Ga naar inhoud

Welke Linux distro voor de volgende oude desktop?


Aanbevolen berichten

Moederbord

Asus AMD AM2 M2N-E ATX       

Processor

AMD Athlon 64 X2 3800+ (S AM2) Boxed

RAM

3 GB (2x512) + (2x1024) MB DDR2 800 (PC6400) CL5

Beeldkaart

EVGA 7600 GT KO Knock-Out! 256MB PCIe

 

Ik had aanvankelijk Mint "Cinnamon" in gedachten. Daarna kwam ik ook nogal wat positieve ervaringen met Manjaro "xfce" tegen op het Internet. Maar misschien is Zorin OS  15.3 Lite een beter alternatief.

Wat vinden de kenners ervan?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u wel Hansyr.

 

Ik zou deze computer aan een kansarm kind willen schenken om schooltaken van huis uit te kunnen uitvoeren via het web.

Wetende dat Microsoft enorm investeert in scholen om aan klantengewin te doen vrees ik echter dat een Linux distro compatibiliteitsproblemen gaat opleveren. Heb jij daar ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze computer aan een kansarm gezin geven voor schooltaken zou ik niet doen.
Dit gaat zeker problemen geven!
LibreOffice is dan wel standaard het office pakket maar op school zowel voor ouders als leerlingen wordt Microsoft Office gebruikt.
Ook al beweert LibreOffice dat ze compatibel zijn met Microsoft Office toch zullen er verschillen zijn in de pagina opmaak en daardoor gegevens ontbreken of elders opduiken.

 

Tweede probleem is dat een kansarm gezin een laptop of desktop geven met deze specs ervoor zal zorgen dat vriendjes het gaan zien als een bevestiging van armoede omdat hij bijvoorbeeld sommige zware bestanden als video's op YouTube niet goed kan afspelen.

 

Dergelijke computers zijn goed voor privé gebruikt door de ouders om online Facebook te raadplegen en nieuws sites te lezen.
Verder zou ik deze desktop niet aan schoolgaande jeugd aanbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het compatibiliteitsprobleem tussen LibreOffice en Microsoft Office zie ik zelf ook wel als een mogelijk probleem.

 

Aan het tweede probleem til ik persoonlijk niet zo zwaar. Kinderen hebben, denk ik, sowieso vrij snel in de gaten welke ouders minder centjes hebben.

Ook zullen er wel meer kinderen het met een bescheiden 2de hands computer moeten doen waar dan, ongeacht de bescheiden hardwaresamenstelling, toch een Windows 10 op draait die met geen stokken vooruit te slaan is.

 

Ik ging uit van het idee "Beter een bescheiden computer dan geen computer" maar misschien zie ik het verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft inderdaad geen zin, vandaar dat Linux in beeld kwam.

 

Ik heb er ondertussen Zorin OS  15.3 Lite op staan en ga het de volgende dagen bij tijd en gelegenheid eens wat dieper inkijken, zeker wat de instellingsmogelijkheden betreft.

Ik heb wel al opgemerkt dat hier en daar het Engels nog niet volledig is omgezet naar Nederlands.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan kloppen, en dit is moeilijk op te lossen in de Lite versie.
Ga naar start / instellingen / taalondersteuning en het programma zal zelf kijken of er nog updates kunnen binnen gehaald worden.

Als er meer ondersteuning beschikbaar is installeer ze dan.

Nadien de computer herstarten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.