Ga naar inhoud

Desktop ruilen voor laptop, goed of slecht idee?


Skaya

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal

Ik ben me er van bewust dat dit een vraag is die heel erg zal afhangen van persoonlijke voorkeuren, maar ik had graag even wat feedback 

gevraagd naar aanleiding van jullie persoonlijke ervaringen.

Momenteel maak ik gebruik van een desktop (custom gebouwd, met voor mijn gebruik eigenlijk veel te "zware" onderdelen), maar 

ik speel al enige tijd met het idee dat ik misschien zou willen overstappen op een laptop. Enerzijds omdat het me praktisch lijkt niet 

"vast" te zitten aan één locatie in huis, maar anderzijds ook omdat ik een beetje ben uitgekeken op de hoeveelheid plek dat zo'n

hele desktop setting met bijhorend bureau inneemt in huis. Het zou dus niet zozeer zijn dat ik een laptop nodig heb om continu

mobiel mee te nemen, aangezien ik er bewust voor kies om buitenshuis geen technologie mee te nemen/gebruiken. Maar ik heb

nog nooit echt op een laptop gewerkt, behalve heel kort even wat opgezocht of dergelijke, dus ik vroeg me af hoe anderen 

het verschil in gebruik ervaren tussen laptop en een desktop?

Ik ben me er wel van bewust dat je voor hetzelfde budget veel meer uit je desktop kan halen dan een laptop, maar verder 

tast ik wat in het duister.

Vragen waar ik vooral mee zit zijn:

* Levensduur verschil tussen laptop/desktop (ook qua accu, ik zou vooral op netstroom willen werken, maar

ik vroeg me af of dit nog steeds een impact heeft op hoe lang de accu zal meegaan bij mobiel gebruik)?

* Desktop onderdelen zijn makkelijk te vervangen/herstellen, maar wat met een laptop?

* Hoe ergonomisch is het werken aan een laptop?

* Wat kan ik verwachten van de prestaties van een laptop?

* Aan diegenen die de overstap hebben gemaakt.. spijt/geen spijt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Skaya,

 

Zoals je zelf al zegt hangt of staat het met de voorkeur van de gebruiker.

Ik werk met beide. Zowel laptop als desktop. Beide hebben voor- en nadelen.

Qua prestatie is het maar net wat voor configuratie van laptop of desktop je kiest. In mij geval heb ik beide twee stevige machines tot mijn beschikking. Voordeel van de laptop is dat je overal kunt werken wat in mijn geval geregeld gebeurd. Nadeel voor thuis in mijn geval is dat ik altijd eerst de laptop moet gaan pakken om er mee aan de slag te kunnen. Daarbij is het scherm van de laptop, ook al is het een groot scherm, beperkter dan mijn desktop.

Voordeel van de desktop is dat deze altijd klaar staat. Maar dan weer als nadeel op één vaste plek in het huis.

De ruimte die een desktop in beslag neemt heb ik ondervangen door een zogenaamde all-in-one met een lekker groot scherm. Daarmee is gelijk nog een voordeel aan een desktop; wanneer je lang achter de computer moet werken, werkt dat een stuk rustiger dan een laptop en heb ik vaak meerdere vensters naast elkaar open staan. Dus tja, een advies in de keuze. Ik zou eerst eens goed bedenken wat je met je computer wilt gaan doen. Waarvoor ga je hem gebruiken? Aan welke eisen moet je computer voldoen. Ga je hem alleen thuis gebruiken? Waar komt de computer dan het meeste te staan. Niet iedereen wil een computer in de woonkamer en dan is een laptop weer handig. Maakt dat niet uit dan zou ik voor een all-in-one gaan. Hoe minder je met een laptop of computer sleept, hoe beter. Ga je toch regelmatig buiten de deur werken, dan een laptop. Dus tja, het hangt af wat je er mee gaat doen en waar je er mee gaat werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.