters.

Ik wil de tekstfilters wijzigen in getalfilters. Kan dat?

 

Beste Jermen,  

 

Puur 'technisch gezien' (dus zonder een voorbeeld van het 'probleem') zijn er naar mijn idee twee 'oplossingen':

 

1; Er van uitgaande dat je data in diverse kolommen gegroepeerd staan, waarvan er 1 kolom tekst bevat, zou je kunnen overwegen om de 'tekstkolom' door middel van de opdracht 'Tekst naar kolommen' (meestal te vinden via tab 'Gegevens', 'Tekst naar kolommen' ) naar een getal kunnen converteren. Je krijgt dan ogenschijnlijk twee dezelfde kolommen, alleen de eerste (originele) kolom heeft een tekstformaat, de tweede kolom wordt door Excel naar een 'standaardwaarde' weggeschreven/"geconverteerd" . Vervolgens kun je de waarden in deze (nieuwe) kolom selecteren en met behulp van "Eigenschappen' de waarden omzetten naar de 'eigenschap' Getal. Dan zou het moeten functioneren.

 

2: Een tweede mogelijkheid is gebruik te maken van een tabel aan de hand van de volgende stappen.

   Zet allereerst de kolommen in een tabel. (Let er op dat je duidelijk aangeeft of je kolommen 'kopteksten' bevatten of niet.

   Maak vervolgens binnen deze tabel een nieuw kolom aan

   In deze kolom kun je dan de opdracht ingeven =WAARDE(a1) waarbij 'a1' de cel is waar de oorspronkelijk tekstwaarde staat.

  Vervolgens kun je dan heel eenvoudig in de nieuwe kolom naar believen filteren en sorteren.

 

Je kunt het ook enkel bij de tabel laten en meteen binnen de oorspronkelijk 'tekst-getalwaarde kolom' beginnen met filteren en sorteren. Mijn ervaring is alleen wel dat eventuele formules die aan de oorspronkelijke kolomwaarden gekoppeld zijn, niet altijd de juiste waarden en/of terugkoppelingen geven. 

 

Hoop dat je hier verder mee kunt, en laat anders weten of je alsnog ergens tegenaan loopt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.