Ga naar inhoud

Netwerk - batterijvoeding


p38cyq

Aanbevolen berichten

Mogelijks niet echt een vraag ivm. met netwerken, maar toch.

 

Ik beschik over zonnepanelen die op hun beurt via een omvormer een 7 kWh batterij voeden; ingeval van spanningsuitval neemt deze batterij automatisch over, en blijft PC, modem, router, NAS enz. voeden.

 

De batterij is een high Voltage (400V) Li-Ion type van het merk LG.

 

Een beetje opzoeking leert dat zulke batterij eigenlijk nooit 100% mag ontladen, en evenmin 100% mag opladen; dit zou de levensduur ervan beperken.

De product-fiche vermeldt hier niets over, en mails sturen naar LG levert geen enkel antwoord op.

 

Via het IP-adres van de omvormer kan ik de nodige parameters instellen (bv. ontladen tot max. 10%, opladen tot max. 90%), maar deze waarden ken ik niet echt, het is eerder nattevinger werk. 

 

Heeft hier iemand wel meer info resp. ervaring mee?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Algemeen gaat men er van uit dat Li-Ion batterijen best niet verder ontladen worden dan 20 % en best niet verder dan 80% opgeladen worden. Net zoals u stel ik vast dat er geen eensgezinde visie te bespeuren valt en dat de fabrikanten er zo hun eigen voorkeuren op na houden (als er die al is) en die verschillen nogal. De levensduur van Li-Ion batterijen wordt ook bepaald door het aantal oplaadbeurten, daar is men het over eens, doch nergens heb ik al kunnen vernemen of een oplaadbeurt van bv 600% naar 80% gelijk staat aan een oplaadbeurt van 20% naar 80%. Men doet er nogal vaag over vind ik. Een echt overtuigend eensgezind standpunt ben ik nog niet tegengekomen. U blijkbaar ook niet.

Ik ben benieuwd of er hier klaarheid zal komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.