Ga naar inhoud

Privacy van adressenbestand in een Google account


Aanbevolen berichten

Beste PCH,

Eerst even voorstellen.

 Ik ben verantwoordelijke van een Nationale vereniging van ouderen op leeftijd, waarvan ik de verantwoordelijkheid draag voor ganse groep personen waarvan ik al hun gegevens
 bewaar in Google G-mail Contactpersonen account.

 Ik heb mij nu laten vertellen dat dit NIET veilig is (en niet mag volgens de wet op de Privacy) en dat Google al die gegevens (geboortejaar en post adressen enz...) zomaar kan gebruiken om spam en reclame toe te sturen.

Wat is daarvan waar?

of

Hoe kan ik die gegevens bewaren in dit Google account dat er geen gegevens kunnen of mogen door gegeven worden?

 

Wie kan mij helpen aub?

Dank u

 

 

gr. djdanvan

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door je gegevens op te slaan in Gmail, ben je akkoord gegaan met de voorwaarden van Google. Grofweg houd dit in dat zij je gegevens in ouden kunnen zien. Maar zij mogen deze gegevens, in dit geval de adressen, niet gebruiken of doorverkopen voor bijvoorbeeld reclamedoeleinden. Hiervoor worden zij door de waakhonden in de gaten gehouden.

Daarnaast hebben alle bedrijven een AVG-convernant moeten aangaan. Bij schending of ontbreken hiervan kunnen zij tegen boeteclaims van miljoenen aanlopen.

Los hier van zou ik persoonlijk niet kiezen voor je Gmail voor het opslaan van de gegevens. Mail kan nogal hack-gevoelig zijn. Wanneer iemand inbreekt op je mail, zijn alle gegevens zo op te halen.

Ik gebruik zelf voor dit soort gegevens een Excel-bestand en bewaar deze niet alleen versleuteld maar ook in een versleutelde map lokaal op een computer.

Als het goed is heeft de vereniging vanuit de AVG genoteerd staan wie welke gegevens bewaart, voor hoe lang en om welke reden.

Wanneer je in dit document aan geeft hoe en wat jullie de gegevens bewaren, zit je goed. Ook bij een diefstal van de gegevens.

 

Ik hoop je hierbij een beetje duidelijkheid te hebben gegeven. De wet is namelijk voor scholen en verenigingen best een monster. Dat weet ik uit ervaring als oa de Privacy Officier voor een school ;)

 

Greetings, Captain Kirk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Captain Kirk:

 

Dank voor het vlugge antwoord, maar u haalt aan over een een (AVG-convernant) dit is mij onbekend.


Als ik over een AVG-convernant iets opvraag of opzoek kom ik steeds uit op de gratis Virusscanner van AVG wat toch niet de bedoeling daarvan is, denk ik toch.

Waarom ik (wij) Gmail gebruiken is het omdat het bestuur van de vereniging ieder voor zich op een gemakkelijke manier van thuis uit zelf wijzigingen kunnen aanbrengen en zo de leden-lijst up-to-date houden.

Wij bezitten nl ook wel een Excel lijst maar dit heeft vele nadelen dat ze niet door de verschillende bestuursleden van thuis uit kan aangepast worden.

 

Als het kan wat verduidelijking over dit (AVG-convernant) 

 

Alvast hartelijk dank op voorhand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen wat opzoekwerk gedaan en ja hoor gevonden wat dit inhoud.

 

(Grondslag vereist;

Het eerste beginsel waar rekening mee moet worden gehouden bij het verwerken van persoonsgegevens is dat van rechtmatigheid. Verwerking van persoonsgegevens is alleen rechtmatig in specifieke gevallen:)

 

gr djdanvan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik wilde duidelijk maken is dat alle bedrijven, dus ook Google, aan de toezichthouders hebben moeten laten zien hoe zij met data en gegevens om gaan. Dus in dat opzicht zeggen zij dus toe zich te houden aan de wetten en afspraken. In dat opzicht is je data wel ok. Mijn idee van Excel komt uit eigen ervaring. Ik onderhoud ook alle login's, wachtwoorden en toegangscodes van sites en bedrijven waar wij mee te maken hebben. Een tic van mij is dat ik niet wil dat dat ergens in de cloud zwerft. Ik hou graag zelf de controle :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.