Ga naar inhoud

Vlookup - .001 behouden met functie =Tekst()


Indico

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

Kan iemand mij met onderstaande problemen helpen?

 

Graag zou ik een Vlookup toepassen op data van tabblad Y met de eigenschap getal om een bepaalde waarde uit tabblad X weer te geven. Tabblad X is een tabel uit Navision. Tabblad Y is een reeks cijfers die een collega heeft bezorgd. Dit geeft wel eens vaker problemen omdat de cijfers uit tabel X de eigenschap 'standaard' of een andere notatie krijgen. Het helpt dan jammer genoeg niet om de data van tabel X uit Navision te selecteren en dit de eigenschap 'getal' toe te kennen.

 

Wat ik meestal doe is beide data omvormen naar tekst met =Tekst(). Dit gaat in veel gevallen goed, maar wanneer het getal een notatie heeft met een . zoals 70800057.001 verandert dit getal in 70800057001. In principe werkt de Vlookup dan wel, maar de data in beide tabellen zal veranderen naar 70800057001.

 

Ik merk ook dat de collega die de initiële data aanlevert, werkt met ' voor het getal, anders krijgt je nog een andere notatie met de eigenschap getal(tweede screenshot). Dit lijkt me ook zeer omslachtig en tijdrovend. 

 

Zijn hier oplossingen voor of zijn er andere manieren om dit aan te pakken?

 

Alvast bedankt voor eventuele hulp.

 

 

 

aangepast door Passer
Plaatjes verwijderd op vraag van TS
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenmorgen Emiel,

 

Bedankt voor jouw bericht. Ik heb een voorbeeldbestandje in bijlage geplaatst.

 

Tabblad 1 wordt aangeleverd door een collega. Hier voeg ik zelf kolom B aan toe met een Vlookup. Tabblad 2 is een dump uit Navision die ik altijd eerst een keer kopieer en als waarden plak(dat maakt de gegevens/tabel beter bewerkbaar). 

 

Je kan zien dat vanaf regel 72 de Vlookup wél werkt. Allicht omdat de collega vanaf regel 69 de eigenschap getal heeft gegeven (maar vergeten is bij regel 69-71 een ' toe te voegen). Alvast bedankt om hier naar te kijken. 

 

Mvg,Voorbeeld fout V-Lookup.xlsx

Indi

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk dat ik vergeten ben bij tabblad 1 en 2 nog een kolom B toe te voegen met de formule =tekst(A1;0).

 

De vlookup die nu in B staat maar dan in kolom C zou op die manier de vvps wel kunnen vinden, maar de cijfers met .001 veranderen naar een cijfer zonder het . en dat is dan weer een probleem. 

 

Op zich zou je dan wel de gevonden vvps kunnen kopiëren en plakken als waarden en de kolom b met tekst verwijderen. Zo krijg je de initiële cijfers in kolom A naast de door met tekst gevonden vvps.

 

Mijn vraag is of dit dus sneller gaat door bepaalde eigenschappen of dergelijk aan te passen.

 

Mvg,

Indi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemiddag Emiel,

 

Bedankt voor de input. Zie de bestanden in bijlage. Er komen verschillende foutmeldingen bij het openen en drukken op 'pas aan'. Heb het bestand met een paar screenshots in bijlage gedaan hoe het er daarna komt uit te zien. 

 

Op vraag van Haije heb ik het bestand in bijlage gedaan hoe ik het normaal op een meer tijdrovende manier doe. Ik heb het niet volledig afgewerkt, want dan zou je natuurlijk niet alle kolommen meer zien.

 

Van kolom A op tabblad 1 maak ik tekst in kolom C. Van kolom A op tabblad 3 maak ik tekst in kolom B. De Vlookup op tabblad A werkt dan wel op de data van tabblad 3. Je zou dan de gevonden vvp's kunnen kopiëren en plakken als waarde. Daarna kan je kolom B en C verwijderen en komt kolom A en D van tabblad 1 naast elkaar te staan.

 

Normaal werk ik ook maar met 1 tabblad van de NAV dump, maar om alle gegevens te behouden in tabblad 1 heb ik tabblad 2 gemaakt waar hij fout gaat zoeken voor kolom B van tabblad 1 en tabblad 2 waar hij op de tekst gaat zoeken.

 

Mijn vraag is dus of er een manier is waarop ik dit kan omzeilen. Het zou allicht helpen als ik kolom A van tabblad 1 en kolom A van tabblad 2 dezelfde eigenschap kan toekennen zonder de .001 verdwijnt. Alvast bedankt.Voorbeeld fout V-Lookup Voorbeeld Emiel.xlsm

 

 

Foutmelding 1 bij bestand Emiel.png

Foutmelding 2 als ik 'bewerken' klik bestand Emiel.png

Voorbeeld fout V-Lookup.xlsx

aangepast door Indico
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.