Ga naar inhoud

Geen doorstart


Aanbevolen berichten

Hallo,
In 2017 heb ik als tweede pc een medion MD8300 aangeschaft. Het eerste jaar heeft hij gedraaid onder een dualboot en Windows 10 en Ubuntu. Op een gegeven moment liep dat fout, ik weet niet waardoor, waardoor hij alleen nog in Windows opstartte. Omdat ik Ubuntu maar sporadisch gebruikte heb ik dat zo gelaten. Recent echter probeerde ik een netwerkje te realiseren met nog twee ander pc's en toen ging het fout. Al mijn pc's had ik zo geïnstalleerd dat ze zonder wachtwoord konden opstarten. Bij deze installatie echter eiste Windows inlog naam en wachtwoord. Op mijn ASUS laptop kreeg ik dit voor elkaar (na enkele pogingen en ww-vernieuwingen), bij de Medion ging het helemaal fout.
Ik krijg een Linux scherm met de volgende tekst: " GNU GRUB version 2.02 Minimal Bash-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device or file completions". en dan de GRUB> prompt.
De C: drive is een 250 GB SSD M.2, als D: drive een hdd van 1,5 TB. Beide disks heb ik losgekoppeld en toch blijft dit bericht verschijnen. Hij wil ook niet opstarten op de DVD schijf, als ik de bootsequence verander. Ik heb een Windows image (via SamSung SSD) gemaakt maar die start ook niet op.

Op het moederbord zit een 120GB ssd m.2 ssd.
Wat nu??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi beste Hobbelaar, een goede avond.
Ik zal trachten u zo goed mogelijk te helpen in dit topic.

7 uren geleden, Hobbelaar zei:


In 2017 heb ik als tweede pc een medion MD8300 aangeschaft. Het eerste jaar heeft hij gedraaid onder een dualboot en Windows 10 en Ubuntu. Op een gegeven moment liep dat fout, ik weet niet waardoor, waardoor hij alleen nog in Windows opstartte.

Dit kan meerdere oorzaken hebben, als u Ubuntu eerst installeert en daarna Windows bijvoorbeeld is dit niet aan te raden of andersom eerst Windows en daarna Ubuntu zo als het hoort maar een upgrade van Windows 10 versie van 1803 naar 1809 of naar 1903 enzoverder kan er voor zorgen dat de mbr danig overhoop wordt gehaald en Windows alleen nog opstart of een corrupte grub.

 

7 uren geleden, Hobbelaar zei:

Recent echter probeerde ik een netwerkje te realiseren met nog twee ander pc's en toen ging het fout. Al mijn pc's had ik zo geïnstalleerd dat ze zonder wachtwoord konden opstarten. Bij deze installatie echter eiste Windows inlog naam en wachtwoord.

Microsoft heeft recent nog het delen via de thuisgroep verwijderd uit Windows 10, nu is het een andere manier van delen.

 

7 uren geleden, Hobbelaar zei:

Ik krijg een Linux scherm met de volgende tekst: " GNU GRUB version 2.02 Minimal Bash-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device or file completions". en dan de GRUB> prompt.

Dat is zo'n beetje het "blue screen of death" maar dan in Linux.

7 uren geleden, Hobbelaar zei:

De 😄 drive is een 250 GB SSD M.2, als 😧 drive een hdd van 1,5 TB. Beide disks heb ik losgekoppeld en toch blijft dit bericht verschijnen. Hij wil ook niet opstarten op de DVD schijf, als ik de bootsequence verander. Ik heb een Windows image (via SamSung SSD) gemaakt maar die start ook niet op.

Op het moederbord zit een 120GB ssd m.2 ssd.
Wat nu??

Heb je nog de installatie DVD van Windows liggen? Want die heb je nodig om deze error te overbruggen.
Of heb je een opstartbare USB stick liggen met de versie van Windows 10 die nu op de computer staat?

 

In ieder geval moet je kunnen opstarten van ofwel DVD ofwel USB te kiezen in het Bios ongeacht dit screen of death gedoe.

Als het je lukt om op te starten van DVD of USB in Windows 10 installatie medium kies dan de taal en indeling voor tijd en valuta en klik op "Volgende"

 

Klik nu in het kader (links onderaan) op "Uw computer herstellen"

Klik dan op "Problemen oplossen"

Klik dan op "Opdrachtprompt"

 

Typ nu het volgende in de terminal die nu voor u is open gegaan het volgende commando

 

bootrec /fixmbr

druk nu op de entertoets en je zou het volgende moeten zien: "The operation completed succesfully" en je moet een volgende opdrachtprompt krijgen.

geef dan het volgende commando:

 

bootrec /fixboot

enter

en dan het volgende commando:

 

bootrec /scanos

enter

en dan het volgende commando:

 

bootrec /rebuildbcd

enter

als alles copleted succesfully is typ je exit en dan op computer uitzetten klikken.
Verwijder het medium DVD of USB en tracht dan de pc opnieuw op te starten in Windows

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.