Ga naar inhoud

probleem met kringverwijzing


Daniël Feenstra

Aanbevolen berichten

goedendag,

Ik heb een vrij uitgebreide berekeningstemplate maar zit vast op een kringverwijzing.

zie bijlage.

 

Betreft een minimum prijsberekening

Het bedrag in kolom P is het bedrag waarvoor ik een product ga verkopen.

Over dat bedrag moet ik 15% (excl btw) commissie betalen.

Maar om het bedrag in kolom P te berekenen moet ik alle kosten bij elkaar optellen, dus ook de uiteindelijke commissie die ik moet betalen.

Daarmee kom ik in kolom M in een kringverwijzing met kolom P.

 

Iemand een idee hoe ik dat probleem oplos?

de commissie die ik moet betalen is dus afhankelijk van het bedrag in P, maar als P veranderd veranderd de commissie dus ook en daarmee P weer..

 

Hopelijk heeft iemand de gouden tip hiervoor.

kringverwijzing.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijns inziens maak jij een denkfout omdat je zoals jij het voorstelt nogmaals commissie gaat berekenen op reeds verrekende commissie.

De commissie is geen kost als dusdanig (zoals bv. loonkost) maar een méérkost op de verkoopprijs.

Wat jij volgens mij nodig hebt is een kolom waar je al je kosten in samentelt (Aankoop+Vaste kosten+verpakking+Verzending + Loonkost+Vooropgestelde winst)

Daarop bereken je dan de BTW die je bij de som van je kosten telt zodat je de bruto verkoopprijs bekomt. Daarop ga je dan je commissie berekenen die je dan bij

de bruto verkoopprijs telt om zo uiteindelijk bij je netto verkoopprijs te komen. Als je dan later de commissie aftrekt van het ontvangen bedrag is dit eigenlijk

een nul-operatie.

 

Ik zag ook in je tabel 2X kolommen waarin je commissie berekent?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.