Ga naar inhoud

Chuwi Herobox N4100


Aanbevolen berichten

Ik heb een mini-pc aangeschaft van het Chinese merk Chuwi, deze bevat Windows 10 geïnstalleerd. 

 

Ik heb via de boot Ubuntu geïnstalleerd en inmiddels geupgrade naar LTS 22.04 

 

Dit werkt voor nu, alleen wil ik een HDD schijf bijvoegen. 

 

standaard is dit een NTFS schijf, doordat ik Linux installeer wordt dit een EXT4. (Waardoor ik geen enkele toegang meer heb tot de boot).

 

iemand nuttige tips of ideeën?

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn Martens 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Martijn,

 

Als je een tweevoudige opstart hebt met Windows en Ubuntu doe je het beste eens Windows op te starten en daarin je schijf aansluiten.
Dat is dus een NTFS schijf.

Laat dat zo!

Als je in Ubuntu opstart zal je schijf herkent worden als NTFS schijf en kan je er ook je afbeeldingen, video's, documenten en muziek op zetten.

Als je alleen Ubuntu op installeert zal wanneer je de schijf aansluit ook NTFS zijn tenzij je die schijf formatteert naar EXT4
In dat geval als de schijf EXT4 is kan je ze niet gebruiken op Windows.

 

Het beste is de schijf gewoon NTFS laten, dan kan je die gebruiken op beide systemen.

 

Natuurlijk kan je ook de schijf aansluiten vóór je Ubuntu installeert en die schijf aanduiden als je Home-map dan zal ze ook mee geformatteerd worden als EXT4

Maar dan moet je die installatie doen met de optie "Iets anders" en zelf die schijf aanduiden voor je Home-map

In dat geval, als het een grote schijf is van 1 TB kan je ze beter eerst bewerken met Gparted en de schijf in twee delen formatteren (500 GB EXT4 voor je Home en 500 GB NTFS voor je Windows

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.